Voedingstip: diabetes type 2

In Nederland lijden ruim 1 miljoen mensen aan diabetes of suikerziekte. Ongeveer 90 procent heeft diabetes type 2, ook wel bekend als ouderdomssuiker. Gelukkig kunt u zelf veel doen om het risico erop te verminderen. Door gezond te eten en te blijven bewegen blijft u langer fit en verkleint u de kans dat u het krijgt.

Wat is diabetes?

Diabetes is een chronische ziekte waarbij de opname van glucose uit het bloed (bloedsuiker) door lichaamscellen niet goed werkt. Glucose is een belangrijke energiebron voor het lichaam. We krijgen glucose binnen via koolhydraten in ons eten. Koolhydraten zitten vooral in brood, pasta, rijst en aardappelen, maar ook in snoep, gebak en frisdrank. Bij diabetes type 2 zijn de lichaamscellen ongevoeliger voor insuline. Daardoor wordt de glucose niet op een normale manier verwerkt door het lichaam, maar blijft er te veel glucose in het bloed zitten. Hierdoor kunnen complicaties ontstaan zoals hart- en vaatziekten, nierziekten en slechtziendheid.

Symptomen diabetes type 2

Diabetes type 2 is soms moeilijk te herkennen. Aanwijzingen kunnen zijn:

  • Vaak dorst en veel plassen.
  • Veel moe zijn.
  • Last van ogen, zoals rode en branderige ogen, wazig zien, dubbel zien of slecht zien.
  • Slecht genezende wondjes.
  • Kortademigheid of pijn in de benen bij het lopen.
  • Infecties die vaak terugkomen, zoals blaasontsteking.

Diabetes voorkomen

U kunt de kans op diabetes type 2 verkleinen door een gezond gewicht te behouden. Bent u wat te zwaar, dan loont het om af te vallen. Mensen met (ernstig) overgewicht hebben namelijk een grotere kans om diabetes type 2 te krijgen. Hoe bereikt u een gezond gewicht? Door gezond te eten en regelmatig te bewegen.

Gezond eten

Een gezond voedingspatroon volgens de Schijf van Vijf is een prima manier om het risico op diabetes type 2 te verminderen. Belangrijke tips:

  • Drink minder suikerhoudende dranken zoals frisdrank en sap. Dat geldt ook voor alcohol.
  • Eet minder rood en bewerkt vlees, zoals biefstuk, gehakt, schnitzel, ham en worst.
  • Vervang wit brood, witte pasta en witte rijst voor volkorenbrood, volkoren pasta en zilvervliesrijst. Ook peulvruchten zijn een goede keuze.
  • Eet voldoende groente, fruit en magere of halfvolle yoghurt.
  • Snack en snoep niet te veel en niet te vaak. Kies voor gezondere producten uit de Schijf van Vijf.

Advies op maat

De Schijf van Vijf vormt een goede basis om gezond te eten en het risico op chronische ziekten te verkleinen. Vermoedt u dat u diabetes type 2 heeft of heeft u deze diagnose al gehad? Een diëtist kan helpen voor een advies op maat. Vraag ernaar bij uw huisarts.

(Bron: Voedingscentrum)

Geef een reactie

Reactie

  1. Jand46 says:

    Echt jammer dat er steeds voor een gezonde voeding wordt verwezen naar de schijf van vijf en magere/halfvolle producten. Er zijn tientallen, onafhankelijk van de voedselproducenten, onderzoeken die aantonen dat deze producten ongezond zijn. De schijf van vijf is eigenlijk al jaren achterhaald. Kijk eens naar de studies en publicaties van Dr. Brian Peskin m.b.t. voeding en vetten.