Last van gevoelige darmen? Dan kunt u deze voedingsmiddelen misschien beter laten staan

Wie er (regelmatig) last van heeft weet hoe vervelend het is; gevoelige darmen. Onze darmen reageren op wat we eten. Dat is op zich goed, maar niet alle voedingsmiddelen worden goed verdragen door onze darmen. Sterker nog, mochten ze het voor het zeggen hebben, dan zouden ze misschien wel heel andere dingen willen eten dan dat wij lekker vinden. Dat komt omdat elk voedingsmiddel een andere uitwerking heeft op de darmen. We hebben er een paar voor u uitgelicht. 

Belang van vezels

Voor een goede werking van de darmen is het eten van voldoende vezels van groot belang. Vezels stimuleren de darmwerking en dragen bij aan een goede spijsvertering. Daarnaast geven ze een verzadigd gevoel na het eten en verminderen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker. Het advies (Voedingscentrum) is om dagelijks tussen de 30 en 40 gram voedingsvezels te eten. Vezels zitten voornamelijk in groenten, fruit, noten, zaden, peulvruchten, volkoren brood en volkoren producten.

Soorten vezels

Vezels worden niet verteerd en in ons bloed opgenomen. Dat lijkt niet goed, maar dat is precies waar de goede werking in zit. Sommige vezels zijn oplosbaar, andere kunnen vloeistoffen dikker maken, helpen vocht vasthouden of dragen bij aan het vormen van de ontlasting. Ook zijn er vezels die worden afgebroken door bacteriën in de dikke darm. Dat zijn fermenteerbare vezels. Deze fermenteerbare vezels kunnen bepaalde vetzuren, zoals butyraat en acetaat produceren, het LDL-cholesterol verlagen en zorgen ervoor dat de darmmassa soepel wordt.

Nachtschade

Naast de goede kwaliteiten van vezels die onder ander in groenten en fruit voorkomen, zijn er ook voedingsmiddelen die een negatief effect kunnen hebben op de darmen. Ondanks dat zij gezond zijn en vol voedingsvezels zitten. Neem bijvoorbeeld de tomaat, aardappel en aubergine. Het zijn alle 3 nachtschadeplanten. Vooral de onrijpe varianten kunnen een vervelende uitwerking hebben op de darmen. Het is voor deze soort dus van belang dat u ze goed rijp eet, dan bevatten ze minder gifstoffen. Sommigen hebben ook minder last als de nachtschaden verwarmd worden. Ook dan wordt een deel van de gifstoffen afgebroken waardoor ze minder last veroorzaken.

Bonen en koolsoorten

Een andere groente die wel gezond is maar een vervelende uitwerking op de darmen kan hebben zijn bonen. Het is algemeen bekend dat bonen een uitwerking kunnen hebben op de darmen en winderigheid kunnen veroorzaken. Dit komt omdat de boon veel koolhydraten (vezels) die niet worden verteerd in onze darmen. Om ze toch ons lichaam uit te werken heeft ons lichaam een manier gevonden en dat is deze vezels verwerken tot gist. Dat zorgt voor extra gassen in onze darmen met winderigheid als gevolg. Ook verschillende koolsoorten en peulvruchten hebben deze werking op de darmen. Heeft u hier last van, wees dan matig met deze groenten.

Uien

Ook de ui staat bekend om zijn effect op de darmen. De ui stamt af van de lookfamilie, waar ook de knoflook, sjalot, prei en bieslook van afstammen. Uien zitten vol oplosbare vezels en prikkelende stoffen die voor een opgeblazen gevoel kunnen zorgen. Dit effect heeft de ui vooral als hij rauw gegeten wordt. Wilt u toch graag uien eten? Kook of bak ze dan. De kans is dan groot dat u er veel minder last van heeft.

Lactose

Melk bevat lactose. Lactose, ook welk melksuiker genoemd, wordt in ons lichaam afgebroken met behulp van lactase. Maar maakt het lichaam niet genoeg van dit enzym aan, dan kan dit darmklachten opleveren. Wanneer een deel van de lactose niet op de normale manier verteerd wordt, dan gaat het lichaam aan de slag om het alsnog het lichaam uit te werken en dat kan  zorgen voor een opgeblazen gevoel en winderigheid. Onverteerde lactose onttrekt vocht uit ons lichaam, dus kan uiteindelijk diarree veroorzaken. Zuivel als yoghurt en kaas bevat veel minder lactose. Daarom is het goed mogelijk dat u moeiteloos deze producten kunt eten en nergens last van heeft, alleen bij het drinken van melk.

Gluten

Gluten zijn eiwitten die voorkomen in bepaalde granen als tarwe, rogge en spelt. Bij een goede darmwerking is het verteren van gluten geen probleem. Maar het kan zijn dat uw lichaam wel moeite heeft met het verteren van gluten. Het niet goed verteren ervan kan verstopping, buikpijn, een opgeblazen buik en diarree veroorzaken. Ongeveer 1 procent van de Nederlanders is overgevoelig voor het verteren van gluten en heeft coeliakie. De gluten beschadigen bij hen de dunne darm waardoor voedingsstoffen niet goed kunnen worden opgenomen.Het aller belangrijkste bij darmklachten is dat u vooral goed luistert naar uw lichaam. Het is (helaas) soms zo dat wat we denken lekker te vinden niet goed is voor ons lichaam. Varieer met eten, eet zoveel mogelijk (verse) groenten en fruit, drink voldoende water en beweeg.

Lees ook: Hoeveel maaltijden op een dag is echt gezond?, Diverticulitus, Deze groente- en fruitsoorten kunt u gewoon met schil en al eten, Eten zoals een bewoner van de Blue Zones doet u zo, Voedingsmisverstand: moeten nu wel of niet aan het Pioppi-dieet?

(Bron: Voedingscentrum/24Kitchen)

Geef een reactie