heel holland gezond

Heel Holland Gezond: waarom niet diëten maar eten de weg is naar een gezondere levensstijl

Tijdens het project Heel Holland Gezond van het NPO Radio5-programma Lunch Lekker nodigt De KoelkastCoach Sabine Leijten iedereen uit om een gezondere levensstijl te adopteren. Op 8 januari behandelt zij stap 1 in het bereiken van dit doel: het vermijden van strenge diëten en voedingsbronnen aan uw dieet toevoegen die u kunnen helpen om gezonder te leven.

Strenge diëten

4 weken lang staat Lunch Lekker op de vrijdagen van 13.00 tot 14.00 uur in het teken van Heel Holland Gezond, het project waarmee De KoelkastCoach luisteraars helpt bij het gezonder maken van de eigen levensstijl om zodoende wat gewicht te verliezen. In de uitzending geeft zij onder meer tips aan individuele luisteraars. Deze mensen hebben zich via MAX Vandaag aangemeld voor het project door een vragenlijst en een foto van de inhoud van hun koelkast door te sturen. Aan de hand van deze antwoorden en hun foto zal de KoelkastCoach met hen in gesprek gaan. U kunt zich nog aanmelden.

Daarnaast zal zij in per week een cruciale stap bespreken die uiteindelijk echt kan leiden tot een gezondere levensstijl. het is belangrijk om dit stapsgewijs aan te pakken, want het toewerken naar gezonder leven is een heel proces. In week 1 staat het onder de loep nemen van de eigen eetgewoontes op het programma. Daar valt of staat het volgens Leijten immers bij. Natuurlijk is het niet goed om elke dag fastfood te eten, maar volgens haar is van de één op de andere dag beginnen met een streng dieet ook zeker geen goede optie. “Wij worden allemaal geboren met een zeker aantal vetcellen”, legt zij uit. “De hoeveelheid aan het aantal vetcellen wordt vooral bepaald door het genetische pakket. Als je flink wat vetopslag hebt kan dat dus heel goed daar aan liggen”, gaat zij verder.
Een dieet zorgt er volgens haar voor dat de vetcellen krimpen, of worden geleegd, maar weg gaan ze nooit. Sterker nog: zodra u na uw dieet weer normaal gaat eten, vullen ze zich net zo snel weer.

In de hersenen

Wie levenslang profijt wil hebben van gewichtsverlies moet volgens Leijten dan ook constructief anders gaan eten. Dit tijdelijk doen tijdens een dieet werkt dus niet. Daarnaast heeft in korte tijd veel afvallen middels een dieet ook nog een ander nadeel. Leijten: “in onze hersenen bevindt zich de hypothalamus. Dit deel van onze hersenen is verantwoordelijk voor onder andere onze lichaamstemperatuur en gewicht. Dit deel bepaald jouw “set-point” als het gaat om je gewicht. Dit is het gewicht waar jouw hersenen altijd naar terug willen. Als jij drastisch jouw voedsel inname gaat minderen, dan denkt de hypothalamus dat je er iets helemaal verkeerd gaat. Het gevolg is dat de verbrandingsmotor vertraagt en jij dus met dat opgeslagen vet blijft zitten.”

Verstandige keuzes

In plaats van plots veel af te vallen door een dieet te volgen, is het dus beter voor het lichaam om kritisch te kijken naar de inhoud van de koel- en voorraadkast en de eetgewoontes. Zo kunt u er volgens Leijten voor kiezen om meer voeding te eten dat vet afbreekt. Hieronder legt zij uit welke dat zijn.

Appels

“Appels worden ook wel de spidermannen van de natuur genoemd. Het gezegde “An apple a day keeps the doctor away” is niet zomaar ontstaan. Er zit een voedzame kern in. Appels schijnen opgeslagen vetten te doen ‘smelten’ en hebben het vermogen je bloedsuiker stabieler te houden dan andere vruchten. Appels staan ook in de top 10 van producten met veel oplosbare vezels, waardoor het lichaam minder last krijgt van schommelingen in de bloedsuiker. Niet alleen je bloedsuiker heeft profijt van het eten van appels. Ook de hoeveelheid ongezond cholesterol wordt verlaagd en deze mooie glimmende vruchten reguleren een normale bloeddruk. Een appel van gemiddelde grootte levert slechts 81 calorieën en bevat geen natrium, verzadigd vet of cholesterol.”

appels

Bessen

“Dit is het perfecte voedsel om af te vallen. Bessen bevatten natuurlijke fructosesuiker, die voldoen aan je verlangen naar zoetigheid, en bevatten en voldoende vezels, zodat je minder calorieën opneemt. Bessen zelf bevatten ook weinig calorieën. In bramen zitten er 74 calorieën per kopje, in bosbessen 81, in frambozen 60 en in aardbeien 45.”

Bonen

“Bonen zijn één van de beste bronnen als het gaat om plantaardige eiwitten. Erwten, bonen en kikkererwten worden gezamenlijk peulvruchten genoemd. De meeste bonen bevatten 215 calorieën per gekookte kop; limabonen gaan tot 260. Ze bevatten de meeste eiwitten met het minste vet van alle soorten voedsel, en ze bevatten veel kalium, maar weinig natrium.
Plantaardige eiwitten zijn onvolledig, wat betekent dat je iets moet toevoegen om het compleet te maken. Combineer bonen daarom met volkoren granen (rijst, gerst, tarwe, maïs). Dan krijg je dezelfde hoogwaardige eiwitten als in vlees met slechts een fractie van het vet.

Studies aan verschillende universiteiten tonen aan dat het regelmatig eten van bonen het cholesterolgehalte kan verlagen. De meest voorkomende klacht over bonen is dat ze gas veroorzaken. Dit probleem is op een simpele manier beheersbaar: spoel de bonen voor het koken af en verwijder vreemde deeltjes. Doe ze in een ketel en bedek ze met kokend water, laat ze 4 uur of langer weken. Verwijder alle bonen die gaan drijven. Kook de rest van de bonen in vers water.”

Broccoli

“Volgens een recente peiling is broccoli de favoriete groente van Nederlanders. Een kopje gekookte broccoli bevat slechts 44 calorieën en het levert duizelingwekkend veel voedingswaarde op. Het bevat geen vet, veel vezels, ziekte bestrijdende chemicaliën die indolen worden genoemd, caroteen, 21 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine C en calcium.”

Grapefruit

“Grapefruit helpt bij het verbranden van vet en het verminderen van het ‘slechte’ cholesterol. Een gemiddelde grapefruit levert ongeveer 74 calorieën, minder dan een appel. Dat is niet het enige voordeel van de grapefruit. Een grapefruit bevat ongeveer 15 gram pectine. Pectine is een soort vezel die in verband staat met het verlagen van cholesterol en vet.
Pectine is niet de enige positieve stof in de grapefruit. Ook vitamine C en kalium zijn in groten getale aanwezig. Kalium is nodig voor een gezonde bloeddruk en vitamine C juist ter voorkoming van ongunstig cholesterol en vetopslag.

Ook is deze oranje vrucht rijk aan natuurlijk galacturonzuur, wat bekend staat om zijn potentie om vet en cholesterol te bestrijden. Bijkomend voordeel hierbij is de hulp in strijd tegen atherosclerose (verharding van de slagaders) en het ontstaan van hartaandoeningen. Probeer grapefruit maar eens met wat kaneel te eten in plaats van suiker. Dat vermindrt de scherpe smaak ook.”

Havermout

“Een kopje havermout of haverzemelen heeft slechts 110 calorieën. Haver helpt je om af te vallen. Proefpersonen in Dr. James Andersons 12-jarige studie aan de Universiteit van Kentucky verloren 3 pond in 2 maanden door simpelweg 100 gram haverzemelen toe te voegen aan hun dagelijkse voedselinname en niets anders. Verwacht niet dat haver wonderen verricht; je dient wel een uitgebalanceerd dieet te volgen voor je totale gezondheid.”

Kaneel

“Doordat kaneel de bloedsuikerbalans stabiel houdt en de opname van koolhydraten vertraagt kan kaneel helpen als je wilt afvallen. Het chroom wat in kaneel aanwezig is, zorgt voor verzadiging, maar ook voor de gevoeligheid van de cellen als het gaat om insuline. Doordat de cellen beter reageren hoeft er minder insuline aangemaakt te worden, waardoor afslanken wordt bevordert. Een theelepeltje ceylon kaneel per dag zou al voldoende zijn om hier invloed op uit te oefenen.

Het pittige van kaneel is hetgeen dat onze spijsvertering stimuleert. Doordat de doorbloeding verbetert en de bloedvaten wijder worden, prikkelt het ons maag-darmkanaal. De maag gaat direct aan het werk om de hoeveelheid maagsappen te vergroten en je eetlust op te wekken.”

Mosterd

“Probeer eens een hete, pittige soort die je in Aziatische winkels, speciaalzaken of bij de exotische producten in de supermarkt vindt. Dr. Jaya Henry van het Oxford Polytechnisch Instituut in Engeland ontdekte dat ongeveer 1 theelepel pittige mosterd tijdelijk het metabolisme versnelt, net zoals cafeïne en het medicijn efedrine dat doen.
“Het kan elke dag gebruikt worden en het werkt verbazingwekkend goed. Ik was geschokt toen ik ontdekte dat het de stofwisseling gedurende enkele uren met wel 20 tot 25 procent kan versnellen. Dit kan ertoe leiden dat het lichaam 45 extra calorieën verbrandt voor elke 700 die wordt geconsumeerd” aldus Dr. Henry.”

Peper

“Hete, pittige chilipepers vallen in dezelfde categorie als hete mosterd. Tijdens een onderzoek kregen de deelnemers slechts 3 gram chilipepers toegevoegd aan hun maaltijd die uit in totaal 766 calorieën bestond. De metabolisme verhogende eigenschappen van de hete paprika’s werken als een soort van thermostaat. Pepers zijn verbazingwekkend rijk aan vitamine A en C, calcium, fosfor, ijzer en magnesium. En bovendien vezelrijk, vet- en natriumarm plus ze bevatten slechts 24 calorieën per kopje.”

pepers

Kokos

“Kokosvet heeft een positieve uitwerking op onze bloedsuiker. Doordat kokosvet geen insuline nodig heeft om zijn werk te doen, past deze vorm van vet prima in een gezond voedingspatroon.
‘Maar kokosolie is toch een harde vorm van vet, en dus slecht voor de gezondheid?’, hoor ik u denken. Kokosolie is hard van structuur, dat bij 30 graden al vloeibaar wordt. Er is gebleken dat ondanks dat kokosvet cholesterol bevat, het meer positieve dan negatieve effecten heeft op ‘slechte’ cholesterol.”

Sabine Leijten vertelt meer over dit onderwerp in Lunch Lekker van 8 januari 2021. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12.00 en 14.00 uur.

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Crijns says:

    Geweldige actie!! Via eerder contact de samenstelling van onze eetwijze zoals beschreven op
    Harriecrijns.nl aangepast. We zijn nu met 82 en 79 super fit en gezond. ( Alhoewel een van ons al 5 jaar Parkinson heeft!) Onze weerstand is optimaal en in deze Corona tijd zorgt die ervoor dat we op een Corona besmetting zijn voorbereid. We hebben de vitamines en nutriënten in huis (zoals beschreven op zelfzorgcovid19.nl ) om bij een besmetting erger te kunnen voorkomen! Gezond blijven? Je hebt het zelf in de hand!

  2. polletje says:

    Het is allemaal pure orthemoleculaire fantasie waarvoor elk wetenschappelijk belastbaar bewijs ontbreekt. Jammer dat Max Vandaag zulke kwakzalverij toelaat.