ABP

MAX tegen ABP: het collectief heeft gewonnen!

Tot op het bot gemotiveerd hadden we afgelopen mei ABP voor de rechter gedaagd. Namens 125 MAX-leden bij wie ABP van plan was meer dan 1 miljoen euro aan pensioengeld terug te halen…

Amper 2 maanden later, nog voordat de rechter een zitting had gepland, stuurde ABP ons een mailtje: ABP had alsnog besloten om de 125 eisers kwijtschelding te verlenen. Sterker nog: niet alleen degenen die zich bij ons hadden gemeld, maar álle 555 gepensioneerden bij wie ABP geld zou gaan terughalen, krijgen kwijtschelding. In totaal gaat het volgens ABP om 2 miljoen euro. Bedragen die ABP al heeft ingehouden op het maandelijkse pensioen, worden binnenkort teruggestort. Inclusief rente en een vergoeding voor eventueel fiscaal nadeel. Kortom: ineens zijn al onze eisen ingewilligd. En 555 echtparen zullen weer een stuk rustiger slapen.

Fout van SVB

Hoe zat het ook alweer? Begin dit jaar kregen honderden gepensioneerden een brief van ABP waarin stond dat ze, door een fout van de SVB, sinds 2015 te veel pensioen zouden hebben ontvangen. Het pensioen van deze mensen had ABP alvast lager vastgesteld. Daarnaast wilde ABP het te veel uitgekeerde pensioen terug. Dit liep in sommige gevallen op tot 18.000 euro. Bij een flink aantal was ABP ook meteen maar begonnen met het verrekenen van deze schuld met hun maandelijkse pensioenuitkering.

Acute kopzorgen

Ons spreekuur werd overspoeld met telefoontjes van mensen die zo’n brief hadden ontvangen. Voor alle bellers gold dat ze niet ook maar het geringste vermoeden hadden dat ze te veel pensioen ontvingen. En nu zaten ze in een lastig parket, want zie maar eens rond te komen van een pensioen dat ineens honderden euro’s per maand lager uitvalt. Voor sommigen betekende dit dat het huis verkocht zou moeten worden. Voor iedereen betekende het acute kopzorgen.

Gebrekkige communicatie

Wat ABP hier deed, ging veel te ver. Want een pensioen dat al is uitgekeerd, mag niet zomaar worden teruggehaald. Dat mag alleen als de gepensioneerde zelf verkeerde informatie heeft doorgegeven, of zelf wel kon weten dat er iets niet in de haak was. Maar dat was hier niet het geval. De fout lag in gebrekkige communicatie tussen SVB en ABP. Daar hadden al deze gepensioneerden part noch deel aan gehad.

Gewenste resultaat

Maar ABP hield voet bij stuk. Daarop namen we de uitzonderlijke stap om als collectief te gaan procederen. Met al snel het gewenste resultaat: ABP heeft het niet laten aankomen op een uitspraak van de rechter. Daarnaast is deze kwestie aanleiding voor ABP om het hele terugvorderingsbeleid aan te passen. Daarover horen we binnenkort meer. Voor ons is het helaas geen vraag óf pensioenfondsen fouten zullen blijven maken. In zo’n geval moet voorop staan dat de fout volgens de regels, en met oog voor de mens achter het klantnummer wordt afgehandeld. Hierin blijven wij tot op het bot gemotiveerd!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie