Tips om maag- en darmproblemen op vakantie te voorkomen

Tijdverschil, vermoeidheid en anders eten dan thuis zorgt bij mensen met gevoelige darmen tijdens een vakantie al snel voor maag- en darmproblemen. Wij hebben tips op een rij gezet om de spijsvertering op reis een handje te helpen.

Anders eten

Op vakantie eten mensen vaak anders en op andere tijdstippen dan dat zij thuis doen. Er wordt over het algemeen wat meer uit eten gegaan, waardoor er wat zwaarder wordt gegeten. Ook hygiëne is soms een probleem. Warme maaltijden die vers gekookt en bij het opdienen nog kokend heet zijn, zijn over het algemeen veilig. Vermijd onvoldoende verhit eten en wees voorzichtig met eten uit stalletjes langs de weg. Daarnaast raken volkoren producten en andere vezelrijke voedingsmiddelen soms wat meer naar de achtergrond. En er worden andere ingrediënten gebruikt. Dat kan ervoor zorgen dat de maag en darmen van slag raken en u teveel of juist niet naar het toilet kunt.

Obstipatie

Wie tijdens vakantie te maken krijgt met vieze toiletten of te weinig privacy kan zomaar opeens merken dat de ontlasting moeilijk of helemaal niet wil. Ook te weinig water drinken en te weinig vezels eten kan voor problemen zorgen. De vezels zorgen voor actieve darmen en dat de ontlasting gemakkelijk door de darmen heen gaat. Vezels nemen veel vocht op, daarom is het belangrijk om ook veel water te blijven drinken. Bent u in een land waar alleen wit brood of witte rijst voorhanden is, voeg dan zelf vezels aan uw menu toe met bijvoorbeeld groenten, fruit, volkorenproducten, aardappelen, muesli, noten, gedroogd fruit of zemelen. Muesli, zemelen of gedroogd fruit kunt u eventueel ook al zelf vanuit Nederland meenemen.

Plan verder momenten in waarbij u echt de tijd kunt nemen voor een toiletbezoek. Meestal komt de ontlasting na een aantal dagen vanzelf weer op gang, maar als de verstopping langer dan enkele dagen aanhoudt en er klachten ontstaan als darmkrampen of een opgeblazen gevoel, is er wat meer hulp nodig. Uw huisarts (of de lokale arts) kan u tijdens uw reis of misschien zelfs al vooraf hierbij helpen, door bijvoorbeeld zemelen voor te schrijven of een middel dat vocht in de darmen vasthoudt. Als laatste redmiddel kunt u ook om een laxeermiddel vragen.

Diarree

Het tegenovergestelde van obstipatie komt ook vaak voor: diarree of zelfs reizigersdiarree. Vaak zijn bacteriën in eten en drinken de oorzaak. Het belangrijkste hierbij is om veel te blijven drinken. Meestal gaan de klachten binnen 3 á 5 dagen voorbij, maar als de klachten aanhouden of u er veel hinder van ondervindt, is het verstandig een arts te bezoeken. Wie veel vocht kwijtraakt doet er goed aan om ORS opgelost in water te drinken. Dit poeder bevat zouten en suikers en zorgt ervoor dat het lichaam vocht kan opnemen en vasthouden. Was om diarree zoveel mogelijk te voorkomen na het gebruik van het toilet en voor elke maaltijd uw handen met water en zeep. Eet en drink voor zover mogelijk van schone borden, met schoon bestek en uit schone glazen, bekers of kopjes.

Hepatitis A

Bij (verre) buitenlandse reizen moet rekening worden gehouden met bepaalde virussen. Die worden namelijk soms verspreid via etenswaren. Zoals hepatitis A, een virus dat relatief veel voorkomt in vakantielanden als Griekenland, Turkije en Egypte. Inentingen zijn nodig, evenals eenvoudige maatregelen zoals: fruit schillen en etenswaren mijden die te lang buiten een koeling uitgestald hebben gestaan.

Probiotica

Sommige mensen hebben baat bij het gebruiken van probiotica. Dit kan in de vorm van een (zuivel)drankje of een voedingssupplement. Het zorgt ervoor dat een verstoorde darmflora wordt versterkt. Ook als u antibiotica moet gebruiken kan probiotica erbij helpen de darmflora weer te herstellen. U kunt het eventueel in poedervorm meenemen op uw reis.

BBQ

Wie op vakantie wil barbecueën doet er goed aan het vlees goed te verwarmen. Bij hogere temperaturen gaat de ontwikkeling van bacteriën nog eens een stuk sneller en als het vlees niet lang genoeg wordt bereid, kan dat voor diarree of buikpijn zorgen. Niet gare kip kan zelfs voor ernstigere klachten zorgen en dan kan een bezoek aan een arts soms noodzakelijk zijn. In ons artikel Gezellig buiten eten, maar hoe lang kan eten in de zon liggen? gaan wij verder in op de invloed van hitte op voedsel tijdens het buiten eten.

Drinkwater

Niet alleen het eten is van invloed op uw maag en darmen, ook het kraanwater kan dat zijn. Het is niet altijd geschikt om te drinken of uw tanden mee te poetsen. Let ook op met groentes en salades die met kraanwater gewassen worden of drankjes waarin ijsblokjes zitten. Meer informatie leest u in ons artikel Kraanwater drinken op vakantie, hoe veilig is dat?

Lees ook: Als u last heeft van gevoelige darmen kunt u deze voedingsmiddelen beter laten staan.
Kefir: nieuw wondermiddel voor de darmen.
De geur van ontlasting zegt veel over de gezondheid.
Wie appels eet krijgt miljoenen bacteriën binnen en dat is goed nieuws voor de darmen.
Ruim 3,7 miljoen Nederlanders hebben maag-, lever- of darmproblemen.
Eten met hitte is belangrijk en zo wordt het bereiden ervan leuk en makkelijk.

(Bron: Gezondheidsnet, Nu.nl, Thuisarts.nl, Voedingscentrum, archief)

Geef een reactie