wintermoeheid

Wintermoeheid: wat is het (en wat kunt u ertegen doen)?

De winter kan voor een hoop gezondheidsproblemen zorgen. Zo hebben veel mensen last van wintermoeheid. Maar wat is wintermoeheid eigenlijk? En wat kunt u ertegen doen?

Te weinig daglicht

Dat u zich in de winter vermoeider voelt dan normaal, heeft een logische verklaring. In de winter staan de meeste mensen op in het donker. Vervolgens is het ook snel weer donker in de avond. We komen dus minder in aanraking met zonlicht overdag. Doordat het langer donker blijft, maakt uw lichaam meer melatonine aan dan normaal. Melatonine, ook wel het slaaphormoon genoemd, zorgt ervoor dat u in slaap valt. Als de aanmaak van melatonine in de ochtend niet wordt afgebroken door daglicht, zult u zich dus vermoeider voelen. Wintermoeheid wordt dan ook deels veroorzaakt door het structureel minder binnenkrijgen van daglicht.

Gebrek aan vitamine D

Naast de toename van melatonine, veroorzaakt een gebrek aan vitamine D ook wintermoeheid. Vitamine D wordt onder andere uit vette vis gehaald, maar het grootste deel krijgt u binnen door dagelijks minimaal een halfuur in de zon te zijn. Dit is voor de meeste mensen in de winter wat lastiger dan in de rest van het jaar. Uw lichaam maakt overigens ook minder vitamine D aan in de winter. Hierdoor voelt u zich dus ook vermoeider in de winter.

Tips tegen wintermoeheid

Wintermoeheid is dus wel degelijk een bestaand fenomeen. Dit betekent gelukkig ook dat u er iets aan kunt doen. Wij geven een aantal tips tegen wintermoeheid.

Vitamine D-supplementen

Dit is vooral handig als u een donkere huidskleur heeft of als u al wat ouder bent. Mensen met een donkere huid maken namelijk bij dezelfde hoeveelheid zon minder vitamine D aan. Ook maakt het lichaam minder vitamine D aan naarmate we ouder worden. Vitamine D kan uit voeding gehaald worden, maar de kans dat u een tekort hiermee oplost is niet groot. Als u vermoedt dat u een vitamine D-tekort heeft, kunt u kiezen voor vitamine D-supplementen.

vitamine D
Lees ook: Hoe zorgt u dat u voldoende vitamine D binnenkrijgt? Wij hebben tips

Ga naar buiten, ook in de kou

Daglicht en frisse lucht zijn zeer belangrijk voor uw gezondheid. Een halfuur wandelen is vaak al genoeg om de nodige vitamines aan te maken. Als het te koud is, kunt u ook een speciale UV-lamp als alternatief inzetten.

koude-handen-voeten
Lees ook: Koude handen en voeten? Zo voorkomt u ze

Eet gezond en gevarieerd

Sommigen hebben ’s winters meer trek in veel en lekker eten. Toch kunt u al het lekkers beter met mate eten, ook als u last heeft van wintermoeheid. Veel snoepen kan bijvoorbeeld zorgen voor een suikerdip. Probeer daarom gezond en gevarieerd te eten, met voldoende eiwitten en vitaminen.

Ga sporten

In de kou wilt u misschien liever niet sporten. Toch is het wel goed voor uw energieniveau. Uw hersenen maken bijvoorbeeld gelukshormonen aan tijdens het sporten, waardoor u weer meer energie krijgt. Sporten zorgt ook voor een betere nachtrust, wat u weer uitgerust kan laten voelen.

(Bron: Margriet, Cosmopolitan, archief. Foto: Shutterstock.)

Geef een antwoord