Ventilator of airco ’s nachts laten draaien: dit is hoeveel u daarvoor betaalt
Publicatiedatum: 26 juni 2026
’s Nachts de ventilator of airco aan laten staan, het is verleidelijk als de temperaturen hoog zijn. Maar u krijgt er wel een paar uur aan extra stroomverbruik bij. Wat merkt u er op uw energierekening van, als u de ventilator of airco ook ’s nachts laat draaien?
Uw woning koel houden met een ventilator of airco: wat kiest u?
Een goed geïsoleerde woning helpt om de warmte buiten te houden. Ook slim omgaan met ramen en deuren kan al veel schelen. Toch kan het binnenshuis op warme dagen flink opwarmen. Dan is wat extra verkoeling vaak meer dan welkom.
Wie graag verkoeling wilt binnenshuis, komt al snel uit bij een ventilator of airco. Ventilatoren zijn er bijvoorbeeld als tafel-, staande of vloerventilator. Airco’s zijn er als mobiele variant of als vaste installatie, zoals een single of multi split airco.
Een ventilator gebruikt doorgaans veel minder energie dan een airco en is daardoor ook goedkoper in gebruik. Daarnaast is de aanschafprijs lager. Airco’s koelen dan weer een stuk effectiever, maar vragen meer stroom en een grotere investering. Bij mobiele airco’s wordt warme lucht via een slang afgevoerd, waardoor vaak een raam of deur op een kier moet blijven staan. Daardoor kan er juist weer warmte naar binnen komen.

Hoeveel kost een ventilator per nacht?
Een ventilator is één van de goedkoopste manieren om af te koelen. Volgens Milieu Centraal verbruikt een ventilator bij gemiddeld gebruik (ongeveer 110 uur per jaar) zo’n 5,5 kilowattuur stroom. Bij een stroomprijs van 21 cent per kilowattuur, de verwachte gemiddelde prijs in de komende 15 jaar, komt dat neer op iets meer dan 1 euro per jaar.
Een ventilator gebruikt gemiddeld zo’n 0,05 kilowattuur per uur. Laat u het apparaat 8 uur aanstaan, dan komt u uit op 0,4 kilowattuur per nacht. Omgerekend met diezelfde stroomprijs betaalt u dan ongeveer 8 tot 10 cent per nacht. De precieze kosten hangen natuurlijk af van het type ventilator en uw energiecontract, maar ook bij intensief gebruik blijven de kosten relatief laag.
Hoeveel kost een airco per nacht?
Een airco verbruikt een stuk meer stroom dan een ventilator, en dat ziet u terug in de kosten. Hoeveel u precies betaalt, hangt af van het type airco en hoe lang u deze gebruikt.
Bij een veelgebruikte single split airco ligt het verbruik rond de 6 kilowattuur als u deze 8 uur aanzet. Bij een stroomprijs van 0,32 euro per kilowattuur komt dat neer op ongeveer 1,92 euro per nacht.
Heeft u een grotere installatie, zoals een multi split airco met meerdere binnenunits, dan loopt het verbruik verder op. Bij 8 uur gebruik ligt dat rond de 12 kilowattuur per nacht. Dat komt neer op ongeveer 3,84 euro per nacht. Houd er wel rekening mee dat een airco op warme dagen harder moet werken en daardoor meer stroom verbruikt dan op mildere dagen. De uiteindelijke kosten kunnen dus per nacht verschillen, afhankelijk van de temperatuur en uw instellingen.
Net als bij een ventilator geldt: de precieze kosten hangen af van uw energiecontract en gebruik, maar duidelijk is dat koelen met een airco per nacht al snel aanzienlijk duurder is.

Waar moet u nog meer op letten met airco’s en ventilatoren?
Als u alleen kijkt naar het verbruik, is een ventilator veel gunstiger dan de verschillende soorten airco’s. Bovendien bevatten airco’s koudemiddel en hebben ze dus een klimaatimpact. Een ventilator is dus een stuk energiezuiniger dan een airco. Maar zijn ventilatoren ook effectiever? Met een airco kunt u de slaapkamer namelijk gericht koelen, terwijl een ventilator alleen lucht verplaatst. Voor mensen met hooikoorts of huisstofmijtallergie kan het zelfs een slecht idee zijn om de ventilator ’s nachts aan te laten. Het apparaat laat namelijk stofdeeltjes en pollen in huis circuleren.
Maar ook een airco kan op termijn gezondheidsklachten veroorzaken, bij gebrekkig onderhoud. Hoe u dat kunt voorkomen, leggen onze collega’s van MAX Meldpunt uit. Let er bovendien op dat de airco niet te veel lawaai maakt, om overlast voor uw buren te voorkomen. Want voor airco’s gelden dezelfde geluidsnormen als voor warmtepompen. Daarover gesproken: in dit artikel leggen we uit hoe u de geluidsoverlast van een warmtepomp binnen de perken houdt.
Dit artikel is eerder gepubliceerd en door de redactie aangepast op 26 juni 2026.
(Bron: Archief, MAX Meldpunt, stroomloods.nl Milieu Centraal, Gaslicht.com, Energievergelijk.nl, Metro, Het Nieuwsblad, Praxis. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.




Er zijn staande(verticale ventilatoren ) met een HEPI filter.Die filters worden in de burgerluchtvaart ook gebruikt bij passagiers vliegtuigen.Die filters halen stofdeeltjes en ook pollen, voor een groot gedeelte uit de weg. Die toestellen zijn kostbaar maar veel goedkoper dan een mobiele of split-airco. Ik heb er zelf één in de slaapkamer en één in de woonkamer.Door hun ontwerp en techniek lijkt het wel of ze ook koelen en dat doen ze niet maar zo voelt het wel aan.
Mijn merk is Dyson.Er zijn ongetwijfeld nog andere merken maar dit was een tip van mijn buurman.Aardige man dus.Misschien kun je hem ergens op proef krijgen en proberen?
Ik ga in de toekomst met hetzelfde energieverbruik minder energie gebruiken en daardoor minder betalen door het toepassen van de techniek nano coating zonder het toepassen van “Groene stroom” zoals windmolen en zonnepanelen wat in werkelijkheid helemaal geen groene stroom is wel de techniek van nano coating.
Ik heb sinds december 2022 een airco aangeschaft, die gebruik ik alleen in najaar, winter en voorjaar om te verwarmen en bevalt me heel goed. Heb 8 zonnepanelen op mijn dak liggen en daar kom ik ruim mee uit. In de zomer gebruiken voor koeling doe ik niet omdat het bij mij nooit echt te warm is in huis, want dat kost inderdaad heel wat Kwh tjes aan aan stroom. Dus zeer tevreden met de airco.
Ik weet niet waar jullie de verbruik vandaan haalt van spitsairco’s. Ik hou dit bij. Wanneer je de airco op ca 20 graden zet dan verbruik het ongeveer 1 kwh per nacht. Voor mij betekend het 0.19 cent aan kosten. De aanschaf is duur maar de kosten van verbruik zijn erg laag.
Ik merk vaker dat dit soort verkeerde info wordt gegeven.