Zorgen 10.000 stappen per dag er echt voor dat u fit blijft?

Heeft u een stappenteller op uw telefoon geïnstalleerd? Of heeft u misschien zelfs een horloge dat uw stappen bijhoudt? Veel van deze stappenstellers stellen dat wij 10.000 stappen per dag moeten zetten om fit te blijven. Maar is flink doorstappen nou echt de sleutel tot een goede gezondheid?

7,5 kilometer per dag

Het zetten van 10.000 stappen komt neer op het lopen van 7,5 kilometer per dag. Het is natuurlijk nooit slecht om te bewegen, maar volgens hoogleraar fysiologie van de Radboud Universiteit Nijmegen Maria Hopman, kunnen zelfs 10.000 stappen niet op tegen de schade die ons lichaam oploopt wanneer we veel van onze tijd zittend doorbrengen.

Zitten is de boosdoener

Langdurig, en vooral lang aan 1 stuk door, zitten heeft een negatief effect op de gezondheid. “Dit komt doordat de vraag naar zuurstof en brandstof in de inactieve spieren tijdens het zitten zeer laag is. Hart, longen en bloedvaten worden minder ingezet en spieren verbruiken weinig energie. Daarmee verhoogt lang achter elkaar zitten het risico op diabetes en hart- en vaatziekten,” aldus Hopman tegen nieuwswebsite Nu.nl.

Stappen tellen is bedacht in Japan

Maar ondanks dat u pas echt fitter wordt wanneer u minder (lang) zit, is een beetje beweging nooit slecht voor u en draagt ook bij aan uw gezondheid. Maar wie heeft bedacht dat daar 10.000 stappen per dag voor nodig zijn?

In de jaren 60 wordt in Japan de eerste stappensteller ontwikkeld. De bedenker, arts Michael Mosely, is bang dat Japanners de Amerikaanse leefstijl over nemen en berekent dat Japanners slank zouden blijven wanneer zij dagelijks 6000 stappen extra zetten. Japanners zetten in die tijd gemiddeld 4000 stappen, wat het een totaal voor 10.000 stappen maakt.

Stappenteller foto

Er komen steeds meer ‘slimme horloges’ op de markt waarmee u uw gezondheid in de gaten kunt houden.

3 keer 10 minuten actief

In de praktijk is het alleen voor lang niet iedereen haalbaar om dagelijks 10.000 stappen te zetten. Daarnaast blijkt uit een Engels onderzoek dat er nuttigere alternatieven zijn om te zorgen dat u genoeg, en vooral goed, beweegt. Wanneer u bijvoorbeeld 3 keer per dag 10 minuten op een stevig tempo loopt, beweegt u intensief wat ervoor zorgt dat u er een groter beroep doet op uw longen en hart. Daar heeft u uiteindelijk meer aan dan aan 10.000, vaak ondoordachte en minder intensieve stappen. Een ander voordeel van de ‘Active 10’ methode is dat het voor veel mensen gemakkelijker is vol te houden. Ook kunt u de 3 actieve 10 minuten gemakkelijk verdelen over de dag, waardoor u minder lang achter elkaar zit.

Intensief bewegen

Het belangrijkste verschil tussen de 10.000 dagelijkse stappen en de ‘Active 10’ is het feit dat u bij de laatste methode intensiever beweegt. En dat brengt een groot gezondheidsvoordeel met zich mee: “Door matig tot intensief te bewegen gaat je hart sneller kloppen en dat brengt de doorbloeding op gang. Dat is onder andere belangrijk om de aderen, het hart en de longen in conditie te houden.”

Volgens Hopman is het dus niet nodig om de 10.000 stappen per dag te behalen. 3 keer 10 minuten intensief actief bezig zijn is ook goed, misschien zelfs beter.

Bewegen op bepaalde momenten

Ook het moment waarop u beweegt is belangrijk voor de gezondheid. Direct in de ochtend, vlak nadat u opstaat een wandeling maken is bijvoorbeeld goed voor de biologische klok. Op die manier bent u meteen wakker en actief. En ook na het eten een blokje om is een goed idee, dit zorgt er namelijk voor dat de insulinepiek die na een maaltijd ontstaat wordt afgevlakt. Dat kan helpen bij het onder controle houden van uw gewicht en houdt de bloedsuikerspiegel in balans.

Meer dan alleen wandelen

U hoeft trouwens niet per se te wandelen, u kunt uw hartslag ook omhoog jagen door bijvoorbeeld in een stevig tempo te fietsen. En u hoeft het natuurlijk ook niet bij die 3 keer 10 minuten bewegen te houden, hoe meer u beweegt hoe beter. Zelfs even gedachteloos opstaan om een kopje koffie te halen is weer wat extra beweging en dat is beter dan blijven zitten

(Bron: Nu.nl, Volkskrant)

Geef een reactie

Reacties (3)

  1. oosterwijck says:

    Ik heb dagen dat mijn stappenteller niet weergeeft. Sommige dagen maak ik 6000 stappen. maar met slecht weer compenseer ik dat met lekker eten.

  2. Achterhoekie says:

    Een goed begin van de dag: doe mee met ‘Nederland in Beweging’ op NPO1 (Max),
    iedere werkdag om kwart over negen!
    Als het te zwaar is: pas de oefening aan.
    Kun je niet zo lang staan: doe de oefening zittend.
    Maar het is dan toch bewegen!

    Ik zet de wekker van mijn telefoon op: ‘iedere werkdag om 09.10 uur wekken’,
    en als ‘ie dan afgaat, dan weet ik dat de T.V. aan moet en de schoenen uit!
    Dat helpt, want anders vergeet ik het drie van de vijf dagen!!

  3. Jo 43 says:

    Dus loop naar de pomp is zo gek nog niet.
    Fiets vakantie is minder vervuilend en lekker gezond.
    Parkeer plaatsen verder van de winkels dan kom je wat meer aan lopen toe.
    Waarom gaan dieren op leeftijd meer liggen ?
    Alles wat beweegt slijt, dus toch oppassen.