gezichtsvermogen

Hoe beïnvloedt onze levensstijl het gezichtsvermogen? De KoelkastCoach vertelt

Wie goed kan zien, denk er waarschijnlijk niet zo vaak aan dat het gezichtsvermogen ook beïnvloed wordt door de levensstijl en wat wij in onze monden stoppen. Toch is dit wel degelijk zo. De KoelkastCoach, Sabine Leijten, vertelt.

Minder scherm en zon

Problemen met het zicht kunnen allerlei oorzaken hebben. De ogen worden vaak slechter naarmate we ouder worden, maar er zijn ook een hoop externe factoren de invloed hebben op de kwaliteit van het zicht. Zo weet iedereen anno 2022 wel dat veel op een scherm kijken niet zo bevorderlijk is, net als uv-licht en kunstlicht. Dit beschadigt het oog, waardoor het zicht vermindert.

Macula

Wie de ogen een beetje wil sparen, doet er dus al goed aan om de schermtijd wat te verminderen, niet de hele dag het licht aan te hebben en een zonnebril op te doen als de zon zich laat zien. Rookt u? Dan is dat ook een aandachtspunt. Net als (uv-)licht beschadigt ook roken de gele vlek in het oog, de macula. “Een verminderd gezichtsvermogen door een beschadigde macula noemen we maculadegeneratie. Dit komt erg vaak voor. De macula ligt in het midden van het netvlies en heeft invloed op hoe scherp wij kunnen zien”, weet De KoelkastCoach. Door wat aanpassingen aan uw levensstijl kunt u er in elk geval al voor zorgen dat u de macula niet te veel schade toebrengt.

Eten voor het oog

Ook uw dieet heeft effect op uw zicht. Vooral de stof luteïne lijkt belangrijk te zijn. “Luteïne is een zogenoemde carotenoïde. Dit antioxidant is het krachtigst als het gaat om schade aan het netvlies tegengaan. Antioxidanten zijn gunstige stoffen die slechte vrije radicalen en oxidatie tegengaan en vervolgens weer opruimen. Vooral in gezonde voeding zitten veel antioxidanten, zoals groente en fruit.”

In de macula van een gezond oog is volop luteïne aanwezig, vertelt De KoelkastCoach. Sterker nog: “De macula van het netvlies bevat de hoogste concentratie luteïne in het menselijk lichaam.”

Wortelen?

Wetenschappelijk onderzoek heeft volgens haar aangetoond dat gebruik van extra luteïne, samen met andere antioxidanten, beschadiging van de macula helpt te beperken. Om het netvlies te beschermen tegen schade en achteruitgang is luteïne dus belangrijk. Waar zit dit allemaal in?

Wellicht denkt u nu direct aan wortelen, omdat deze groente bekend staat als goed voor de ogen. Volgens De KoelkastCoach zijn wortelen inderdaad  hartstikke goed voor de ogen, maar er is meer. ” Groene bladgroenten staan bovenaan als het gaat om grote hoeveelheden luteïne en zeaxanthine, een ander antioxidant die belangrijk is voor goed zicht. Denk aan boerenkool, spinazie, basilicum, raapstelen, snijbiet, sla en ga zo maar door. Broccoli, spruitjes, maïs, rauwe wortel en gele, oranje en rode paprika zijn eveneens groenten die in dit rijtje horen.”

Niet goed voor het zicht

Een stof waar het oog een stuk minder aan heeft, is suiker. “Een verstoorde suikerstofwisseling vergroot het risico op oogproblematiek”, aldus De KoelkastCoach. “Het voornaamste waar men last van krijgt is een verhoogde druk in het oog en schade aan de lens. De afbraak van galactose (onderdeel van melksuiker, lactose) gaat ten koste van de aanmaak van de enzymen die het oog beschermen. Een eetpatroon zonder suiker en/of melksuiker is in het geval van staar ten zeerste aan te raden.”

Staar

Staar is een oogziekte waarbij de lens vertroebeld of als de druk van de oogbol te hoog is. Mensen die last hebben van de vertroebeling, hebben grijze staart, omdat kleuren zien lastiger wordt. Mensen waarvan de oogboldruk te hoog is, hebben last van groene staar, ook wel glaucoom genoemd.

Volgens De KoelkastCoach hebben mensen met diabetes vaker last van staar, omdat hun suikerstofwisseling verstoord is. “Maar ook hun tekort aan chroom speelt mee. Uit onderzoek onder diabetici met grijze staar bleek dat deze mensen tot wel driemaal minder chroom in hun bloed hadden dan diabetici zonder grijze staar. Chroom speelt een essentiële rol bij het stabiel houden van de bloedsuiker. Het is terug te vinden in bijvoorbeeld kaneel, groenten, fruit, zuivel en vlees.”

Niet alleen diabetes kan staar veroorzaken. Ook lichamelijk trauma, de leeftijd of bepaalde medicatie kunnen dit in de hand werken. Staar is vaak eenvoudig weer te verhelpen, maar het is wel handig om er vroeg bij te zijn. Dan is de schade aan de oogzenuw minder groot.

Dokter Ted over staar
Lees ook: Dokter Teds Spreekuur: staar

(Bron: De KoelkastCoach, Dokter Ted)

Geef een reactie

Reacties (4)

  1. Itsme says:

    Beste lezers:
    In Duitsland te koop (ook via internet) van het merk Doppelherz, caps voor de ogen, t.w.
    Augen Vital 30 caps per verpakking, rond de 5 a 6 euro.
    1 capsule bevat:
    15 mg Luteine / 800 mu Zeaxanthine / 800mu vit A / 80 mg Vit C / 18 mg Vit E / 2,5mg Zinc
    Wel blijven gebruiken, anders gaan de ogen (weer) achteruit.
    Dit is een zeer goed werkend preparaat, voor wie goede en gezonde ogen wil houden.
    Vr groet, Itsme.

    1. Dreumes says:

      Beste Itsme

      Wanneer neemt U dat dan in.
      Gebruikt U het allang, het is een soort voedingssupplement zeker.
      Ik kijk uit naar Uw antwoordt.

  2. Dreumes says:

    Hoi
    Welke kleur paprika kun je eten voor de ogen

    1. MAX Vandaag says:

      Beste Dreumes,

      We hebben dit nagevraagd en het gaat vooral om de gele, oranje en rode varianten. We hebben dit ook in het artikel gezet.