water

Waarom is voldoende water drinken zo belangrijk? De KoelkastCoach legt uit

Genoeg water drinken is enorm belangrijk voor het lichaam. waarom is dat eigenlijk zo? De KoelkastCoach gaat dieper in op deze materie en legt uit dat er ook zoiets bestaat als te veel water drinken.

Wereldwaterdag

Op 22 maart 2021 was het Wereld Waterdag, waarop er aandacht wordt gevraagd voor de wereldwijde waterproblematiek. Lang niet iedereen heeft immers toegang tot schoon drinkwater. In Nederland is dat meestal wel het geval. Een voorrecht waar we goed van moeten profiteren, want genoeg water drinken is enorm belangrijk voor het lichaam. Sabine Leijten: “zuurstof en water zijn essentiële stoffen voor het menselijk lichaam. Je lichaam kan maar een paar dagen zonder water, daarna gaat het snel bergafwaarts en is het risico op overlijden zeer groot. Heel logisch, want ons lichaam voor rond de 60 procent uit water.”

90 procent water

Al dat water in het lichaam is essentieel om de onmisbare onderdelen van het lichaam draaiende te houden. “Onze hersenen bestaan voor 70 procent uit water, de huid voor 80 procent en onze longen zelfs voor 90 procent. Niet alle organen zijn zo waterrijk, maar een flink aantal wel.”

De organen hebben dit water nodig om hun functies goed te kunnen uitvoeren. “Onze lichaamscellen zijn kleine 24-uurs fabriekjes en werken de hele dag door met allerlei stoffen waar water er 1 van is. Water wordt gebruikt als transportmiddel, bouwsteen, temperatuurregelaar, oplosmiddel maar ook om ongunstige stoffen af te scheiden en ons lichaam uit te laten. Zonder water werkt onze spijsvertering niet optimaal, kun je lastiger naar het toilet, droog je uit, wordt je huid ouder, werken je hersenen minder goed, krijg je hoofdpijn en kun je wazig gaan zien, om maar een paar voorbeelden te noemen.”

Voldoende drinken

Om te voorkomen dat zulke symptomen opspelen kunt u het best per dag 1,5 tot 2 liter water drinken. “Denk aan 8 glazen per dag”, aldus De KoelkastCoach. Vindt u het lastig om dit bij te houden? Sabine heeft hier een handig tructje voor. “Zet een grote kan met water op je bureau of aanrecht en verplicht jezelf die aan het eind van de dag leeg te hebben. Als je veel onderweg bent kun je een grote fles water meenemen. Met een beetje discipline heb je ‘m aan het eind van de dag leeg. Een fles van een liter of 1,5 is een mooie maatstaf om iedere dag naar toe te werken.”

Als u ‘gewoon’ water wilt opleuken om het makkelijker drinkbaar te maken, kunt u bijvoorbeeld een paar schijfjes komkommer, een paar frambozen of een schijfje citroen toevoegen. Zo krijgt het een beetje een smaakje.

Ouderen moeten meer water drinken
Lees ook: Ouderen zouden meer water moeten drinken. En dit is de reden

Drinken tijdens het eten

Tijdens het eten drinken raadt zij overigens af. “Water drinken kun je prima tussen de maaltijden door doen, maar niet in combinatie met voedsel. Water of welk soort drank dan ook remt de spijsvertering op dat moment. Ook kan je lichaam de voedingsstoffen minder goed uit het genuttigde voedsel halen doordat alles gaat  ‘zwemmen’. Je krijgt dus minder voedingsstoffen binnen als je drinkt tijdens je eten. Wacht liever 1 uur na je maaltijd of drink een half uur voor je gaat eten een groot glas water.”

Afvallen

Water houdt het lichaam dus in stand, maar daar stopt het niet. Het kan u bijvoorbeeld ook helpen als u wilt afvallen. “Veel mensen realiseren zich niet dat water drinken één van de allereerste en bijna wel de belangrijkste stap is om de eerste paar pond kwijt te raken. Honger is vaak niet een teken van eten, maar van drinken. Je lichaam geeft het signaal “uitdroging” af en geeft aan dat er een vochttekort aan het ontstaan is. Daarom is water erg zo belangrijk bij het onder controle krijgen van het gewicht.”

Water drinken en sporten

Ook mensen die sporten moeten rekening houden met de vochtbalans. Dan is het bewegen beter vol te houden. “Als je ’s avonds wilt gaan sporten, dan raad ik je aan verspreid over de dag voldoende water te drinken. Mocht je meer een ochtendsporter zijn, drink dan ruimschoots water voordat je gaat trainen. Ook is het drinken van ongeveer 125 tot 250 milliliter water tijdens je training aan te raden. Vooral als je een intensief bezig bentMocht je het lastig vinden om water te drinken tijdens sport, bouw het dan langzaam op. Je lichaam moet afvalstoffen afvoeren die ontstaan door het sporten, waardoor vocht belangrijk is. Als je niet voldoende drinkt en toch sport, kun je hoofdpijn krijgen.”

Te veel water drinken: het kan

Door al het bovenstaande denkt u wellicht dat er niet zoiets bestaat als te veel water drinken, maar dat is dus wel het geval. Sabine: “als er te veel water gedronken wordt in een korte periode, denk aan 2 liter in een uur, dan wordt het bloedvolume groter en raakt de balans met de hoeveelheid natrium verstoord. De nieren kunnen de hoeveelheid vocht niet meer normaal uitscheiden waardoor het vocht zich opstapelt in de lichaamscellen.” Zodra vocht zich ophoopt in de cellen kan er een gevaarlijke situatie ontstaan. “Zie het maar als een ballon die je vol laat lopen met water en dan uit elkaar spat omdat deze te vol is geraakt. Dit gebeurt dan ook met je lichaamscellen en organen die uit water bestaan. De druk loopt op, dat allerlei riskante bijwerkingen met zich meebrengt.”

Niet zomaar

Een watervergiftiging heeft u niet zomaar, want het lichaam kan behoorlijk wat hebben. “Onze nieren kunnen tussen 600 en 1.500 milliliter vocht verwerken per uur. De grens van de inname van de hoeveelheid vocht per uur ligt dan ook tussen de 700 en 1.400 milliliter.” Bij mensen met diabetes of nierfalen kan dit overigens anders zijn; de huisarts kan u in dit geval adviseren.

Aandachtspunten

Om een watervergiftiging te krijgen moet u dus heel erg veel drinken. Iemand die ‘normaal’ eet en drinkt zal het daarom niet snel overkomen, maar als iemand een dieet volgt waarbij vast voedsel wordt gebannen kan de 700 milliliter vocht per uur wel worden aangetikt.

Ook mensen die drugs als XTC gebruiken kunnen een watervergiftiging oplopen. Door de werkzame stoffen in XTC scheidt het lichaam minder vocht uit en blijft alles dus in het lichaam zitten, ook in de uren na gebruik. Daardoor kan veel water drinken in dit geval het risico op een watervergiftiging verhogen.

Op 26 maart 2021 is Sabine Leijten te gast in het MAX NPO radio-5programma Lunch Lekker om te praten over dit onderwerp. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12.00 en 14.00 uur.

Geef een reactie

Reacties (4)

  1. dragon says:

    Ik drink regelmatig een biertje, dat is voor ruim 90% water, dus voldoe ik aan de voorwaarden.
    In mijn jeugd werd er nergens over gezeurt, als je dorst had dronk je water.
    En we waren zo gezond als een vis,
    We hadden toen geen koelkastCoach nodig, omdat we geen koelkast hadden.
    Als je alle adviezen zou opvolgen die de laatste 40 jaar voorbij zijn gekomen, zou je niets meer eten of drinken.
    Ik zeg weleens : Als nu het spruitje ontdekt zou zijn, gaan ze in een lab. uitvogelen wat erin zit.
    De conclusie zou dan zijn, dat het spruitje bij het chemisch afval verwerkt moet worden, dus niet voor consumptie geschikt

  2. Adriana2 says:

    Mooi artikel! Koel, helder kraanwater staat hier altijd paraat. Goed dat het belang hiervan wordt bevestigd in dit artikel.
    Jammer van een zo hardnekkig blijvende taalfout, in overigens vele media. Het is niet ‘zich’ beseffen (onder het kopje Afvallen). Het werkwoord beseffen is namelijk niet-wederkerend en wordt helaas te vaak verward met het wél correcte: zich realiseren.

    1. YBade50 says:

      Om over de rest van de tekst maar niet te spreken (word je huid; verstoort). Het lijkt wel een vertaling, die slecht geredigeerd is.

    2. Adriana2 says:

      Het rechtstreeks reageren op het bericht van YBade50 lukt niet. Dus maar even op die van mezelf.
      Inderdaad, de rest van de tekst is ook niet geweldig, zeker niet foutloos en wollig bovendien. Ik ben hier sinds vandaag geregistreerd, maar als de rest van de teksten ook zo is …