Slaaptekort

Van slaaptekort wordt u minder sympathiek: wat is eraan te doen?

Dat 7 à 9 uur doorslapen wenselijk is voor ons, is wel bekend. En dat u wel eens een slechte nacht heeft: niet prettig, maar dat kunt u in de daaropvolgende nacht wel compenseren. Problematisch wordt het pas echt wanneer u structureel niet genoeg slaapt. Wij zetten de fysieke en mentale gevolgen van slaaptekort én de mogelijke oplossingen op een rij.

Fysieke gevolgen van slaaptekort: van obesitas tot dementie

Een regelmatig slaappatroon is van groot belang voor onze gezondheid. Van slapeloosheid is sprake als u minstens 3 keer per week, gedurende 3 maanden of meer, onvoldoende slaapt. Dat kan grote fysieke ongemakken tot gevolg hebben, zoals obesitas, hart- en vaatziekten, diabetes type 2, stofwisselingsziektes en maag-darmklachten. Ook dementie kan een gevolg zijn van structureel slaaptekort.

slaapproblemen
Lees ook: Slaapproblemen? Misschien helpen deze tips

Mentale gevolgen van slaaptekort: concentratieproblemen, minder aardig

En als u niet voldoende uitrust tijdens uw slaapsessie, merkt u daar logischerwijs snel de gevolgen van. Een tekort aan slaap kan concentratieproblemen veroorzaken en zorgt ervoor dat u minder alert bent en minder energie heeft. Maar als u niet voldoende slaapt, kunnen anderen daar ook last van hebben.

Uit wetenschappelijk onderzoek is namelijk gebleken dat u minder aardig voor uw medemens bent, als u niet voldoende heeft geslapen. Dit kan zich uiten in chagrijnig gedrag, maar ook in een lagere bereidheid om geld aan goede doelen te geven. Slaaptekort heeft een negatieve invloed op de hippocampus, het hersengebied dat het geheugen aanstuurt. Ook de prefrontale cortex heeft eronder te lijden. Dit hersenonderdeel is mede verantwoordelijk voor uw sociale vaardigheden en uw impulsbeheersing.

slaaptekort
Lees ook: Slaaptekort niet opgelost door bijslapen in het weekend

Wat is eraan te doen?

Extra melatonine of slaappilletjes slikken is niet verstandig. Daarmee doorbreekt u uw natuurlijke slaapritme en hormoonhuishouding, zoals u in dit artikel kunt lezen. Daarom helpt extra uitslapen in de weekenden ook niet, stellen de deskundigen op dit gebied. Wat u wel kunt doen, is voor een vast slaapritme zorgen.

Zoiets heeft natuurlijk tijd nodig, maar wellicht helpt het om te minderen met alcohol en medicijnen of om een boek te lezen in plaats van op uw telefoon te kijken. Slaaptekort kan ook samenhangen met slaapapneu, een aandoening waar veel mensen ongemerkt last van hebben. Misschien kunt u een andere slaaphouding uitproberen of speciale slaapapneu-apparatuur aanschaffen. In dit artikel gaan we dieper in op slaapapneu en alles wat erbij komt kijken.

(Bron: Archief, NOS, Rijksuniversiteit Groningen, Brain Balance. Foto: Shutterstock)

Geef een antwoord