Hoe zorgt u dat u voldoende vitamine D binnenkrijgt? Wij hebben tips

Vitamine D hebben we nodig voor sterke botten en onze spieren. Onder invloed van de zon maakt ons lichaam het in de huid aan en voor een klein deel halen we het uit voeding. Nu treffen we het met een prachtige nazomer, maar in de herfst en winter lopen we het risico om een tekort op te lopen. Hoe vangt u zo’n tekort op? 

Waarvoor hebben we vitamine D nodig?

Om calcium en fosfor uit eten te halen hebben we vitamine D nodig. Calcium en fosfor zorgen ervoor dat we stevige tanden en botten krijgen. Daarnaast heeft het ook invloed op onze botdichtheid, immuunsysteem en spierfunctie. Vitamine D in ons lichaam heeft nog een belangrijke functie, het draagt zorg voor een beter evenwichtsgevoel en verkleint daarmee het risico op een valpartij. In de herfst en winter komen we door het koude en gure weer vaak minder buiten. En minder naar buiten betekent dat we minder daglicht te zien krijgen. Dat daglicht hebben we nou juist hard nodig om de aanmaak van vitamine D te stimuleren.

Tekort

Een tekort aan vitamine D kan de volgende klachten geven: weinig energie, zwakkere botten, bloedend tandvlees, spier- of gewrichtspijn, lusteloosheid, angstaanvallen, hyperventilatie, en bij een langdurig tekort zelfs hartproblemen. Vitamine D-tekort wordt onderscheiden in 3 vormen: vitamine D-insufficiëntie (een kortdurend licht vitamine D-tekort), vitamine D-deficiëntie (een langdurig en ernstig vitamine D-tekort) en vitamine D-uitputting. Die laatste vorm is het ernstigst en wil zeggen dat het lichaam helemaal geen vitamine D meer voorradig heeft. Dan ontstaan botafwijkingen, spierziekten, zenuwafwijkingen en afwijkingen aan de bijschildklier. Het kan levensbedreigend zijn.

Tips

  • Ga elke dag naar buiten en probeer 15 tot 30 minuten met uw gezicht in de zon zitten. In de herfst en winter tussen 11.00 en 15.00 uur, in de zomer voor en na deze tijd. In de winter zijn de dagen korter en is de zon minder krachtig. Het is voor het lichaam dan wat moeilijker om vitamine D aan te maken.
  • Eet gezond en gevarieerd, minimaal 1 keer per week een vette vis als zalm, makreel, haring.
  • Smeer boter op uw brood en eet voldoende eieren en zuivel.
  • Heeft u een tekort? Neem dan 10 microgram vitamine D tabletten.

Supplement

Vrouwen boven de 50 en mannen boven de 70 jaar hebben vaak een tekort aan vitamine D. Ook ouderen in verzorgings- en verpleeghuizen hebben hier vaak een tekort aan. Dit is eenvoudig op te lossen met een tabletje van 10 of 20 microgram. Deze zijn verkrijgbaar bij de drogist. Een tablet (10 microgram) per dag is voldoende. Voor ouderen boven de 70 jaar volstaan 2 (20 microgram) tabletten. Ook van vitamines kunt u teveel binnen krijgen. Neem beslist niet meer dan 100 microgram per dag. Twijfelt u of u het nodig heeft en hoeveel? Raadpleeg dan te allen tijden uw huisarts.

(Bron: MAX Vandaag/Gezondheidsnet)

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Ik mis één belangrijke tip om botontkalking te voorkomen: Gebruik géén anti-Cholesterol medicijn Simvastatine. Mensen die Simvastatine slikken, krijgen pijn in de botten en zwakke botten, krijgen last van duizeligheid en de spieren verzwakken (ik noem nog niet alle andere schadelijke bijwerkingen). Er zijn al duizenden klachten bekend van Simvastatine en toch blijven artsen dit medicijn propageren. Zelfs preventief, bij mensen die niet eens een hoog cholesterolgehalte hebben. Waarom dát medicijn aanpraten? … Een gezond dieet (met verse groente en fruit) en elke dag een half uurtje wandelen is zéér goed voor de aanmaak van vitamine D en tevens verlaagd een gezond dieet en een wandeling het cholesterolgehalte.