energie

Krijgen we echt meer energie van bewegen? De KoelkastCoach legt uit

Bewegen kost energie, maar levert ook energie op. Althans, dat wordt vaak gezegd. Is dat laatste echt het geval? Krijgt u energie van een flinke wandeling, fietstocht of bezoek aan de sportschool? De KoelkastCoach Sabine Leijten legt uit.

Maakt bewegen echt energieker?

Alles wat wij op een dag doen kost energie. Om het energieniveau op peil te houden is het belangrijk om goed te eten, te drinken en voldoende te slapen. Ook beweging is een belangrijke factor. Genoeg bewegen is niet altijd even makkelijk, want het kost tijd en daarvan is in 2021 praktisch een chronisch tekort. Ook moeheid kan de drempel om te gaan sporten, of anderszins in beweging te komen, verhogen. Want zeg nu zelf, een dutje op de bank klinkt in zo’n geval toch veel aanlokkelijker dan 10.000 stappen zetten?

Nog meer voordelen

Toch is het voor het energieniveau heel goed om voor de beweging te kiezen, want bewegen geeft het lichaam echt energie. Dat zit zo: “tijdens inspanning gaat ons hart sneller kloppen waardoor er meer bloed door ons lichaam gepompt wordt. Dit is nodig om de spieren van meer zuurstof te voorzien. Door meer te bewegen zet je van alles in werking. Het vermindert de aanmaak van de stresshormonen als cortisol en adrenaline en stimuleert juist de aanmaak van positieve stoffen als endorfine, groeihormoon en testosteron. Dit heeft als resultaat dat jij je energieker en blijer voelt na het bewegen.”

Naast het feit dat bewegen energie geeft, heeft het ook een positief effect op de fysieke én mentale gesteldheid. Sabine legt uit: “door regelmatig te bewegen, verklein je de kans op allerlei vervelende lichamelijke klachten. Je botdichtheid en bloedsomloop verbeteren, het verhoogt je stofwisseling, waardoor je minder snel aankomt, het vergroot je weerstand waardoor je minder vatbaar bent voor virussen en andere ziektes en je spieren wordt steviger en krachtiger. Ook reduceren de stoffen die je lichaam aanmaakt tijdens het bewegen gevoelens als angst, stress en depressie. Een ommetje maken als je boos bent, is dan ook dé perfecte oplossing. Daarna zie je alles toch weer door een andere bril.”

Om te profiteren van al deze positieve effecten van bewegen hoeft u niet dagelijks een bezoek te brengen aan de sportschool. “Dagelijks een half uurtje wandelen maakt al een groot verschil”, zegt Leijten.

bewegen
Lees ook: 30 minuten bewegen zonder te sporten: zo doet u dat

Meer energie zonder bewegen

Is bewegen of sporten lastig voor u, maar wilt u uw energieniveau wel opvijzelen? Volgens De KoelkastCoach kunt u dan een aantal dingen doen.

Stop met roken

“Mocht je roken, dan staat stoppen met roken met stip op nummer 1. Roken vermindert de hoeveelheid zuurstof dat naar het bloed gaat. Hierdoor ben je sneller moe en heb je een verminderde conditie. Nicotine is de boosdoener. Het beïnvloedt niet alleen je energieniveau overdag, maar ook je slaappatroon. Slecht wakker kunnen worden, slaapapneu, snurken en nachtmerries kunnen allemaal gelinkt worden aan roken.”

Water drinken

“Misschien klinkt het wat gek, maar meer water drinken verhoogt je energieniveau. Het menselijk lichaam bestaat voor meer dan de helft uit water. Daardoor is het logisch dat je je minder energiek gaat voelen als er een tekort ontstaat.”

 Minder alcohol drinken

“Alcohol geeft even een lekker gevoel omdat je een beetje ‘rozig en lollig’ wordt, maar dit weegt niet op tegen de negatieve effecten van alcohol. Alcohol verhoogt het stresshormoon cortisol, je gaat er minder goed doorslapen, je wordt prikkelbaar, een depressie kan op de loer liggen, het vermindert de opname van voedingsstoffen, je wordt er zwakker van, je droogt uit en je wordt er uiteindelijk dikker van. Allemaal zaken die je energieniveau geen goed doen.”

Minder cafeïne

“Cafeïne heeft positieve en negatieve effecten. In eerste instantie is het positief, omdat het zorgt voor de aanmaak van adrenaline. Adrenaline verhoogt je concentratie en maakt je alert. Je kan dus even beter presteren en actief zijn. Dit is jammer genoeg van korte duur. Het heeft hetzelfde effect als iets met een hoog suikergehalte eten: je voelt je even lekker en dan krijg je een dip. Cafeïne heeft net als alcohol en roken invloed op ons slaappatroon. Die verslechtert naarmate je meer cafeïne nuttigt op een dag. Mocht je toch iets met cafeïne willen eten of drinken, doe dit dan voordat je in beweging komt. Dan heb je profijt van de energie die het oplevert.”

Gezond eten

“Gezond eten is erg belangrijk voor het energieniveau. Hoe meer gezond voedsel je eet, des te minder last je zal hebben van stemmingswisselingen, futloosheid, slaapgebrek, vermoeidheid, lichamelijke ongemakken en het gebruik van te veel toiletpapier. Gezond voeding bevat veel vezels, vitaminen en mineralen die de aanmaak van positieve stoffen stimuleren. Ook hebben zij de kracht ongunstige stoffen te verminderen en op te ruimen. Een verbeterde darmflora is de sleutel tot meer energie.”

Op 28 mei 2021 is Sabine Leijten te gast in het MAX NPO Radio 5-programma Lunch Lekker om verder te praten over dit onderwerp. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12.00 en 14.00 uur.

Geef een reactie