Dit is waarom we vaker peulvruchten moeten eten?

‘Ik bid niet veur brune bonen’ zei Bartje tegen zijn vader begin jaren 70 in de gelijknamige serie. Aan het eten van bonen hangt voor sommige van ons misschien nog een negatief gevoel. Niet geheel terecht, want met peulvruchten is eindeloos te variëren en ze zijn hartstikke gezond. 

Wat is een peulvrucht?

Over wat een peulvrucht is, bestaan nog wat misverstanden. Want hoewel sperziebonen, snijbonen, doperwten, peultjes en tuinbonen ook peulvruchten zijn, worden zij doorgaans als groente gegeten. Bruine-, witte- en zwarte bonen, kapucijners, linzen en kikkererwten worden meestal als vervanging voor aardappels pasta en rijst gegeten. Het Voedingscentrum maakt om die reden onderscheid en noemt de eerst groep peulen groenten en de tweede groep peulvruchten. Pinda’s zijn formeel ook peulvruchten, maar worden gerekend tot noten.

Louter voordelen

Peulvruchten zitten vol eiwit, vezels en ijzer. Daarnaast bevatten ze een stofje wat het LDL-cholesterol verlaagt en onze bloedvaten gezond houdt. U kunt ze in de winkel gedroogd en in pot, blik of zak kopen. In principe zijn deze bonen net zo gezond als de gedroogde. Ze kunnen in blik wel meer zout bevatten. Kijk hiervoor goed op de verpakking en spoel ze altijd af voor gebruikt. Het nadeel van gedroogde bonen is dat u ze eerst moet wellen (behalve rode linzen) en daarna nog moet koken. Hoe lang, dat verschilt per boon.

Peulvrucht mag vaker op tafel

Toch staan bonen niet vaak op ons menu. Uit een groot onderzoek naar wat Nederlanders eten, blijkt dat we gemiddeld maar 1 keer in de 3 weken een maaltijd met peulvruchten op tafel zetten. Dat is niet vaak en dan te bedenken dat in de nieuwe Schijf van Vijf er zo’n 200 gram per week wordt geadviseerd.

Variëren

Zonde volgens diëtist Mary Stottelaar. Zij vertelt aan Gezondheidsnet dat zij vermoedt dat het zo weinig gegeten wordt, omdat we niet goed weten hoe we de peulvruchten lekker klaar kunnen maken. “Zomaar een blik bonen opentrekken, opwarmen en opeten, daar is niets aan.” Zoals al eerder gemeld zijn peulvruchten veelzijdig en kunt u er eindeloos mee variëren. Van éénpansgerecht tot soep en salades. Ze laten zich ook gemakkelijk combineren met de restjes uit de (koel)kast. Want veel laat zich met peulvruchten combineren. Nog een bijkomend voordeel, peulvruchten zijn heel betaalbaar en ook nog eens goed voor het milieu. Ze worden in Nederland geteeld en er komen nauwelijks bestrijdingsmiddelen bij aan te pas. Reden genoeg om eens wat vaker peulvruchten op tafel te zetten.

Inspiratie:

(Bron: Voedingscentum/Gezondheidsnet/archief)

Geef een reactie

Reactie

  1. Agatha says:

    Wij verbouwen al een aantal jaren rode krobbebonen. Ze zijn het kleine zusje van de grotere gele woudbonen.
    Beide komen uit de Friese Wouden en worden hier elk najaar ook aangeboden. Mijn man eet ze graag als capucijners met spek en gebakken uien. Soms met gehaktballen (grotere balletjes) met capucijnersaus.
    Net als andere bonen 1 nacht voorweken, maar dat kende ik al van mijn moeder.