noten

Noten zijn hartstikke gezond, maar welke noot spant de kroon?

Noten. Ze zijn uitermate gezond en er is er altijd wel eentje die in de smaak valt; er zijn immers talloze soorten. Welke noot is nu het gezondst van allemaal? De KoelkastCoach Sabine Leijten legt uit. 

Wat is een nootje?

De ene noot is de ander niet. Ze verschillen qua smaak, structuur, vorm en ook qua voedingswaarde. Zo zijn macadamia’s vrij vet, terwijl de pistachenoot daar juist laag op scoort. Voordat De KoelkastCoach ingaat op welke noot het gezondst is van allemaal, licht zij eerst toe wat een nootje nu precies een nootje maakt. De selectie is blijkbaar enorm streng. “Alleen omhulsels waar 1 zaadje of nootje inzit, mag de naam noot dragen. Zelfs de walnoot hoort hier eigenlijk niet bij, want die bestaat uit 2 helften. Pinda’s vallen helemaal buiten de boot, want dit zijn zaden die afkomstig zijn van peulvruchten.”

Welke is het gezondst?

Hoewel sommige noten er dus eigenlijk niet écht bijhoren, blijven er ook nog genoeg over die wel binnen de categorie vallen. Wie dan gaat kijken naar de voedingswaarde, ziet dat elke noot weer ergens anders in ‘uitblinkt’. Het is dus best lastig te zeggen welke het allergezondst is. Om u meer inzicht te geven in waardes van verschillende notensoorten heeft De KoelkastCoach een aantal populaire uitgelicht:

Voedingswaarde per 100 gram:

Soort: Calorieën Vetten Eiwitten Koolhydraten
Paranoot 655 66 14 12
Cashewnoot 553 44 18 30
Macadamia 718 76 8 14
Walnoot 654 65 15 14
Pistache 562 45 20 22
Amandel 575 49 21 28

Noten ontrafeld

De tabel laat zien dat vrijwel alle noten best wat vet bevatten. “De vetzuren die in noten zitten hebben een positieve uitwerking op het minder goede (LDL) cholesterol. HDL en LDL zijn de 2 vormen van cholesterol waar ons lichaam een bepaalde hoeveelheid van nodig heeft. Niet te veel, maar ook zeker niet te weinig. Gedegen onderzoeken laten zien dat de vetzuren uit noten hart- en vaatziekten doen verminderen.”

Macadamianoten staan bovenaan als het gaat om de hoeveelheid vet. Verder bevatten ze onder andere ook het mineraal mangaan. “Dit heeft jouw lichaam nodig om koolhydraten, vetten en eiwitten te verwerken ook helpt het de botten te versterken.”


Paranoten bevatten ook best veel vet, maar gelden vooral als een goede bron van selenium. “Selenium is een mineraal dat onze cellen beschermt tegen veroudering en helpt DNA-schade te repareren. 5 paranoten per dag zijn al voldoende om je dagelijkse selenium behoefte te vervullen.”


100 gram amandelen bevat vooral veel eiwit, zelfs meer dan een hardgekookt ei. Dit is niet de enige goede stof die erin zit. “Amandelen hebben, net als de andere noten, een positieve uitwerking op ons hart, maar zitten ook vol met vitamine E. Vitamine E is een sterke antioxidant die helpt bij het soepel en jong houden van onze cellen. Het helpt ook de huid sneller te genezen als er een wondje is ontstaan.”


Pistachenootjes zijn ook een behoorlijk goede bron van eiwit en daarbij bevorderen ze de vetverbranding. “Dit leuke nootje is een krachtpatser als het gaat om onze vetverbranding. En dat niet alleen omdat je er langer mee bezig bent om ze open te maken. Ook laten zij zien dat ze invloed hebben op het in balans houden van onze bloedsuiker en hebben ze een ontstekingsremmende werking. Opgeslagen vet is een ontstekingsvorm waar je het liefst vanaf wilt. De gezonde vetten uit de pistachenoot doen juist bij het opgeslagen buikvet hun werk. Dagelijks een handje pistachenoten oppeuzelen is geen overbodige luxe.”


Ook cashewnoten kunnen uw lichaam voorzien van veel broodnodige stoffen. “Cashewnoten staan bijvoorbeeld stijf van de koper, het mineraal dat als co-factor fungeert om ijzer te verteren, maar ook om pigment in onze huid en haar aan te maken”, legt De KoelkastCoach uit. Pas overigens wel op met welk type cashewnoot u koopt: “De rauwe cashewnoten zijn de beste keuze, alhoewel deze noten ook eerst even licht geroosterd worden om ze te ontdoen van een giftig laagje wat er om de échte rauwe cashewnoot heen zit.”


En dan rest ons nog de walnoot, die volgens de strikte richtlijnen niet echt een noot is, maar die wij doorgaans wel als zodanig zien. “De 2 helften lijken als het waren op onze hersenen en daar zijn ze dan ook goed voor. Walnoten zijn rijk aan omega-3, wat nodig is voor het goed functioneren van ons brein.”


Geroosterd, gezouten of naturel?

Niet alleen noten zijn zeer veelzijdig; er zijn ook allerlei verwerkingsmanieren. Zo kunt u gezouten cashewnoten kopen, maar ook de gebrande of naturel variant. Wat is het gezondst? “De voorkeur gaat naar ongebrand en niet gezouten. Noten die gezouten zijn, zijn vaak ook gebakken in olie. Het bakken van producten in olie zorgt voor oxidatie en dat is ongezond.
Veel gefrituurde producten zijn producten die vaak een verhoogd omega 6-gehalte hebben. Deze producten met meer omega 6 verhogen de kans op hart- en vaatziekten, een te hoog cholesterol, diabetes en ga zo maar door. Ongunstig dus voor je gezondheid.”

(Bron: De KoelkastCoach)

Geef een reactie

Reacties (3)

  1. MariaLB says:

    “Vijf paranoten per dag zijn al genoeg om uw dagelijkse behoefte aan selenium te vervullen”. Nou, dat zit iets anders: vijf paranoten per dag is het MAXIMUM! Eet je er meer, dan riskeer je seleniumvergiftiging. Met haaruitval, jeuk en huidproblemen. Notenverkopers zeggen dat er zelfs bij, wanneer je een zak paranoten koopt. Dus: heerlijk nootje, die paranoot, en supergezond, maar niet teveel. Ook bij noten geldt dus: variëren is verstandig.
    Verder een informatief stuk!

  2. HaVeR says:

    Pecannoten lijken op walnoten en ik vind ze lekkerder. Zijn die – voor wat de voedingswaarde betreft – te vergelijken met walnoten?

    Ik had nog nooit gehoord dat je van te veel paranoten eten een seleniumvergiftiging kunt krijgen. Ik slik Plantina Multi [multi vitaminen & mineralen] en de selenium die daar in zit heeft een sterkte van 50 ug/mcg. Dat is volgens de beschrijving 91% van de algemene referentie inname. Ik zou dus nooit paranoten moeten eten?

    1. Olijfje says:

      Volgens het Voedingscentrum is de maximaal aanvaardbare bovengrens 300 microgram per dag; u kunt dus gerust af en toe wat paranoten eten.