ontbijt

Het ontbijt overslaan, is dat echt zo ongezond?

Er wordt vaak gezegd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Toch krijgen sommige mensen ’s ochtends geen hap door hun keel en slaan ze het ontbijt het liefst over. Is het beter om wat te eten of maakt het niet uit om het een keer over te slaan?

Nieuwe energie

Er wordt nog veel onderzoek gedaan naar de gezondheidsvoordelen van ontbijten. Het Voedingscentrum geeft aan dat het zorgt voor nieuwe energie. Na een nacht hebben we vaak meer dan 10 uur niets meer gegeten. Het ontbijt hebben we dan nodig om nieuwe voedingstoffen op te kunnen slaan. Uit onderzoek van de Britse Cambridge University blijkt dat volwassenen die de maaltijd niet overslaan, meer goede bouwstoffen hebben dan diegenen die dat wel doen. Zij lopen dan namelijk calcium, foliumzuur, vezels en vitamine B2, A en C mis.

ontbijten
Lees ook: Geen fan van ontbijten? Daar kunt u verandering in brengen

Compenseren

Uit het onderzoek van Cambridge University blijkt ook dat mensen die het ontbijt overslaan, meer koolhydraten, verzadigde vetten en toegevoegde suikers nuttigen tijdens de lunch, het diner of tussendoortjes. Zij compenseren de gemiste voedingsstoffen dan met andere, minder gezonde, voedingsstoffen. Dit zou kunnen leiden tot overgewicht of andere kwalen. Volgens het Voedingscentrum is het nog lastig helemaal vast te stellen of er een verband is tussen niet ontbijten en overgewicht. Het overslaan van het ontbijt gaat volgens hen namelijk vaak samen met ongezonde gewoonten, zoals bijvoorbeeld weinig bewegen, alcohol drinken of roken. Deze gewoonten kunnen leiden tot dezelfde kwalen.

trek
Lees ook: Snel trek na het ontbijt? Hier komt dat door en dit kunt u eraan doen

Gewenning

Sommige mensen slaan het ontbijt over omdat ze ’s ochtends geen tijd hebben om rustig te eten. Het zou dan kunnen helpen om het de avond ervoor alvast klaar te maken. Gewenning kan ook een reden zijn voor het moeite hebben met ontbijten. De Amerikaanse gezondheidsorganisatie CDC (Engels) geeft aan dat veel van onze eetgewoontes zijn aangeleerd tijdens onze jeugd. Als u nooit heeft geleerd om te ontbijten tijdens uw leven, dan kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om de dag te beginnen met iets lichts.

Een gezond ontbijt

Hoewel het dus nog niet helemaal bewezen is of u beter wel of niet kan ontbijten, raadt het Voedingscentrum toch aan om het wel te doen. Hierbij krijgt u namelijk belangrijke voedingstoffen binnen en zorgt het ervoor dat u de rest van de dag regelmatiger eet. Mocht u toch niet ontbijten, neem dat iets gezonds voor als u in de loop van de ochtend toch trek krijgt. Op MAX Vandaag staan een aantal ontbijtrecepten waar u wellicht iets aan heeft.

tanden poetsen
Lees ook: Tanden poetsen voor of na het ontbijt, wat is beter?

(Bron: Voedingscentrum, Cambridge University, CDC)

Geef een reactie

Reacties (8)

  1. RoosKe says:

    Er zijn mensen die juist heel bewust voor hun gezondheid het ontbijt overslaan: intermittent fasting heet dat. Mensen met diabetes, of mensen die een aantal kilo’s kwijt willen en zo voorkomen dat ze diabetes krijgen.

    1. Dreumes says:

      Ik eet iedere ochtend om 8 uur, 1 sneetje brood met vleesbeleg, 1 sneetje brood met kaas, 2 kopjes ouderwetse thee, en 1 stuk fruit. Heerlijk !

  2. Daina says:

    Sinds ik niet ontbijt en na 20 uur niets meer eet ben ik 14 kilo afgevallen!

  3. Pieter de Jong says:

    Regelmatig eten, gespreid over de hele dag, is het beste om af te vallen.
    Je kunt dus beter wel een ontbijt nemen, echter niet te veel en geen zoet.
    2 bruine boterhammen met een beetje smeerkaas en daarna wat muesli met beetje halfvolle yoghurt.

  4. Muisje6 says:

    Van Muesli word je ook dik.
    Dit kun je beter vervangen door havermoutvlokken en is ook lekker.

  5. Riny6 says:

    Ik eet iedere morgen een worsten broodje en 3 mokken slappe koffie. Doe ik al jaren en bevalt me goed.

  6. Wie dan says:

    Wie beweert dat ontbijten echt moet is nog niet bekend met intermittent fasting en de kankerremmende voordelen daarvan.
    En dat iemand die het ontbijt overslaat dat later compenseert door vetrijk en koolhydraat voedsel te nemen is maar voor sommige mensen waar. Je kunt gewoon het ontbijt weglaten en de middag beginnen met een heerlijke salade, gewokte groenten met een beetje vis of kip of een lekkere gevulde groentesoep. Daarmee red je het wel tot aan het avondeten. Er zijn zoveel heerlijke recepten daarvoor te vinden. Dat we brood zouden moeten eten is maar een gewoonte en geen moeten
    Veel gezonder en zo volg je je natuurlijke eetbehoefte.
    Geen twee lichamen zijn hetzelfde, toch krijgt iedereen hetzelfde advies van een voedingscentrum die dat baseert op kennis die 3o jaar oud is. Laten we wat meer vertrouwen op de orthomoleculaire voedingskennis en onze eigen intuïtie.

  7. littepetit says:

    Ik ben ook al 12 kilo kwijt door internittent fasting. Ik voel me er prima bij. Mijn eerste maaltijd is na 12 uur