Nog moe wanneer u wakker wordt? Hier komt dat door

Komt u uw bed ’s ochtends ook maar lastig uit? Dan bent u niet de enige, maar wat is de reden dat u soms zo gaar wakker wordt?

Slaapinertie

Iedereen wordt soms wel een beetje moe wakker, maar wanneer dit dagelijkse kost is, wordt dat een vervelend probleem. Er is zelfs een naam aan gegeven: slaapinertie. Dit houdt in dat u wel wakker bent, maar dat bepaalde delen van de hersenen nog in de slaapstand verkeren. Dit is in principe slim bedacht van het lichaam, want als u midden in de nacht wakker wordt, zorgt slaapinertie ervoor dat u weer snel in slaap valt.

De hersenen slapen nog een beetje

Maar in de ochtend is slaapinertie toch een stuk minder handig. Doordat bepaalde delen van uw brein dus nog slapen, voelt u zich de eerste tientallen minuten nadat u uit bed komt waarschijnlijk behoorlijk gaar en wilt u het liefst weer terug in uw bed duiken. Wat kunt er daar nou tegen doen?

Geen wekker zetten

De beste remedie is het niet zetten van een wekker. Door die wekker wordt u namelijk op een vast moment gewekt, waardoor het kan voorkomen dat u zich op dat moment nog in een diepe slaap bevindt. Als u daar uit wordt gewekt duurt het extra lang voordat u echt goed wakker bent. Wanneer u geen wekker zet, wordt u op een natuurlijke manier wakker, waardoor u en alle delen van uw hersenen goed zijn uitgeslapen wanneer u ontwaakt. Maar helaas is deze methode voor maar weinig mensen haalbaar, want u kunt dan natuurlijk niet zelf bepalen wanneer u wakker wordt, waardoor u misschien te laat op uw werk of een afspraak komt.

Vast slaapritme

Gelukkig zijn er ook andere mogelijkheden om de impact van slaapinertie te verkleinen. Dit doet u bijvoorbeeld door een vast slaapritme aan te houden. U zorgt er op deze manier voor dat u elke nacht genoeg slaap krijgt, waardoor uw natuurlijke wekker u op den duur wekt op het tijdstip dat u ongeveer moet opstaan.

Genoeg slapen is sowieso erg belangrijk om slaapinertie tegen te gaan. Wanneer u een slaaptekort heeft houdt de slaapinertie namelijk langer aan, u kan zich bij een serieus slaaptekort zelfs de hele dag moe voelen, omdat uw hersenen niet goed wakker worden.

Speciale wekkerapps

Er bestaan ook (gratis) wekkerapps die u op uw telefoon kunt downloaden. Deze apps nemen geluid op en kunnen daaruit opmaken in welk slaapstadium u zich bevindt. De wekker maakt u vervolgens wakker op het moment dat u niet meer in een diepe slaap bent. Daarnaast meten deze apps ook de kwaliteit van uw slaap, wat u weer kan helpen bij het aanhouden van een goed slaapritme.

Water drinken en direct bewegen

Toch wakker geworden met een gaar gevoel? Dan lost u dat snel op door ’s ochtends een glas water te drinken, goed te ontbijten en direct lekker te bewegen. Deze dingen zorgen er namelijk voor dat uw hersenen helemaal wakker worden.

Lees ook:

Slaapproblemen? Misschien helpen deze tips

Samen slapen of alleen? Wat is beter voor een goede nachtrust?

Hebben we in de zomer minder slaap nodig?

Slaaptekort niet opgelost met bijslapen in het weekend

(Bron: Santé, Bedrock, Sleep Cycle)

Geef een reactie