Slaapangst

Wat is slaapangst en hoe komt u er weer van af?

Regelmatig slapen is één van de belangrijkste pijlers onder onze gezondheid. Als u last heeft van slaapangst, is dat dus een serieus probleem. Wat is slaapangst, hoe ontstaat het en wat kunt u eraan te doen? Wij leggen het uit.

Wat is slaapangst?

De naam zegt het in feite al. Als u last heeft van slaapangst, bent u bang om te gaan slapen. Dit kan op verschillende manieren tot uiting komen. U bent bang om in slaap te vallen óf u vreest juist dat u niet in slaap kunt vallen, met een slapeloze nacht tot gevolg. In beide gevallen associeert u slapen en bijbehorende rituelen – zoals tanden poetsen, uw lenzen uitdoen of uw pyjama aantrekken – met onaangename ervaringen. Dit kunnen bijvoorbeeld regelmatig terugkerende nachtmerries zijn. Terwijl de slaapsessie normaal gesproken iets is om naar uit te kijken, ter afsluiting van een lange dag.

Hoe ontstaat slaapangst?

Slaapangst kan genetisch bepaald zijn of kan voorkomen in combinatie met stress en/of spanning in uw dagelijks leven. Daarnaast kan het te maken hebben met andere slaapproblemen, zoals slaapapneu, of met algehele angststoornissen. Ook een vervelende persoonlijke gebeurtenis – voor, tijdens en/of na uw slaapsessie – en de angst dat u dit nog eens overkomt, kunnen eraan ten grondslag liggen.

melatonine
Lees ook: Waarom u beter geen extra melatonine kunt nemen als u niet kunt slapen

Wat zijn de symptomen van slaapangst?

Vaak is er sprake van een vicieuze cirkel. U bent bang dat u niet meteen in slaap kunt vallen en daarom valt u helemaal niet in slaap. Of u valt niet meteen in slaap en daardoor wordt u bang dat u helemaal niet in slaap valt. Hoe langer dit duurt, hoe meer stress en spanning u in uw lichaam voelt. In slaap vallen draait juist om ontspannen en uzelf overgeven aan de slaap, maar dat wordt dus lastig als u kampt met hardnekkige slaapangst.

Wat zijn de gevolgen van slaapangst?

Slaapangst leidt tot een slaaptekort. En een verstoorde of onregelmatige nachtrust kan ingrijpende gevolgen hebben. Dat u futloos, prikkelbaar en ongeconcentreerd in uw dagelijkse bezigheden kunt zijn, is algemeen bekend. Maar slaapproblemen kunnen op de lange termijn ook depressies, hartproblemen en obesitas veroorzaken.

Error: Ongeldige post ID.

Wat kunt u eraan doen?

Het is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan, maar er zijn manieren om van slaapangst af te komen. Dat kunt u doen door negatieve gedachten en ervaringen om te zetten in positieve, al dan niet met behulp van cognitieve gedragstherapie. Misschien helpt het om uw wekker met tijdsaanduiding uit de buurt van uw bed te houden. Dan wordt u niet voortdurend geconfronteerd met hoeveel slaapuren u nog ‘over’ heeft voordat u weer op moet staan. Daarnaast kan het raadzaam zijn om voor een aangenaam slaapritueel te zorgen, zodat u er niet tegen opziet om naar bed te gaan. Of om voor het slapengaan alvast een ontbijt voor te bereiden of uw tas in te pakken, zodat u ontspannen wakker kunt worden. Vlak voor het slapengaan een boek lezen en alcohol, cafeïne en uw telefoonscherm vermijden, dat zijn sowieso aanraders, ook als u geen slaapangst heeft.

sokken
Lees ook: Kan het kwaad om sokken te dragen tijdens het slapen?

(Bron: Margriet, Slaapt.nl, Culture of Sleep, Liberi Coaching, NU.nl. Foto: Shutterstock)

Geef een antwoord