zongebruinde huid

Een zongebruinde huid door te eten? Het kan

Een gebruinde huid en de zomer zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De zon is hier de veroorzaker van, maar wist u dat de juiste voeding ook een handje kan helpen? De KoelkastCoach Sabine Leijten legt uit welke producten het bruiningsproces versnellen én kunnen beschermen tegen verbranding.

Bruin door eten

De zomervakantie is op veel plaatsen begonnen en dat betekent dat veel mensen de zon opzoeken. Bent u dit ook van plan? Weet dan dat er bepaalde voedingsmiddelen zijn die de huid kunnen beschermen tegen de zon en een bruine kleur kunnen intensiveren. Dat zij dit effect hebben, zit ‘m in de antioxidanten. “Er zijn best een hoop antioxidanten die ervoor zorgen dat je wat bruiner wordt “, legt Leijten uit. “Denk aan flavonoïden, lycopenen, carotenoïden, vitamine C en E. Allemaal stoffen die van nature in onze voeding voorkomen.”

Waar zit het in?

Profiteren van de voordelen van deze stoffen? Dan kunt u volgens De KoelkastCoach het beste kiezen uit onderstaande producten. Let op: ze zijn geen vervanging van zonnebrandcrème en verwacht ook niet dat u meteen bruin wordt als u een week lang iets uit onderstaande lijst eet. De opbouw gaat geleidelijk, dus neem er de tijd voor.

Vis, algen en plankton

“Astaxanthine is een stof die vooral voorkom in de zee. Algen en plankton maken het aan. Waterdieren zoals zalm, garnalen, forel en rivierkreeft eten plankton en algen. Hierdoor krijgen zij dagelijks een behoorlijke portie astaxanthine binnen. Deze krachtpatser geeft deze vissen de rode of roze kleur.

Astaxanthine valt onder de noemer carotenoïden. Hier heb je vast weleens van gehoord, want het zit ook in wortelen. Gelukkig komen we steeds meer achter de werking van astaxanthine. Dit krachtige antioxidant heeft invloed op ons immuunsysteem en beschermt tegen UV-straling. Astaxanthine kun je ook als supplement kopen en dan een aantal weken voordat je in de zon gaat liggen beginnen te nemen, want je moet, zoals gezegd, wel een buffer opbouwen.”

Oranje fruit en groenten

“Bèta-caroteen valt ook onder de carotenoïden en vinden we vooral in oranje groente en fruit, zoals wortelen, zoete aardappel en oranje paprika. Eén van de eigenschappen bèta-caroteen is dat het de aanmaak van melanine stimuleert. Melanine bepaalt de huidskleur; hoe meer melanine, hoe donkerder de huid. Niet alleen bèta-caroteen stimuleert de huid om meer melanine aan te maken, UV-straling van de zon doet dit ook.”

paprika
Lees ook: Groene, gele, oranje en rode paprika’s: wat is het verschil?

Rode groenten

“In vele rode groenten zit lycopeen. Lycopeen is het stofje waardoor deze groenten (en fruit) rood kleurt. Het is een sterke antioxidant die de schade die UV-licht aanricht kan verminderen. Oftewel, rood maakt minder rood. Vooral tomaten herbergen veel lycopeen. Ze even verwarmen is het allerbest, want zo komt al het opgeslagen lycopeen vrij.”

kleur
Lees ook: Hoe meer kleur op het bord, hoe beter: De KoelkastCoach vertelt waarom

Vitamine C

“Vitamine C beschermt onze huid niet alleen, het werkt ook anti-verouderend. Vitamine C heeft invloed op het behoud van collageen. Collageen is hét stofje dat onze huid elastisch, soepel en zacht houdt. Bijna driekwart van al het bindweefsel in het menselijk lichaam bestaat uit collageen, dus het is zaak het in goede conditie te houden. Een week in de zon liggen draagt hier niet echt aan bij. Door veel vitamine C te eten kun je het lichaam een handje helpen. Het zit in heel veel groenten en fruit, zoals oranje paprika’s, kersen, aardbeien, granaatappel en citrusvruchten.”

Paddenstoelen

“Paddenstoelen zijn ook goede zonbeschermers. Dat komt door de hoge concentratie selenium, een sterke antioxidant. Net als het eerder genoemde lycopeen, beperkt dit de schade van UV-licht. Door het hele jaar door voldoende seleniumrijke producten te eten voorkom je een tekort en help je je eigen huid te beschermen tegen zonnestralen. Uiteraard biedt het lang niet zo’n goede bescherming als zonnebrandcrème, dus laat dat insmeren niet zitten”

Groene groenten

“Groene (blad)groenten bevatten luteïne. Dit mooie stofje is vooral aanwezig in groenten die diep donkergroene blaadjes hebben. Luteïne valt onder carotenoïden. Net als de al eerder genoemde carotenoïden helpt ook luteïne bij de opbouw van een bruine kleur.”

Op 16 juli 2021 is Sabine Leijten te gast in het MAX NPO Radio 5-programma Lunch Lekker om over dit onderwerp te vertellen. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12.00 en 14.00 uur.

(Bron: Sabine Leijten)

Geef een reactie