warmte

Zo komt u de warmte beter door en verdrijft u hitte uit huis

Jaarlijks hebben we over het algemeen te maken met enkele warme tot zeer warme periodes. De meeste mensen komen die met wat extra maatregelen prima door, maar voor vooral ouderen kan aanhoudende hitte best een aanslag op het gestel zijn. Wij hebben tips hoe u kunt omgaan met hitte in huis (verdrijven), verminderde eetlust en hoe u de warmte het best kunt weerstaan.

Tip 1: zet de ramen en deuren op het juiste moment open of dicht

De manier om uw huis het snelst te koelen, is door ramen en deuren tegenover elkaar open te zetten. Zo kan het goed doortochten. Toch is dit niet altijd een goed idee. Als het buiten bijvoorbeeld 25 graden is en de thermostaat binnen 24 graden aangeeft, wordt het binnen alleen maar warmer als u ramen en deuren open zet. Let via bijvoorbeeld een weerapp of een thermometer goed op vanaf welk moment het ’s avonds weer koeler is dan in huis en zet dan pas de ramen open, liefst allemaal tegelijk zodat het goed doorwaait. Laat als dat veilig is de ramen open tot het de volgende ochtend weer warmer begint te worden. Meestal is het het koelst aan het eind van de nacht, zo rond 5 of 6 uur.

Tip 2: houd stralingswarmte tegen met zonwering of gordijnen

Als de ramen dicht zijn komt er geen warmte meer binnen door luchtverplaatsing, maar nog wel door warmtestraling. Straling gaat makkelijk door glas heen. Doe daarom zodra de zon begint te schijnen de zonwering dicht. Haal in het geval van schermen die wel weer neer als de zon weg is. Anders blijft de nog aanwezige warmte daaronder hangen. Als u geen zonwering heeft, of als u het nog koeler wilt hebben, doe dan ook de gordijnen dicht. Ook gordijnen houden stralingswarmte tegen. Deze tip werkt ook bij ramen op het noorden, waar de zon niet direct op het glas schijnt. Als u eenmaal kunt luchten moet u de gordijnen wel (deels) openen, zodat de koele luchtstroom ongehinderd naar binnen kan.

warmte
Lees ook: Blijft de warmte hangen in huis? Zo krijgt u het weg

Tip 3: draag kleding van katoen of linnen

Kleding van de stoffen katoen en linnen zijn de meest ideale keuzes om te dragen op een hete dag. Deze stoffen voeren het best warmte af. Polyester en wol juist niet.

Tip 4: drink voldoende

Tijdens warme dagen moet u ernaar streven om 2 liter vocht tot u te nemen. Dit helpt het lichaamseigen verkoelingsmechanisme, namelijk het zweten in stand te houden, wat verkoelend werkt. Als u het lastig vindt om te bepalen wanneer u hieraan zit, kunt u ervoor kiezen om elk uur wat te drinken. Ook als u geen dorst heeft is dit verstandig, zeker als u wat ouder bent. Ouderen hebben regelmatig een verminderde dorstprikkel, waardoor te weinig drinken een risico vormt. Door gekoelde dranken te drinken als water of ijskoffie moet uw maag aan de slag om die weer op 37 graden te krijgen en daarvoor wordt lichaamswarmte verbruikt.

Ook juist het drinken van warme dranken kan verkoelend werken. Als u iets warms drinkt dan stijgt de lichaamstemperatuur tijdelijk, waardoor het lichaam gaat afkoelen. Deze vlieger gaat echter niet op als u maar 1 glas per drinkbeurt neemt en ook niet als u de warme drank iets laat afkoelen. Desalniettemin zijn koffie en thee naast water natuurlijk prima keuzes als u vocht binnen wilt krijgen. Alcohol, daarentegen, is dat niet. dat onttrekt alleen maar vocht aan het lichaam.

Tip 5: eet zware maaltijden op koele momenten van de dag

Maaltijden met eiwitten en vet zetten uw verbrandingsmotor flink aan het werk. In Nederland is het de gewoonte om juist op een warm moment van de dag, het eind van de middag, dit soort maaltijden te eten. Maar niemand verplicht u dat. Goed eten is belangrijk, maar als u in de hitte moeite heeft met een zware maaltijd, eet die dan eens in de ochtend. Kies bijvoorbeeld uitsmijters voor het ontbijt, of een uitgebreid ontbijt met eieren, spek en witte bonen in tomatensaus. ’s Middags en ’s avonds kunt u dan de lichter verteerbare maaltijden eten met veel groente en fruit.

Ook producten als brood kunnen helpen, want daar zit jodium in. Extra zoute producten eten is volgens het Voedingscentrum niet nodig. “Als het buiten heel warm is, hoef je niet meer zout te eten. Je krijgt namelijk al voldoende zout binnen via je eten.” Pittig eten helpt wel om de warmte uit het lichaam te verdrijven. Pittig eten zorgt er net als warme dranken voor dat de temperatuur in het lichaam tijdelijk stijgt, waardoor u gaat zweten om de overtollige warmte kwijt te raken. Iets pittigs eten werkt op die manier dus verkoelend.

Tip 6: verkoeling door een voetenbadje, natte doek of ventilator

Door uw voeten in een teiltje met water onder te dompelen koelt het lichaam goed af. Maak het water echter niet té koud dat is niet prettig en lauw water werkt ook verkoelend. U kunt ook een handdoek of theedoek vochtig maken en die in uw hals leggen of regelmatig over uw ledematen wrijven. Als het echt heel warm is of als u niet makkelijk zweet, dan kunt u er aan denken om een hemd nat te maken en goed uit te wringen voor u het aantrekt. Of zet een plantenspuit naast uw stoel en spray af en toe wat nevel over uw lichaam. Een ventilator op u richten voelt extra verkoelend als u uw huid nat gemaakt heeft. Zet er voor extra frisse lucht een bevroren fles water voor.

Tip 7: plan beweegmomenten op koele momenten van de dag

Doe rustig aan, blijf in de schaduw en beperk vooral ’s middags uw lichamelijke inspanningen. Maak gebruik van de koelere ochtend en avond voor uw boodschappen, een wandeling of andere taken waarvoor u in beweging moet komen.

Tip 8: koel blijven tijdens het slapen

Heeft u vooral ’s nachts last van de warmte? Zorg dan dat u vroeg op de dag uw maaltijden eet zodat de verbrandingsmotor ’s nachts weer tot rust is gekomen. Slaap onder een dekbedovertrek zonder dekbed erin. De warmte van uw lichaam raakt u het beste kwijt door niet opgekruld te slapen, maar uw armen en benen wijd uit te spreiden als een zeester. In een eerder artikel hebben we nog veel meer tips voor plaknachten.

Meer tips?

Op zoek naar nog meer hitte-gerelateerde tips? Wij hebben veel bruikbare tips verzameld op onze Hitte in Nederland-overzichtspagina.

(Bron: Meldpunt, archief)

Geef een reactie