vakantie

Terug van vakantie? Het ideale moment om een gezonde start te maken

De vakantie is bijna voorbij. Dat betekent niet alleen dat het ‘normale’ leven weer gaat beginnen, maar ook dat de koelkast en keukenkastjes leger zijn dan normaal, want veel mensen zijn een tijdje van huis geweest. Het ideale moment om een gezonde start te maken en ze te vullen met gezonde producten. De KoelkastCoach Sabine Leijten geeft tips. 

 Kies biologisch

“Vrijwel alle supermarkten verkopen tegenwoordig biologische producten. Waarom je hiervoor zou kiezen? Omdat deze producten veel minder giftige en schadelijke stoffen bevatten. Tijdens het telen zijn er immers geen chemische bestrijdingsmiddelen of kunstmest gebruikt. Daarbij hebben de dieren, van wie biologisch vlees afkomstig is, ook een fijner leven gehad. Beter voedsel, meer speel- en bewegingsvrijheid en geen antibiotica. Een veel betere keuze voor jezelf, maar zeker voor de dieren die hiervoor gehouden worden.”

Meer gezonde vetten

“Om te voorkomen dat je de hele dag met een knorrende maag loopt, is het verstandig om producten te eten die goed vullen en waar het lichaam even op kan teren. Vol vette kazen en smaakvolle worsten zijn voor een keertje niet erg maar niet dagelijks. Probeer deze producten zoveel mogelijk tot een enkel moment in de week te beperken. Kies liever voor eten dat rijk is aan omega 3-vetzuren. Vette vis, bijvoorbeeld, staat stijf van dit soort vetzuren. Dit zijn onverzadigde oliën die niet in andere voedselbronnen voorkomen. Omega 3 is een krachtpatser en essentieel voor ieder mens, want het lichaam kan dit niet zelf aanmaken. Omega 3-vetzuren helpen de ongunstige cholesterol te verlagen en je hart en bloedvaten gezond vitaal te houden.

Geen fan van vette vis? Dan kan lijnzaad een uitkomst zijn. Lijnzaad bevat meerdere omega-3 vetzuren. Lijnzaad is in vaste vorm en als olie verkrijgbaar. Je kunt het kopen in de natuurwinkel, maar inmiddels ook vaak in de supermarkt. Als je voor de vaste variant kiest, is het handig om niet voor gebroken lijnzaad te kiezen. Stamp het liever thuis fijn met een vijzel. Bewaar lijnzaad het liefst buiten de koelkast, zeker als het een olie is.”

omega 3

Omega 3 vindt u terug in allerlei voedingsmiddelen.

Verse kruiden eten

“Verse kruiden passen ook prima in een gezond eetpatroon. Zij spelen een belangrijke rol als het gaat om het ontgiften van het lichaam. Voorbeelden van deze kruiden zijn oregano en peterselie. Oregano gaat schimmels tegen en peterselie werkt vochtafdrijvend. Basilicum is niet alleen erg lekker in pasta, maar helpt ook als u een niet corona-gerelateerde verkoudheid aan voelt komen.
Tegenwoordig is er een groot scala aan verse kruiden te vinden in de supermarkten, maar je kunt ook kiezen voor een plantje op het aanrecht, balkon of in de tuin. ”

 Kies voor genoeg vezels

“Genoeg vezels eten is belangrijk voor het lichaam. Ze zijn essentieel, omdat ze je lang een vol gevoel geven en de stoelgang bevorderen. De meeste vezels zitten in groenten, fruit, noten, peulvruchten en granen als havermout. Vezels geven je energie, voorkomen dat je de hele dag door trek hebt plus lichamelijke ongemakken als hart- en vaatziekte hebben minder kans als je voldoende vezels binnenkrijgt. Let wel, drink voldoende water op een dag, omdat vezels veel vocht opslurpen. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je letterlijk verstopt.”

Gezonde tussendoortjes

“Gezonde tussendoortjes dragen ook bij aan een gezondere levensstijl. Kies voor fruit, ongebrande noten, olijven of snoepgroente in plaats van een koekje of ontbijtkoek. Dit is niet alleen voor jezelf een betere keuze maar ook voor (klein)kinderen. Helaas worden er nog steeds veel suikerhoudende traktaties en snoepjes gegeven als beloning. Kinderen kunnen op latere leeftijd ongezond voedsel associëren met goede gebeurtenissen of zien het als “troost voedsel”. Leer kinderen op jonge leeftijd al dat gezond voedsel heel normaal is en geen uitzondering. Vinden ze het niet niet direct lekker? Probeer het dan nog eens, want kinderen hebben altijd meerdere proefmomenten nodig.”

Balans is alles

“Uiteraard is gezond eten erg belangrijk, maar vlak ongezondere voedingsbronnen nooit helemaal uit. Als jij jezelf oplegt dat je alleen maar groente en fruit mag eten, dan wordt het een soort kwelling. Geef jezelf de ruimte om ook af en toe iets ongezonds te eten. Hierdoor wordt de druk en stress vele malen minder, wat weer resulteert in meer energie, beter slapen, je fitter voelen en uiteindelijk een gezonder getal op de weegschaal.”

Op 27 augustus 2021 is Sabine Leijten te gast in het MAX NPO Radio 5-programma Lunch Lekker om over dit onderwerp te vertellen. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12.00 en 14.00 uur.

Geef een reactie