Met deze tips blijft u beter wakker na een nacht slecht slapen

Na een nacht slecht slapen ligt er vaak een zware dag in het verschiet. Waarbij het lastig is geconcentreerd te blijven en de ogen open te houden. Dat gevoel is pas echt goed te verhelpen na een volgende nachtrust, maar er zijn wel manieren om de dag beter door te komen.

Douche niet te warm

Een (te) warme douche zorgt voor extra slaperigheid. Wissel daarom liever af met wat kouder water en eindig ook met wat kouder water dan dat u normaal zou doen. Zo wordt het lichaam automatisch wakker geschud en zult u zich minder moe voelen. Mensen met een slecht hart moeten overigens niet te koud douchen en zeker stoppen bij een verhoogde hartslag.

Koffie, maar wel met mate

Een kop koffie kan een flinke oppepper geven, maar houd het bij maximaal 2 koppen en stap dan over op het drinken van water of groene thee. Teveel cafeïne is niet goed voor de gezondheid en zorgt ervoor dat u de nacht erop misschien wel weer slecht slaapt. Maar voldoende (water) drinken is wel belangrijk, want een goed gehydrateerd lichaam functioneert beter en een slecht gehydrateerd lichaam juist minder goed.

Een dosis (dag)licht

Als het nog donker is bij het opstaan zult u helaas nog even op daglicht moeten wachten, maar zo gauw het licht is, doet u er goed aan naar buiten te gaan. Voor die tijd kunt u uw gestel een zetje in de goede richting geven door een felle lamp aan te doen. Op het werk geen gelegenheid om naar buiten te gaan? Ga dan in elk geval tijdens de lunchpauze even naar buiten.

Luister energieke muziek

Zet uw favoriete, energieke muziek op en laat u opzwepen. Wissel daarbij de muzieksoorten af, dat zorgt ervoor dat u na verloop van tijd toch niet alsnog indut. Nog beter werkt het om mee te zingen en te dansen als u daarvoor in de gelegenheid bent.

Kauw kauwgom

Door kauwgom te kauwen blijven de hersenen actief. Zet uw kaken dus maar flink aan het werk.

Doe afwisselende taken

Voorkom teveel herhaling en voer zoveel mogelijk afwisselende taken uit. Dit zorgt ervoor dat u alerter blijft. Moet u werken, doe dan niet meerdere dingen tegelijk. Dat is altijd al lastig, maar als u moe bent kost dit nog meer energie dan normaal. Stel lastige of saaie taken zo mogelijk een dagje uit en voer vooral klussen uit waar u normaal ook energie van krijgt.

Doe een middagdutje

Na de lunch kan de vermoeidheid extra toeslaan. Een middagdutje kan dan zeer verkwikkend werken. Het helpt al om de ogen 5 tot 25 mintuten te sluiten. Na een slaapje van 6 minuten stijgt de alertheid al en worden de concentratie en het geheugen beter. Op de werkvloer is er meestal geen gelegenheid een ‘powernap’ te doen, maar zoek dan zo mogelijk een rustig plekje op en doe de ogen alleen 10 minuten dicht. Dit zal u toch weer meer energie geven.

Laat suikerrijke voedingsmiddelen staan

Wie zich uitgeput voelt wil dit nog wel eens compenseren door veel en suikerrijk te eten. Dit werkt echter maar kort en vervolgens zelfs averechts. Wat wel goed is, is om de bloedsuikerspiegel op peil te houden. Sla het ontbijt daarom zeker niet over en kies liever voor wat kleinere maaltijden dan grote porties. Krijgt u tussendoor trek, kies dan bijvoorbeeld voor een handje ongezouten noten of een stuk groente of fruit.

Rozemarijngeur

De geur van rozemarijn stimuleert het geheugen en de hersenen, wat u langer alert houdt. Dit kan gunstig werken als u langere tijd uw aandacht bij een bepaalde taak moet houden.

Bewegen

Lichaamsbeweging zorgt voor een betere bloedcirculatie, waardoor er meer zuurstof vervoerd wordt naar de hersenen. Hierdoor voelt u zich actiever. Met bijvoorbeeld een wandeling slaat u 2 vliegen in 1 klap, doordat u daardoor ook meteen extra daglicht krijgt. Flink sporten is minder verstandig als u erg vermoeid bent. U loopt dan namelijk een groter risico op blessures.

Ademhalingsoefening

Door diep adem te halen, via de buik, wordt de hartslag rustiger en verbetert de bloedcirculatie. Dit heeft verschillende positieve uitwerkingen. De bloeddruk verlaagt, waardoor u zich relaxter voelt en door de verbeterde bloedcirculatie voet u zich productiever.

Lachen

Het is letterlijk gezond om veel te lachen en het zorgt zeker ook voor meer energie. Kijk bijvoorbeeld naar grappige filmpjes of vraag iemand u een grappig verhaal te vertellen.

Geef uw ogen rust

Wie een hele dag achter de computer moet zitten, doet er goed aan de ogen elke 20 minuten wat rust te gunnen. Kijk hiervoor weg van het beeldscherm, zodat de ogen kunnen ontspannen.

Lees ook: vaak slaperig na het eten? Dit is waarom.
Daglicht heeft een groot effect op uw gezondheid.
Vaak vermoeid? Hierdoor kan uw vermoeidheid veroorzaakt worden.
Slaaptekort niet opgelost door bijslapen in het weekend.
10 tips om beter te slapen.
We slapen lang, maar niet goed en vrouwen slapen het slechtst.

(Bron: Slaapinfo.nl, Tipsenweetjes.nl, Infonu.nl, Devoedzamekeuken.nl, Gezondheidsnet, archief)

Geef een reactie

Reacties (3)

  1. Dina Dejong says:

    “Je houdt een bloedsuikerspiegel op peil, en niet op pijl.”
    “Vrouwen slapen het slechtst.
    Ik vecht met een loeiende verkoudheid, dus wellicht heb ik nog iets over het hoofd gezien, maar dit wilde ik toch even kwijt.” Overigens een uitstekend artikel. Goede tips. Sorry voor het muggenziften. Als (oud-)corrector doet een taalfout mij altijd weer pijn.

    1. MAX Vandaag says:

      Beste Dina, allereerst beterschap gewenst. Bedankt voor uw compliment én uw aanpassingen. U heeft helemaal gelijk en het is dan ook inmiddels aangepast.

  2. MariekeV says:

    Nog een tip, voor als u vermoeid bent en toch auto moet rijden: maak uw oorlel aan de zijde van het raam nat (desnoods met wat speeksel) en doe het raam open.