Blue Monday

Blue Monday deprimerende dag? Zo maakt u er alsnog wat van

Er is op Blue Monday genoeg om niet vrolijk van te worden. De feestdagen liggen alweer even achter ons, goede voornemens dreigen te mislukken en de lente laat nog wel even op zich wachten. Het wordt dan ook wel als de meest deprimerende dag van het jaar gezien. We hebben 9 opbeurende tips op een rij gezet, waarmee u van deze dag alsnog wat maakt. Zo wordt het een happy, oftewel blije maandag. 

Ga naar buiten / wandelen

Daglicht kan het humeur en de slaapkwaliteit een oppepper geven. Vooral ’s winters brengen veel mensen al snel minstens 90 procent van de tijd binnen door. Als er toch al minder daglicht is, kan dit effect hebben. Probeer daarom minstens een half uur naar buiten te gaan. Ook als het minder goed weer is. Als uw gezondheid het toe laat kunt u bijvoorbeeld elke dag een korte wandeling maken. Met die extra beweging slaat u meteen 2 vliegen in 1 slag, want beweging helpt ook heel goed om een dip te voorkomen. En bedenk u, de dagen zijn dan misschien nog aan de korte kant in januari, ten opzichte van de kortste dag op 21 december is er alweer flink wat daglengte bij gekomen.

Zegeningen tellen

Het gebeurt vaak automatisch dat we ons richten op de zaken die ontbreken in het leven. Zet daarom vandaag de dingen die u wél heeft op een rijtje. Tel uw zegeningen en waardeer extra meer wat u heeft.

Geniet van de kleine dingen

Maak het tijdens Blue Monday extra gezellig in huis. Bekijk bijvoorbeeld uw favoriete films of installeer uzelf comfortabel op de bank met een stapel tijdschriften of een goed boek. Onder het genot van een mok warme chocolademelk of kop thee tankt u zo weer lekker bij. Pak er wat lekkers bij, vandaag mag het even.

Eet uzelf vrolijk

Bepaalde voedingsmiddelen kunnen het humeur positief beïnvloeden. Dat geldt onder andere voor spinazie, zuurkool, koffie en banaan. In een eerder artikel gaan we hier dieper op in.

januari-dip
Lees ook: Januari de stomste maand? Bekijk tips om een januari-dip te voorkomen

Lach (naar anderen)

Van een gezicht vol chagrijn wordt niemand vrolijker. Glimlach, naar een bekende of onbekende. Hoe meer vreugde u deelt, hoe meer u ontvangt.

Luister naar opzwepende muziek

Muziek heeft een positieve invloed op de mentale én lichamelijke gezondheid.  Zet daarom uw vrolijkste muziek op en laat u er lekker door opzwepen.

Plan iets leuks

Plan iets leuks om naar uit te kijken. Zoals een stads- of museumbezoek of een lekker etentje. Bent u van plan om op reis te gaan? De voorpret kan dan niet vroeg genoeg beginnen. Het kan zelfs aantrekkelijk zijn die plannen nu al concreet te maken. Niet alleen profiteert u in januari vaak van vroegboekkorting, nadenken over een vakantie later in het jaar stemt daarnaast vrolijk. Ook een idee: iets leuks of een vakantie plannen voor volgend jaar januari. Bekijk op uw gemak alle opties en laat u meeslepen door alle mogelijkheden. In onze rubriek Maxime op reis vindt u alvast veel inspiratie. Is het om welke reden dan ook niet mogelijk om op pad te gaan, dan kunnen virtuele uitjes een uitkomst zijn.

Haal planten of frisse accessoires in huis

Verlevendig uw huis met nieuwe accessoires of groen. Een mooie kamerplant, bos bloemen, schilderij of kleurig kussen maakt vrolijk en werkt ook na Blue Monday nog door. In ons kamerplantenoverzicht vindt u verzorgtips voor de meest populaire en wat minder bekende planten. Niet zulke groene vingers? Kies dan voor één van deze 11 makkelijke kamerplanten.

Kijk naar schattige dieren en Blue Monday is verleden tijd

Brits onderzoek heeft aangetoond dat door het bekijken van beelden van schattige dieren de bloeddruk, hartslag en stress-gevoelens verlagen. Een goede reden dus om daar op Blue Monday gehoor aan te geven. Kijk snel naar deze filmpjes van schattige dieren.

(Bron: Archief. Foto: Shutterstock)

Geef een antwoord