aardappels

Zijn aardappels gezond of dikmakers?

De traditionele Hollandse maaltijd bestaat uit aardappels, groenten en vlees. Aardappels zijn onlosmakelijk met onze eetcultuur verbonden en voor velen nog altijd een onmisbaar ingrediënt van de avondmaaltijd. Maar hoe gezond zijn ze eigenlijk? 

Ondergronds

De aardappel groeit onder de grond. Ze behoren net als de tomaat en paprika tot de nachtschadefamilie. De knollen onderaan de stengel is de aardappel zoals wij die kennen. Van origine komt de knol uit Zuid-Amerika en is in veel landen een van de belangrijkste gewassen naar rijst en tarwe. Ze worden geteeld uit pootaardappelen en zijn het hele jaar door verkrijgbaar. De aardappels die bij ons in de winkel liggen, komen in principe gewoon uit Nederland. Ze worden namelijk na de oogst gesorteerd en opgeslagen in koelcellen die er voor zorgen dat ze niet uitlopen en vers blijven.

Vol vitamine, mineralen en antioxidanten

De aardappel is niet alleen lekker, hij zit ook vol vitamine en mineralen. Zo zitten er vitamine C en B6 (en nog kleine hoeveelheden andere B-vitamines) in en bevatten ze onder andere kalium, calcium en fosfor. Ze bevatten ook antioxidanten, waaronder flavonoïden, carotenoïden en fenolzuren. De hoeveelheden verschillen per aardappelsoort. En er zijn veel verschillende soorten met elk hun eigen smaak.

kookvocht
Lees ook: Waarom u kookvocht van groente en aardappels niet altijd veilig kunt drinken

Zetmeel

De knol is ook rijk aan zetmeel, koolhydraten, en dat is waar vaak de discussie ontstaat over hoe gezond hij wel of niet is. Studies zouden aantonen dat het eten van aardappels de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 vergroot. Maar het bewijs is onvoldoende.  Ook is er onvoldoende onderzoek gedaan naar het verband met andere zieken.

Het zetmeel uit de knol wordt niet verteerd in de dunne darm, maar gaat rechtstreeks naar onze dikke darm. Daar heeft het een gunstig effect op onze darmflora. Dat effect is nog groter bij gekookte aardappels die zijn afgekoeld. Daarnaast worden ze langzaam verteerd en dat is weer gunstig voor onze bloedsuiker spiegel.

Zijn aardappels dikmakers?

Ter vergelijk, een portie rijst van 200 gram bevat 250 calorieën, 250 gram aardappels maar 150. In aardappels zit ook geen vet. Het zijn dus niet geen dikmakers. Hoe u ze eet is bepalend. Want bakt u ze op in olie of boter, dan zijn het natuurlijk wel caloriebommen. Ze absorberen de olie en boter en wie er ook nog een klodder mayonaise bij doet, werkt met het grootste gemak de hoeveelheid calorieën voor een hele maaltijd naar binnen.

(On)gezond

Kortom, de aardappel op zichzelf is niet ongezond. De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum adviseert zoveel mogelijk volkoren producten te eten, maar aardappelen tellen ook mee. Een middelgrote exemplaar weegt 70 gram. Dus met 3 tot 4 stuks komt u aan uw dagelijkse hoeveelheid.

(Bron: Voedingscentrum, Margriet, Leefbewust, archief)

Geef een reactie

Reacties (5)

  1. WIM VAN STRALEN says:

    AARDAPPELEN IS GOED VOOR EEN MENS MIJN BIJDE GROOTOUDERS HEBBEN ALLEEN MAAR AARDAPPELEN MET GROENTE EN VLEES GEGETEN.
    MAAR NU HOOR JE ALLEEN MAAR AARDAPPELEN IS NIET GOED VOOR JE WAT HELLEMAAL NIET WAAR IS.

    1. Harm Dallinga says:

      Helemaal mee eens! Als je de aardappel puur eet is er niets mis mee! De aardappel wordt verdrongen door al het buitenlandse eten, de jeugd van tegenwoordig haalt de neus op voor aardappelen! Jammer…..Een aardappel met (magere) jus, heerlijk! Daarbij een lekker stukje vlees en een behoorlijke portie groenten! En niet vergeten, de heerlijke stamppotten!! Eet smakelijk!

  2. ariew says:

    Ze zijn zeer gezond. Onze vorige generaties aten ze dagelijks…gewoon gekookt en met jus die niet vet was want die jus werd gemaakt van vlees wat ze maar 2x per week aten want meer geld hadden ze niet. Boeren die eigenlijk genoeg vlees zelf hadden aten ook maar 2 a 3x per week vlees omdat overdaad schaad.
    Er is een periode geweest dat diëtisten 150 gr aardappels bij avondeten aanraden om af te vallen, rede is dat je dan goed verzadigd bent en je niet de neiging hebt om te gaan snoepen. Probeer het maar 150 tot 200gram om 18 u en je valt zelfs af.

  3. Sanny Klingler says:

    Aardappelpuree dan? Je eet dan wel meer aardappels maar zonder boter toe te voegen en alleen wat melk en kruiden, dat lijkt me ook best gezond. Ik eet het graag zo dus ik hoop het.

  4. Marchispa says:

    De aardappel op zich is niet ongezond, maar als je net als ik insulineresistent bent ( DB2) wordt het zetmeel/koolhydraten omgezet in suikers die mijn cellen niet opnemen waardoor mijn bloedsuiker te hoog wordt. Dat geldt ook voor rijst, pasta, brood etc.
    Voor mij zijn om die reden aardappelen niet echt gezond en eet ik er niet veel van. Hoe minder koolhydraten hoe beter mijn bloedsuikerspiegel en hoe fitter ik me voel.