Zacht of hardgekookt ei gezonder? Hoe lang bewaren? En meer feitjes over eieren

Hoe kookt u het perfecte ei, hoe lang mag u rauwe en gekookte eieren bewaren, hoeveel eieren per week mag u eten en is een zacht- of hardgekookt ei eigenlijk gezonder? We zetten de antwoorden op deze vragen voor u op een rij.

Hoeveel eieren per week is gezond?

Hoe gezond of ongezond eieren zijn bestaan door de jaren heen verschillende meningen over. De richtlijn die het Voedingscentrum momenteel hanteert is: 2 á 3 per week en voor vegetariërs 3 á 4 per week. Goede eigenschappen van eieren zijn dat zij rijk zijn aan vitamines en mineralen, maar minder positief is hun hoge gehalte aan cholesterol, dat kan leiden tot een verhoging van het cholesterolgehalte in het bloed.

Zacht of hard gekookt ei gezonder?

Er verschijnen regelmatig verhalen dat een zacht gekookt ei gezonder is dan een hard gekookt ei. Van zacht gekookte eieren wordt dan gezegd dat er door de korte kooktijd meer gezonde voedingsstoffen behouden blijven. Daarnaast zou langer koken het risico op aderverkalking vergroten. Allemaal onzin, volgens het Voedingscentrum en de website Nieuwscheckers van Universiteit Leiden. Of u nou van hard- of zachtgekookte eieren houdt, beide zijn even gezond, dus daar hoeft u het niet van af te laten hangen. Wel is bij te zacht gekookte eieren altijd risico op een salmonellavergiftiging. Vooral voor kwetsbare groepen, zoals ouderen en kleine kinderen, is het dan belangrijk dat eieren goed gaar zijn. Dat wil zeggen dat het eiwit én eigeel goed gestold zijn en dus niet meer vloeibaar.

eieren

Eieren bewaren

Rauwe eieren kunnen tot 4 weken bewaard worden in de koelkast. Volgens Europese regels is de THT-datum (ten minste houdbaar tot) van eieren maximaal 28 dagen na de legdatum. Eieren kunnen erna echter vaak nog wat langer geconsumeerd worden. Laat ze bij voorkeur in het meegeleverde doosje, dit voorkomt uitdroging en geurtjes worden minder snel overgenomen.

Gekookte eieren kunnen 4 dagen tot maximaal 1 week bewaard worden in de koelkast. Zijn de eieren gepeld, bewaar ze dan in een schaal water in de koelkast.

Zo kookt u een perfect eitje

Doet u de eieren al meteen in de pan of wacht u tot het water kookt? Het laatste is zoals het ‘hoort’. Breng een laagje water aan de kook en leg de eieren met bijvoorbeeld een lepel in het water. De eieren moeten net niet helemaal onder water staan. Als het water weer kookt gaat de eigenlijke kooktijd in. Kook het water niet te hard, want dan kunnen de eieren breken. Prik eventueel een gaatje in de stompe kant, dan loopt de inhoud er niet uit. Om het pellen eenvoudiger te maken en het stollen te stoppen kunt u de eieren laten ‘schrikken’, door ze onder koud water te dompelen.

eieren

Houd de volgende tijden aan voor:

  • Een zachtgekookt ei: 3 á 4 minuten
  • Een halfzachtgekookt ei: 5 á 6 minuten
  • Een hardgekookt ei: 8 á 10 minuten.

Neem de maximale kooktijden als de eieren groter zijn dan normaal.

Recepten

Probeer ook eens deze lekkere recepten met ei:

Trifle met zelfgemaakte advocaat
Paasbrunch met aspergesoep en luxe eggs benedict
Tomateneieren
Met ei gevulde paprika uit de oven

Lees ook: de column één ei is geen ei van Janny van der Heijden.

(Bron: Voedingscentrum, 24Kitchen, altijdweervooreenei.nl, AD, nieuwscheckers.nl, archief)

Geef een reactie