ABP

ABP stopt met terugvorderen toeslagen na collectieve claim MAX Ombudsman

Pensioenfonds ABP schort het terugvorderen van te veel uitgekeerd pensioen voor onbepaalde tijd op. ABP doet dit vanwege de collectieve claim die MAX Ombudsman op 3 mei 2019 heeft aangespannen namens 125 deelnemers. Het pensioenfonds zegt te wachten met verder terugvorderen tot er juridisch gezien duidelijkheid is.

Voor eigen rechter spelen

Op 3 mei van dit jaar dagvaard de MAX Ombudsman ABP namens 125 gepensioneerden voor een totaalbedrag van 1 miljoen euro. Het pensioenfonds wacht nu niet op uitspraak van een rechter. MAX Ombudsman Rogier de Haan reageert op de vandaag aangekondigde actie van het pensioenfonds: “Door al terug te vorderen terwijl de rechter zich nog niet heeft uitgesproken, speelt ABP in feite voor eigen rechter. Het is goed dat ABP hier nu mee stopt. Deze eerste klap is een daalder waard, maar het blijft noodzakelijk om door te procederen.”

Meldpunt

Het MAX-programma Meldpunt maakt op 1 maart 2019 bekend dat 555 gepensioneerden in totaal 2 miljoen euro moeten terugbetalen aan pensioenfonds ABP. Ruim 4 jaar ontvingen zij zowel van de SVB als van ABP een partnertoeslag. ABP start eind 2018 met het terugvorderden van te veel aan hen uitkeerde aanvulling op de pensioenuitkering. Gepensioneerden worden flink gedupeerd door deze actie van ABP. De 125 gepensioneerden die zich bij MAX Ombudsman hebben gemeld, hebben het ontvangen pensioengeld in veel gevallen al uitgegeven en moeten nu van een verlaagd pensioen gemiddeld zo’n 8000 euro terugbetalen. Namens hen bestrijdt de MAX Ombudsman de rechtmatigheid van de terugvorderactie van ABP. Omdat het maandelijks inkomen van de gepensioneerden destijds niet wijzigt, en de aanvulling automatisch zijn toegekend, kunnen zij niet weten dat zij te veel ontvangen. Bovendien bevestigt ABP in 2015 met een brief hun recht op partnertoeslag.

ABP neemt contact opMAX

De toeslag die deelnemers te veel hebben ontvangen, hoeven zij vanaf juni 2019 voorlopig niet aan ABP terug te betalen, zo meldt ABP. Eerder heeft ABP de betrokken deelnemers geïnformeerd over het voor de deelnemer juiste pensioenbedrag. Dit bedrag betaalt ABP vanaf juni aan deelnemers uit zonder de korting voor het terugbetalen. ABP benadert deelnemers telefonisch en per brief in de komende 2 weken om hen dit persoonlijk te laten weten en eventuele vragen naar aanleiding van dit besluit direct te beantwoorden.

De conclusie van antwoord wordt op woensdag 12 juni 2019 door ABP ingediend.

Bekijk hier de uitzending van Meldpunt terug waarin MAX Ombudsman Rogier de Haan de claim toelicht.

Geef een reactie