Tips om minder vaak te hoeven plassen bij een lange autorit

Vooropgesteld, voor de blaas is het beter de plas niet te lang op te houden. Maar wie een lange autorit voor de boeg heeft, is niet altijd in de gelegenheid vaak (genoeg) een plaspauze te houden. We hebben tips op een rij gezet om minder vaak een wc op te hoeven zoeken tijdens zo’n autorit.

Hoe vaak plassen is normaal?

Bij een gemiddelde vochtinname van zo’n 1,5 tot 2 liter per dag, plassen volwassenen 5 tot 8 keer per dag. 8 keer of minder per 24 uur plassen, wordt als normaal beschouwd. (Veel) meer plassen kan verschillende oorzaken hebben, zoals heel veel vocht binnenkrijgen, nervositeit, diabetes, een overactieve blaas, een blaasontsteking, een vergrote prostaat of het gebruik van vochtafdrijvende medicatie. In het geval van een medische oorzaak kan uw arts er wellicht bij helpen. Een uroloog kan bijvoorbeeld mits het verantwoord is een medicijn voorschrijven dat de blaasfunctie tijdelijk een beetje remt. En wie weet heeft u anders iets aan onderstaande tips.

Invloed van drinken op de blaas

In de blaas past ongeveer een halve liter urine. Zodra er 150 tot 200 milliliter urine verzameld is, is bij veel mensen de eerste aandrang om naar de wc te gaan te bemerken. Al is dit zeker niet altijd het geval en krijgen sommige mensen pas veel later aandrang. Dat is ook meteen een verklaring waarom sommigen minder vaak naar het toilet moeten. In elk geval, des te meer u drinkt, des te vaker u moet plassen. Zeker bij een lange autorit is het handig om hiermee rekening te houden. Het is zeker niet de bedoeling uzelf uit te drogen, want te geconcentreerde urine is schadelijk, maar het kan helpen tijdens de rit iets minder te drinken. Drink ook liever kleinere beetjes in 1 keer, maar zorg er wel voor om over de hele dag verspreid in elk geval 1,5 liter vocht binnen te krijgen. En houd daarbij rekening met bijkomende omstandigheden. Raakt u veel vocht kwijt door bijvoorbeeld hevig transpireren, diarree of overgeven, pas uw vochtinname daar dan op aan.

Laat cola en koffie staan

Het is niet alleen belangrijk hoeveel u drinkt, maar ook wát u drinkt. Vermijd daarom liever prikkelende of cafeïnehoudende drankjes als koffie, thee, energiedrankjes of cola. Ook alcohol is af te raden. Natuurlijk helemaal als chauffeur zijnde, maar ook als bijrijder. Cafeïne, koolzuur en alcohol irriteren namelijk de blaas, waardoor deze sneller van de inhoud af wil dan eigenlijk nodig is.

Eet vezelrijke producten

Het tijdens de rit eten van wat vezelrijk voedsel kan een remmende werking op de vochtproductie hebben. Het voedsel neemt namelijk veel vocht op en de blaas raakt zo minder vol. Watermeloen of andere vochthoudende levensmiddelen zijn een minder goede keuze dan bijvoorbeeld een boterham. Overdrijf dit echter niet, want voor de stoelgang is juist ook weer genoeg vocht nodig om soepele ontlasting te houden.

Poep zo mogelijk van tevoren

Met lege darmen is er minder aandrang om te plassen. De endeldarm drukt dan namelijk minder op de blaas. Poep daarom zo mogelijk voor u in de auto stapt.

Verlaag de druk op de blaas

Trek comfortabel zittende kleding aan, die zo min mogelijk op de blaas drukt. Een riem kan tijdens het rijden wat losser gedaan worden en bij een broek die krap aanvoelt kan het helpen de bovenste knoop los te maken. Wel even aan denken bij het uitstappen… Soms kan het aanspannen van de bekkenbodemspieren helpen om de druk op de blaas tijdelijk te verminderen. Knijp de billen daarvoor gedurende 5 á 10 seconden samen. Na enkele minuten zal de druk weer toenemen, dan kunt u het aanspannen nog eens herhalen.

Pak stress aan

Wie nerveus is, moet vaker plassen. Maakt u zich van tevoren en tijdens de rit zorgen of alles wel goed zal gaan, bereid u dan zo goed mogelijk voor. Zorg dat u van tevoren bijvoorbeeld goed op de hoogte bent van de route, dat u belangrijke spullen en medicatie bij u heeft en dat op de plaats van bestemming alles geregeld is. Dat kan een hoop onrust wegnemen en ervoor zorgen dat u meer ontspannen in de auto stapt.

Verhoog de temperatuur

Bij kou wordt de aandrang om te plassen groter. Zorg daarom voor een comfortabele temperatuur in de auto.

Train de blaas

Soms is de blaas gewend geraakt aan verkeerd plasgedrag. Wie elke keer weer voor de zekerheid al het toilet bezoekt, voordat er aandrang is zorgt ervoor dat de blaas niet langer gewend is om de plas op te houden. Door wat langer te wachten, totdat er echt aandrang is, traint u de blaas. Uw huisarts kan u hierin adviseren.

Voorkom een hobbelige rit

U heeft het helaas maar deels in eigen hand, maar voorkom als het even kan een hobbelige weg. Gehobbel verhoogt de druk op de blaas, waardoor er eerder aandrang optreedt. Een egale snelweg is daarmee een plasvriendelijkere keuze dan een slecht onderhouden binnenweg.

Lees ook: dit is waarom u vaker naar het toilet moet als u nerveus bent.
Tips om maag- en darmproblemen op vakantie te voorkomen.
De meest vergeten dingen op vakantie.
Met de auto op vakantie in coronatijd: hier moet u op letten.
Tips van dokter Ted over de reisapotheek.

(Bron: Gezondheidsnet, Thuisarts, Quest, archief)

Geef een reactie

Reacties (2)

  1. Vrije vrouw says:

    Als ik op reis ga, begin ik met een sober ontbijt, soms alleen een banaan, dan medicijnen innemen, daarbij drink ik weinig maar neem wel een half bakje koffie. Dat stimuleert mijn darmen zodat ik dan voordat ik afreis nog naar het toilet kan voor een grote boodschap. Voor als ik dan onderweg ben neem ik een flesje water mee.

  2. Nel van Rootzelaar says:

    Nog een tip die ik zelf altijd aanhoud. Neem bloeddrukmedicatie in als u op de plaats van bestemming bent. Ook daar kan een milde plasmedicatie in zitten. Als ik naar Frankrijk rijd dan start ik om 4.00 uur in de ochtend dan ben vaak om 12.00 uur op mijn 1e overnachting aangekomen. Dan neem ik de bloeddrukmedicatie in. Kan geen kwaad als men dat wat later inneemt. Scheelt een hoop in sanitaire stops onderweg.