U kunt weer naar de sportschool, maar onderschat het niet

Per 1 juli 2020 openen de sportscholen in Nederland weer hun deuren. Goed nieuws voor iedereen die (weer) in beweging wil komen. Maar let op, want wie de afgelopen maanden nauwelijks actief is geweest, moet de conditie en spierkracht weer langzaam opbouwen. Anders is er grote kans op blessures.

Goed voor lichaam en geest

Sporten, bewegen, is goed voor ons lichaam en onze geest. Het verbetert ons geheugen, we krijgen er sterke botten van, het is goed voor het hart en heeft een positief effect op onze spijsvertering. Toen door de coronacrisis sportscholen de deuren hebben moeten sluiten, is bij veel mensen de klad gekomen in het sporten. En dat heeft effect op uw lichaam, want wie stopt met sporten verliest in 2 tot 3 maanden met gemak 12 procent aan spierkracht.

Rustig beginnen

Wie tussentijds geen sportlessen buiten heeft gevolgd, of andere sportieve buitenactiviteiten heeft gedaan, doet er goed aan om rustig te beginnen. Volgens Marion Nagelhout van sportschool HIER! gaan veel mensen het sporten onderschatten. “Ze denken waarschijnlijk dat ze wel gewoon verder kunnen gaan waar ze zijn gebleven, maar dat gaat vies tegenvallen”, aldus Nagelhout tegen RTL Nieuws. Zij adviseert rustig aan te beginnen. “Pak wat minder gewicht en loop wat minder hard. En vraag de instructeurs die rondlopen in de sportscholen om advies.” Volgens fysiotherapeut Richard Smith is het belangrijk om de eigen grenzen goed te bewaken. “Luister goed naar je eigen waarschuwingssysteem”, aldus Smith tegen Editie NL. Ook de extra kilo’s die veel mensen aan zijn gekomen in coronatijd zijn van invloed op het bewegingspatroon. Wie te snel van start gaat is vatbaarder voor blessures.

“Spierkracht moet je ook onderhouden”

Ook bij dokter Ted is door de coronaciris de klad in het sporten gekomen. “Ik was gewend een paar keer in de week naar de sportschool te gaan. Net al veel anderen heb ik het wandelen (met de hond) wel uitgebreid, maar daarmee heb ik mijn spieren minder getraind dan wenselijk is. De hart-longconditie kun je goed onderhouden met duursporten als wandelen, fietsen en hardlopen, maar spierkracht moet je ook onderhouden. Als je weer daarmee start, moet je er op rekenen dat je flink wat spierweefsel bent kwijt geraakt. Dus op een lager niveau starten en rekening houden met spierpijn de dag erna. Maar na een paar maanden ben je weer op je oude niveau.”

Wie toch de stap naar de sportschool niet durft te maken, maar wel graag in beweging wil zijn en de spieren wil versterken, kan terecht op onze pagina Heel Nederland Thuis in Beweging. Daar zijn verschillende oefeningen te vinden die Olga Commandeur en Duco Bouwens stap voor stap voordoen.

(Bron: RTL Nieuws/dokter.nl/archief)

Geef een reactie