rode wijn

Is rode wijn (on)gezond?

Wie wijn drinkt, zal in het najaar en winter vermoedelijk vaker een fles rood op tafel zetten dan in andere seizoenen. Het past immers heel goed bij de smaak van najaarsgerechten. Bijkomende voordeel schijnt te zijn dat dit type wijn veel ‘gezonder’ is dan de witte variant. Sterker nog: dagelijks een glaasje rood is goed voor ons. Klopt dat? De KoelkastCoach Sabine Leijten legt uit. 

Verschil rode en witte wijn

Wijn is wijn, toch? Nou, dat blijkt dus niet helemaal waar te zijn. Natuurlijk, er zit altijd alchohol in, maar er is wel een wezenlijk verschil tussen wit en rood als we kijken naar voedingsstoffen. De KoelkastCoach: “Rode wijn wordt gemaakt van druiven die in de schil blijven zitten, terwijl de basis voor witte wijn echt uit de druif wordt geperst. Met de schilletjes wordt dan niets meer gedaan. De gezonde voedingsstoffen van de druif zitten vooral in de schil en de pitjes; dit maakt rode wijn dus ook meteen gezonder dan witte. Rode wijn heeft immers tot aan het persproces alle voedingsstoffen in zich op heeft kunnen nemen, dus deze zijn ook terug te vinden in de wijn.”

Antioxidanten

Eén van de voedingsstoffen die in rode wijn zit, is resverastrol. “Resveratrol is een zeer krachtige antioxidant is. Het helpt jouw lichaam bijvoorbeeld te beschermen tegen ontstekingen, virussen en bacteriën, maar het remt ook het verouderingsproces. Mensen met ziektes als diabetes type 2, COPD, botontkalking en allergieën als astma en hooikoorts, hebben baat bij het gebruik van resveratrol”, aldus De KoelkastCoach. “Ook heeft resveratrol de magische kracht het opgeslagen, witte vet om te zetten naar actiever vet, waardoor het veel makkelijker te verbranden is. Onze hersenen hebben eveneens baat bij dagelijks wat resveratrol. Resveratrol heeft namelijk invloed op enzymen die in onze hersenen voor stress zorgen. Het gaat als het waren bovenop deze enzymen liggen, waardoor een verminderde stressreactie plaats kan vinden. Probeer dat gerust eens uit. Let wel, het is een natuurlijke stof waardoor het langer duurt voordat je er baat bij hebt.”

Uiteraard zit deze stof niet alleen in rode wijn. “Je vindt deze stof ook in appels, bessen, pruimen, jackfruit, moerbeien, tomaten, pinda’s, noten, cacao, zwarte olijven en soja.

wijn
Lees ook: Hoe lang is wijn houdbaar en wat kunt u met restjes doen?

Nadelen

Hoewel rode wijn dus beschikt over het goede van de druif, zoals resverastrol, kleven er natuurlijk ook nadelen aan het drinken ervan. De KoelkastCoach noemt leververvetting als voorbeeld. “Misschien heb je er weleens van gehoord, maar als je te veel alcohol drinkt, raakt de stofwisseling in de lever verstoort. Hierdoor kan vet zich ophopen en de lever “vervetten”. Dit is absoluut niet plezierig en het kan best lang aanhouden. Door te stoppen met alcohol drinken, ruimt de lever dit uiteindelijk op, maar dan moet je er wel op tijd bij zijn.”

U kunt een mogelijke leververvetting volgens De KoelkastCoach herkennen aan symptomen als misselijkheid, pijn rechts bovenin de buik, extreme vermoeidheid, onverklaarbare jeuk en zelfs geelzucht.

Voedingsstoffen opnemen

Een ander nadeel is dat alchohol de normale werking van vitamines en mineralen een beetje verstoort. Het lichaam moet immers meer vitamines en mineralen gebruiken als er alcohol in het systeem komt. “Ook neem je minder van deze goede stoffen op als je drinkt.”

Gewichtstoename

Alchohol kan ook gewichtstoename in de hand werken. “De grote hoeveelheid calorieën, suikers en alcohol zorgen voor extra vetopslag. Maar dat is niet enige. Alcohol heeft ook invloed op ons hongercentrum en dan vooral ongezond, vettig voedsel. Bij een glas wijn wil je een stukje kaas of een nootje en liever geen bleekselderijstengel.”

Geheugenverlies

Alchohol zorgt ervoor dat we gewichtstoename kunnen krijgen, minder goed vitamines kunnen opnemen en de lever heeft er moeite mee. Daarnaast is het ook voor ons geheugen geen pretje. “Vaak alcohol drinken heeft invloed op ons denkvermogen. Je kunt er bijvoorbeeld black-outs van krijgen; je kunt je dan opeens zaken die pas zijn gebeurt niet meer herinneren.”

Alcoholisten die jarenlang heel veel drinken kunnen het syndroom van Korsakov ontwikkelen. Dit is een groot vitamine B1-tekort, waardoor delen van de hersenen beschadigen. Dit is een zeer ernstige ziekte.

Hoeveel?

Zoals u heeft kunnen lezen, zitten er in rode wijn goede stoffen, maar door de alcohol is het niet per se het meest gezonde drankje ter wereld. Hoeveel glazen kunt u er per dag van drinken om vooral te profiteren van de goede stoffen? Daar kan De KoelkastCoach kort over zijn: “1 is het antwoord.”

Het allerbeste is als het een biologisch glaasje wijn betreft. “Biologische wijnen zijn tot stand gekomen zonder chemische bestrijdingsmiddelen, geur,- kleur- of smaakstoffen en de druiven zijn niet gevoed met kunstmest. Hierdoor zijn het eerlijkere wijnen voor je omgeving en jouw eigen interne milieu.”

Sabine Leijten en MAX-dj Daniel Dekker zijn elke week te zien en te horen in de video en podcast van De Muzikale Koelkast. De nieuwste aflevering van de podcast vindt u elke vrijdag op onze podcastpagina. In het MAX-radioprogramma Lunch Lekker wordt ook elke vrijdag het onderwerp besproken waarover Leijten op MAX Vandaag vertelt in een artikel. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12.00 en 14.00 uur.

Geef een reactie

Reactie

  1. Mannetjesputter says:

    Beste koelkastcoach,
    Ik ben niet tegen het drinken van wijn. Maar helaas kunt u al het goeds dat wijn met ons doet, over boord kieperen. Al dat goeds kun je met gemak uit andere voeding halen.
    Uitgebreid onderzoek heeft aangetoond dat elke slok wijn vergif is. En dat ook het zo vaak gebezigde: ‘1 glas wijn per dag mag’, een fabel is.
    Wijn drink je, omdat je het lekker vindt. Het is een genotsmiddel, niks meer en niks minder.
    Maar het is voor je lijf hoe dan ook slecht. Dus aub er voortaan geen gezondheidsetiketje aanhangen, want dat past absoluut niet.