Een dag geen brood? Dit zijn smakelijke vervangers

De een zegt het is een ‘dikmaker’ of een ‘koolhydratenbommetje’, de ander zegt dat het een onmisbare bron van vezels is en thuis hoort in ons dagelijkse eetpatroon. Over niet veel dingen wordt zoveel gezegd als over brood. Wilt u brood toch af en toe eens laten staan, dan hebben we een aantal smakelijke vervangers voor u. 

Bron van vezels

Laten we toch beginnen met te zeggen dat volkorenbrood een belangrijke bron van vezels, jodium, ijzer en vitamine-B is. De vezels zorgen voor een goede darmwerking en daarom is brood een onmisbaar onderdeel van ons dagelijks eetpatroon. Brood zomaar weglaten is niet aan te raden, want daardoor kan een jodium tekort ontstaan. Dit kan klachten geven als haar uitval, droge huid, vermoeidheid en lusteloosheid. Bij kinderen kan het zelfs leiden tot een groeiachterstand.

Het veelzijdige ei

Brood af en toe laten staan kan. Het is wel belangrijk om de vezels dan in een ander vorm binnen te krijgen. Bijvoorbeeld door meer verse groenten te eten en andere volkorenproducten te gebruiken. Denk hierbij aan volkoren pasta en zilvervliesrijst. Maar er zijn ook alternatieven voor brood. Neem het veelzijdige ei. Een ei bevat naast essentiële eiwitten ook jodium. Dus maak eens een omelet en vul dit aan met vers gesneden groenten. Het ei in combinatie met de groente zorgt er voor dat u langer verzadigd bent, en daardoor minder snel trek hebt. Daarnaast krijgt u ook de nodige eiwitten en vezels binnen.

Havermoutpap

Een goede start van de dag is en een kom havermoutpap. Havermout zorgt dat u lang  een vol gevoel houdt, verzadigd bent. U kunt het zelfs een avond van tevoren klaar zetten in de koelkast (overnight-oats) en dan de volgende dag zo opwarmen. U kunt het natuurlijk ook vers maken. Combineer de pap met nog wat noten (niet te veel) en fruit. Dan heeft u een goed begin van de dag. Weet wel dat havermoutpap niet perse calorie-arm is, maar het is wel bijzonder voedzaam.

Een salade als lunch

Groenten zijn een bron vezels. Dus maak eens wat vaker een salade. Neem zoveel mogelijk groene groenten als rucola, spinazie, sperziebonen, bimi (asperge-broccoli) en ook boerenkool. Deze groenten zitten vol vitaminen en mineralen. Kleed de salade aan met wat peulvruchten als linzen, kikkererwten of bonen. De peulvruchten zorgen voor een extra verzadigd gevoel en zitten vol eiwitten. Doe er een handje ongezouten noten door voor de afwisseling en garneer met (verse)kruiden. Maak het af met een dressing op basis van olie en azijn.

Goed gevulde soep

Een ideale vervanger voor de broodmaaltijd is een goed gevulde soep. Bij voorkeur geen gebonden soep, maar één met lekker veel groenten. Steeds meer supermarkten verkopen verspakketten waarmee u in een handomdraai een pan verse soep heeft. Voeg er eventueel zelf nog extra groenten aan toe. Maak een grote pan, dan heeft u daar de rest van de week plezier van, want u kunt soep heel makkelijk invriezen.

Andere alternatieven

Natuurlijk zijn er ook alternatieven voor brood. Roggebrood is er daar één van. Dat zit ook vol vezels. Kijk wel goed op de verpakking, want in sommige soorten zit weer suiker. Daarnaast kunt u eenvoudig zelf lijnzaadcrackers maken. Zeer voedzaam en het bestaat uit niets meer dan zaden en water. U kunt zelf eventueel kruiden toevoegen. Op verschillende websites zijn hiervan recepten te vinden.

Lees ook: Is er een verschil tussen bruine en witte eieren?Sommige soorten brood krijgen binnenkort een andere naamIs brood een dikmaker of een gezonde aanvulling?Is warm lunchen beter dan een broodje kaas?Voedingsmisverstand: hebben we brood echt nodig of niet?

(Bron: Voedingscentrum, Santé, archief)

Geef een reactie