edreams

MAX Ombudsman: Ga niet in zee met eDreams

Deze week boekingssite eDreams: ze zijn niet te bereiken, maken hun toezeggingen niet waar en klanten kunnen fluiten naar hun geld. De laatste tijd regent het klachten van reizigers over boekingssite eDreams. De reisbranche en consumentenorganisaties zijn er klaar mee en willen dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ingrijpt.

Voor tienduizenden euro’s meldden gedupeerden zich bij ons. Mensen hadden tickets geboekt voor vluchten die niet bestonden, dubbele afschrijvingen voor tickets waarvoor geen geld terugkwam, geld vanuit de luchtvaartmaatschappijen aan eDreams terugbetaald voor geannuleerde tickets dat nooit meer bij de klant terugkwam. En ga zo maar door. eDreams is voor klanten onbereikbaar.

Meer klachten dan ooit

In 2014 waarschuwde de ACM al voor eDreams. Toch zijn er op dit moment meer klachten dan ooit. Frank Oostdam van de ANVR vindt het een schande dat niet harder wordt ingegrepen. EU-claim, een claimbureau voor het terughalen van geld voor vliegtickets, krijgt ook veel klachten en pleit ook voor hardere maatregelen. Evenals het Europees Consumentencentrum. Zij stellen dat het tijd is voor handhaving door de autoriteit nu eDreams structureel de regels aan haar laars lapt.

Autoriteit grijpt nu in

In MAX vakantieman besteedden we vorige week aandacht aan eDreams. De ACM gaf aan andere prioriteiten te hebben. Wel gaven ze tips hoe te handelen. Tja, die tips kunt u van ons ook krijgen. Wat we nodig hebben is een autoriteit die de klachten bundelt en een handhavingsverzoek doet in het land waar het bedrijf is gevestigd. Na veel contact over en weer heeft de ACM ons inmiddels laten weten de klachten te onderzoeken en een handhavingsverzoek te doen. Uiteraard houden wij de vinger aan de pols!

Bent u ook de dupe?

De klachten die wij hebben voorgelegd aan eDreams zijn gelukkig allemaal opgelost. Heeft u ook een klacht, dan kunt u het volgende doen:
– Meld uw klacht bij de Autoriteit via acm.nl via Tips en meldingen.
– Dien de zaak in bij uw rechtsbijstandsverzekeraar (als u die heeft).
– Heeft u die niet, dan kunt u de zaak voorleggen aan het Europees Consumentencentrum via eccnederland.nl.
– Heeft u de betaling met uw creditcard gedaan, meld het bij de creditcardmaatschappij.
Voordat u gaat boeken
Moet u nog een ticket boeken, denk aan het volgende:
– In coronatijd is gebleken dat losse tickets die geboekt zijn via een bemiddelaar vaak problemen opleveren bij terugbetaling. Boek een los ticket dus rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij of maak er een pakketreis van bij een reisbureau dat is aangesloten bij de ANVR.
– Betaal grote uitgaven altijd via de creditcard.
– Google de bedrijfsnaam van tevoren. U ziet vanzelf of er veel klachten verschijnen.

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie