Voedingstip: ziekteverwekkers in vis

Vis beschermt tegen hart- en vaatziekten, daarom staat het in de Schijf van Vijf. Eén keer in de week, liefst vette, vis eten is het advies. Maar ziek worden van vis, dat is geen pretje. Waar kunt u op letten als u vis eet?

Een paar tips:

Goed doorbakken

Vis kan besmet raken met ziekteverwekkers, zoals de bacteriën listeria en salmonella. Deze zijn niet met het blote oog te zien en u kunt ze niet proeven, zien of ruiken. Maar u kunt er wel ziek van worden. In rauwe vis kan ook de parasiet haringworm voorkomen. Bij verhitting worden deze ziekteverwekkers gedood, dus bak vis altijd goed gaar. In rauwe schaal- en schelpdieren kan het norovirus zitten. U kunt dan last krijgen van misselijkheid, braken en diarree. Om dit risico niet te lopen, kunt u mosselen en oesters beter niet rauw eten. En controleer bij het koken van mosselen, oesters en kokkels of de schaal open gaat. Gooi ze weg als ze dicht blijven. Zo voorkomt u een voedselinfectie.

Let op kwetsbare groepen

Zwangere vrouwen, jonge kinderen, ouderen en mensen met een verminderde weerstand wordt afgeraden om rauwe vis, rauwe schaal- en schelpdieren, of kant-en-klare gerookte vis te eten. Bijvoorbeeld sushi, oesters en gerookte zalm zijn risicovolle producten om direct op te eten. Wanneer deze producten door en door verhit zijn, kunnen ze veilig gegeten worden.

Eet bepaalde vissoorten niet te vaak

Over het algemeen is vis die u koopt in de winkel of bij de visboer veilig. Maar door milieuverontreiniging kunnen er schadelijke stoffen voor komen in vis. Het gaat vooral om zware metalen, dioxines, PCB’s of resten bestrijdingsmiddel. Roofvissen hebben de meeste last van vervuiling. Dat geldt vooral voor grote roofvissen, zoals haaien en zwaardvissen. Maar ook voor bijvoorbeeld tonijn, makreel, snoek, snoekbaars en paling, Vissen die alleen planten of plankton eten zijn minder vervuild. Ook zijn vette vissoorten meer vervuild dan magere, omdat schadelijke stoffen in het vet worden opgeslagen. U kunt voorkomen dat u te veel schadelijke stoffen binnenkrijgt, door maximaal 1 keer per week vis te eten en te variëren in de soorten vis die u eet. En wees voorzichtig met het eten van zelf gevangen vis als het water vervuild kan zijn.

Advies vis

Het advies is 1 keer per week vis te eten, het liefst vette vis. Meer dan 1 keer vis per week vis eten levert niet of nauwelijks extra effect op. Mensen die een verhoogd risico lopen op hart- en vaatziekten of eerder een hartinfarct of beroerte hebben doorgemaakt, kunnen wel baat hebben bij meer vis. Omdat vooral vette vis ook schadelijke stoffen kan bevatten, is het wel verstandig daarbij te variëren in vissoorten.

(Bron: Voedingscentrum)

Geef een reactie