tanken

Tips om goedkoper te tanken en brandstof te besparen

De kosten voor het tanken rijzen de pan uit. Het loont daarom steeds meer de moeite om zuiniger te rijden en zoveel mogelijk te besparen op de tankbeurt zelf. Wij hebben tips voor goedkoper autorijden op een rij gezet.

De dag, tijd en plek van het tanken kunnen schelen

Houd eens een poosje in de gaten hoe de prijzen bij de pompen in uw buurt gedurende de week én op de dag verschillen. Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat de kosten op de maandag vaak hoger zijn dan op de zaterdag, aangezien tankstations dan vaak acties hebben. En tijdens de spits is de brandstof ook vaak duurder dan tijdens de overige uren. Vooral in de ochtend is tanken vaak duurder. De maandagochtend is daarmee het minst raadzaam. Maar een tankstation kan ook een eigen systeem hebben. Het kan u daarom geld schelen door dit uit te zoeken en op de voordeligste dagen, op de voordeligste uren, bij de voordeligste pomp te tanken. U hoeft hiervoor niet elke dag uw hele buurt door te rijden, vaak vindt u deze informatie ook wel op de websites of als advertentie is een lokale krant.

Bent u onderweg en kent u de omgeving niet, tank dan in elk geval niet langs de snelweg. Het kan u veel geld schelen door even van de weg af te gaan en in een dorp te tanken. Ook tussen dorpen en steden zit weer een verschil in prijs. Het goedkoopst bent u meestal af in en dorp, bij een onbemand tankstation. Uw navigatiesysteem of kaart op een mobiele telefoon kan helpen bij het vinden van het dichtstbijzijnde tankstation naast de snelweg.

In het buitenland is het ook altijd raadzaam om tactische tankstops te maken. Zo kunt u volgens consumentencollectief UnitedConsumers onderweg naar Italië het beste in Oostenrijk tanken en onderweg naar Portugal in België en Spanje.

Liever geen kleine beetjes tanken

Het lijkt misschien handig om vaker kleine beetjes te tanken, zodat u niet in 1 keer veel geld kwijt bent, maar bij elke tankbeurt gaat er een klein beetje brandstof verloren. Het is daarom het handigste om wat langer door te rijden op uw tank en dan in 1 tankbeurt veel te tanken. Wel weegt een auto met weinig brandstof minder, wat zuiniger rijdt, maar rijd beslist niet te lang door, want dat is niet goed voor de motor.

voltanken
Lees ook: Niet voltanken bij warm weer: wat is daar van waar?

Geen onnodig dure brandstof tanken

Volgens de ANWB kiezen veel consumenten aan de pomp ‘uit voorzorg’ voor superbenzine. Uit de gedachte dat E10-brandstoffen schadelijk kunnen zijn voor sommige auto-onderdelen. Dat geldt echter alleen voor oudere of prestatiegerichte auto’s, maar niet voor gewone, nieuwere auto’s. Die zijn voor het gebruik van E10 vrijgegeven. Ze hebben dan geen onderdelen die aangetast kunnen worden. Voor de grote meerderheid van de motoren is goedkopere brandstof tanken dus gewoon prima. Zeker de moeite waard om in de handleiding van uw auto (of de binnenkant van de tankklep) te controleren wat voor uw voertuig het geval is. En probeer erachter te komen of het een voorkeur of verplichting is, dat verschilt ook weleens.

Uitzondering voor dieselauto’s

In het geval van een dieselauto kan het wel de moeite lonen om eens in de zoveel tijd voor superdiesel te kiezen. Door dit bijvoorbeeld na elke 1.500 kilometer te doen, blijft het systeem schoner. Op den duur rijdt u hierdoor efficiënter en economischer, aangezien dit op de lange termijn duur onderhoud en reparaties kan schelen.

Het nieuwe rijden

Door uw rijstijl aan te passen kunt u voordeliger rijden: het zogenaamde nieuwe rijden. Hiervoor moet u met meer aandacht schakelen. Door vroeg opschakelen en zo snel mogelijk naar hogere versnellingen te gaan, wordt er minder vermogen verbruikt. Door vervolgens een gelijkmatige snelheid aan te houden, vooral uit te rollen in plaats van veel remmen en op het overige verkeer te anticiperen, bespaart u nog meer. Rijden met cruise control kan het nieuwe rijden ondersteunen, zeker als u met een net wat lagere snelheid rijdt. Geen 105, maar precies 100 km per uur bijvoorbeeld.

Rijden bij kou of hitte

Een koude motor verbruikt meer brandstof. Laat de motor daarom niet eerst stationair draaien voor u wegrijdt, maar rijd direct weg. Dan warmt de motor veel sneller op. In het geval van warmte is het goed om te weten dat een airconditioning zo’n 30 procent meer brandstofverbruik kost. Maar ook door met ramen open te rijden wordt meer brandstof verbruikt. Milieu Centraal heeft berekend wat het omslagpunt is. Tot 80 kilometer per uur kunt u het beste met de ramen open rijden. Daarboven is met airco zuiniger. Wat in elk geval altijd raadzaam is, is om de starttemperatuur in uw auto naar beneden te krijgen. Open daarvoor de portieren en ramen tegenover elkaar, zodat de auto geventileerd wordt. De airco hoeft dan in elk geval niet op de hoogste stand aan.

Tijdig onderhoud en bandenspanning

Een goed onderhouden auto hoeft minder hard te werken en gaat langer mee. Dat geldt niet alleen voor de motor, maar ook voor bijvoorbeeld luchtfilters en bougies. Ook de juiste bandenspanning is zeer bepalend. Niet alleen rijdt dit veiliger, maar ook zuiniger. De banden gaan hierdoor langer mee en er wordt minder brandstof verbruikt.

bandenspanning controleren
Lees ook: Check de bandenspanning van uw auto en rij veiliger en bespaar geld

Zuinigere auto

Is uw auto toe aan vervanging, dan kan het u zomaar honderden euro’s per jaar besparen om dan voor een zuiniger exemplaar te kiezen.

(Bron: Radar, Nu.nl, ANWB, UnitedConsumers)

Geef een reactie

Reacties (2)

    Len123 says:

    Ik gebruik een app op mijn telefoon, “DirectLeaseTankservice”, die geeft voor Nederland de goedkoopste tankstations aan in de regio waar je je op dat moment bevind. Is heel handig en heeft me al vele Euro’s voordeel opgeleverd.
    Als je je locatie op je telefoon hebt aanstaan, kijkt het systeem, gerelateerd aan je locatie welke het goedkoopste is.
    Héél erg handig!!

    RABE says:

    Ik maak weinig kilometers en daarom tank ik een duurdere benzine. BP Ultimate omdat de motor daar niet door vervuild raakt. Advies van de garage. Door snel te schakelen is de motor van mijn 22 jarige Toyota fluisterstil en zuinig in gebruik.