Daglicht heeft een groot effect op uw gezondheid en waarschijnlijk krijgt u het te weinig

Een groot deel van de Nederlanders is weinig buiten te vinden, waardoor zij te weinig daglicht zien. Helemaal nu de wintertijd eraan komt en de dagen korter worden, is het licht van de lampen binnen niet genoeg.

Gezondheidsklachten

Een gebrek aan licht zorgt voor een slecht humeur en heeft invloed op de slaapkwaliteit. Daardoor kunnen allerlei gezondheidsklachten ontstaan.

Biologische klok

Licht is een belangrijk onderdeel van de menselijke biologische klok. Als u overdag meer daglicht tot u neemt, slaapt u ’s nachts bijvoorbeeld beter. Uw biologische klok zorgt ervoor dat allerlei processen in het lichaam op het juiste moment van de dag worden afgestemd. Als u weinig daglicht krijgt, verstoort dat de biologische klok. Verder kan onvoldoende licht uw stemming negatief beïnvloeden en zelfs tot depressies leiden. “Er zijn directe verbindingen tussen je ogen en het hersengebied dat je stemming regelt”, zegt Chronobiologe Marijke Gordijn van het Universitair Medisch Centrum Groningen tegen RTL Nieuws.

Te zwak kunstlicht

Mensen die – bijvoorbeeld voor hun werk – de hele dag binnenzitten, moeten het hebben van kunstlicht. Volgens de Arbowet moet de lichtsterkte op kantoren minimaal 500 lux zijn. Lux is een eenheid voor lichtsterkte. 1000 lux staat bijvoorbeeld gelijk aan de hoeveelheid buitenlicht op een bewolkte dag. Op een zonnige dag kan dat wel 10.000 tot 20.000 lux zijn. Volgens Gordijn is 500 lux in werkruimtes veel te weinig. “We moeten richting een lichtsterkte van 1000 lux, om ook binnen profijt te hebben van het licht.

Daglicht nabootsen

Er moet volgens deskundige Marijke Gordijn dus meer aandacht komen voor het effect van licht op de gezondheid. Gordijn: “Je moet of het daglicht beter naar binnen brengen, of de verlichting naar een hogere intensiteit brengen.” Zo bestaan er tegenwoordig speciale lampen die natuurlijk daglicht nabootsen.

‘Bijna niemand krijgt genoeg licht’

Wie als geen ander weet wat het belang van goed licht is, is Jan Denneman. Na meer dan 40 jaar werken bij Philips Lightning in Eindhoven, richt hij de Good Light Group op. Een non-profitstichting die het belang van daglicht wil benadrukken. Volgens Denneman krijgt bijna niemand in Nederland genoeg licht, omdat we tegenwoordig 90 procent van onze tijd binnen doorbrengen. “Iedereen weet dat je niet moet roken, dat schone lucht belangrijk is en ga zo maar door. Maar hoe belangrijk licht is, dat weet niemand”, vertelt Denneman aan RTL nieuws.

Wat kunt u doen?

Niet alleen mensen die op kantoor werken komen (te) weinig buiten. Zeker nu het vroeg donker is en het weer vaak slecht, kiezen veel mensen ervoor om binnen te blijven. Maar dat is niet zo gezond en kan dus een winterdip veroorzaken. Om dat tegen te gaan kunt u de volgende dingen doen:

  • Ga elke ochtend tussen 8 en 9 uur een half uurtje naar buiten.
  • Ga rond lunchtijd even naar buiten.
  • Werkt u binnen, ga dan zo dicht mogelijk bij het raam zitten.
  • U kunt de verlichting in huis sterker maken, dit kan echter alleen met speciale lampen die niet in elke winkel te vinden zijn.
  • Het is goed voor uw humeur om in de winter (zo mogelijk) een paar dagen naar een zonnige bestemming te gaan.
  • Blijf ook met slecht weer niet altijd binnenzitten. Activiteiten buitenshuis gaan een winterdip tegen.
  • Zorg dat u voldoende slaap krijgt.

(Bron: RTL Nieuws, Gezondheidsnet)

Geef een reactie