gezonder leven

Gezonder leven? Bewegen en ontspannen net zo belangrijk als goed eten

Tijdens het project Heel Holland Gezond van het NPO Radio5-programma Lunch Lekker nodigt De KoelkastCoach Sabine Leijten iedereen uit om een gezondere levensstijl te adopteren. Op 29 januari 2021 bespreekt zij de 4e en laatste stap: op weg naar een gezondere levensstijl: het belang van genoeg ontspannen, bewegen en bewuster eten.

Niet alleen eten

In de afgelopen 4 weken heeft De KoelkastCoach luisteraars van het NPO Radio 5-programma Lunch Lekker begeleid naar een gezondere levensstijl. Uiteraard gaat dit lang niet alleen maar om gezonder eten; genoeg bewegen, ontspannen, minder stress en bewust met voeding omgaan is ministens zo belangrijk. In dit laatste Heel Holland Gezond-artikel legt Sabine Leijten uit waarom dat zo is.

Stress vermijden

Allereerst stipt zij het belang aan van het beperken van stress. “Jammer genoeg leven we in een tijdperk waarbij de afwezigheid van stress ondenkbaar is geworden. Iedereen is altijd druk, druk, druk, zelfs als we met pensioen zijn, presteren we het nog om een volle agenda te hebben met allerlei verplichtingen en bezigheden”, vertelt Sabine.

“Heerlijk om veel om handen te hebben, maar dit moet niet tegen je gaan werken.” Wie weleens stress ervaart, weet dat het gemakkelijk een stempel kan drukken op het welzijn. “Jouw lichaam kan stress ervaren door de meest uiteenlopende dingen. Er bestaan 2 verschillende soorten stress: eustress en distress. Eustress is de positieve vorm van stress. Deze vorm is de stress die je voelt als je bijvoorbeeld iets gaat doen wat je normaal niet doet. Eustress is gezond als het maar met mate is. Distress is de negatieve vorm van stress. Deze vorm is het minder gezond, omdat dit vaak langer aanhoudt. Het begint niet van de één op andere dag, maar gaat ook niet van de één op andere dag weg. Vaak heb je pas na een aantal maanden in de gaten dat je hier last van hebt, omdat er dan allerlei lichamelijke ongemakken om de hoek komen zetten.” Distress kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door persoonlijke problemen, maar ook te veel sporten en ongezond eten kan er volgens De KoelkastCoach voor zorgen dat u dit ervaart.

Ontspannen

Stress verdrijven kan erg lastig zijn, maar is niet onmogelijk, zegt Sabine. Ontspannen is vaak het toverwoord. “Voor een klein groepje mensen is dit makkelijk, maar de meesten vinden het lastig. Dit komt vooral doordat wij onszelf enorm veel opleggen. Denk maar alleen aan de dingen die thuis moeten gebeuren; wassen, strijken, koken, opruimen, de tuin bijhouden. Moet allemaal gebeuren en dat zorgt voor onrust. Ontspannen kan daarbij helpen. Ademhalingsoefeningen of mediteren zijn goede eerste stappen”

Zij legt uit hoe u deze genoemde ontspanningstechnieken kunt toepassen. Eerst de ademhalingsoefeningen: “maak er een gewoonte van om af en toe een paar keer diep adem te halen, vooral als je buiten bent. Diep ademhalen kan helpen je geest te ontspannen en de broodnodige zuurstof op te nemen, die kan helpen bij de verbetering van jouw bloedsomloop.”

Mediaties kan ook helpen, zoals De KoelkastCoach hierboven zegt. “Meditatie is een geweldige manier om je lichaam en geest te ontdoen van negatieve energie en “giftige” gedachtes die schadelijk voor je zijn”, benadrukt zij. Zij adviseert iedereen die hier brood in ziet om op zoek te gaan naar een goede meditatie-app waar praktische oefeningen worden aangedragen.

Beweging

Naast minder stress en genoeg ontspanning, is ook bewegen erg belangrijk als u gezonder wilt leven. “Als je beweegt wordt er van alles in werking gezet in jouw lichaam. De aanmaak van allerlei stoffen worden geactiveerd. Wat als resultaat heeft dat jij je prettiger voelt met en in jouw lijf. Jouw lichaam en geest versterken elkaar, want bewegen werkt stressverlagend, geeft je meer energie en zorgt dat je mobieler bent. Allemaal hele prettige bijkomstigheden waar niemand nee tegen zegt “, aldus De KoelkastCoach.

Uiteraard bestaat er een verschil tussen beweging en echt trainen, zoals velen pre corona in de sportschool doen. Als u nu niet zoveel beweegt is beginnen met wandelen of fietsen al een stap in de goede richting. Wie behoefte heeft aan iets meer, kan bijvoorbeeld beginnen met hardlopen.

Bewuster eten

“Er zijn nog een hoop mensen die denken dat een gezond eetpatroon afhangt van de hoeveelheid calorieën die zij per dag wel of niet eten. Geregeld hoor ik nog mensen die dagelijks calorieën tellen en zich daarop focussen.” De KoelkastCoach heeft niets met deze manier van redeneren. “Dat is onzin. Het gaat om de juiste balans in je eetpatroon”, legt zij uit. Dat wil niet alleen zeggen dat er een balans moet zijn in de voedingsstoffen die u eet. Het is ook belangrijk om u bewust te zijn van hoe u eet. Sabine noemt een aantal aandachtspunten.

  • Langzamer kauwen.”Je hersenen hebben tijd nodig om te verwerken en te registreren dat je voldoende gegeten hebt. Als jij je goed op je eten kauwt en langzamer eet, dan doe je dus minder snel aan overeten. De snelheid waarmee je je maaltijden eet is van invloed op jouw gewicht. Verschillende onderzoeken laten zien dat snellere eters eerder in gewicht toenemen dan langzamere eters. Wilt u langzamer eten? Dan kan het helpen om tijdens het kauwen te tellen hoelang u over een hap doet.”
    • Formaat van het bord. “Het bord is vandaag de dag groter dan een paar decennia geleden. Deze trend draagt bij aan gewichtstoename. Het gebruik van een kleiner bord kan helpen om minder te eten, omdat je porties dan groter lijken.”
  • Stop met die elektronische afleiding. “Door te letten op de plek waar je eet, ga je bewuster eten en eet je minder. Mensen die eten terwijl ze tv kijken of computerspelletjes spelen, kunnen het zicht verliezen op de hoeveelheid die ze hebben gegeten. Dit kan op zijn beurt leiden tot veel te veel ongezond voedsel. Uit een overzicht van 24 onderzoeken bleek dat mensen die bij een maaltijd werden afgeleid, ongemerkt 10procent meer aten dan dat ze eigenlijk wilden. Dus uit die televisie of laptop tijdens het eten. Lekker aan tafel eten, kaarsje en muziekje aan. Dan ontspan je ook beter.”

Op 29 januari 2021 bespreekt Sabine Leijten dit onderwerp in Lunch Lekker. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12.00 en 14.00 uur op NPO Radio 5.

Geef een reactie