Voedingstip: vruchtensap

Vruchtensappen zijn dranken gemaakt van fruit. Een sinaasappelsapje, cranberrysapje of appelsapje lijkt misschien gezond, maar schijn bedriegt. Er zit veel suiker in en minder vezels en voedingstoffen dan in vers fruit.

Suikerhoudende dranken verhogen de kans op diabetes en overgewicht. Daarom is het advies om zo min mogelijk suikerhoudende dranken te drinken, waaronder sap.

Maar in vruchtensap zitten toch natuurlijke suikers uit fruit, denkt u? Klopt, in fruit zit van nature vruchtensuiker (fructose). Maar dat het suiker uit fruit komt, maakt niet uit. Het lichaam ziet suiker als suiker, of het nu suiker is dat is toegevoegd aan frisdrank of afkomstig is van een kiwi. Te veel sap kan dus net zo goed leiden tot overgewicht als te veel frisdrank.

Hoeveel suiker zit er in sap?

In 1 longdrinkglas appelsap of sinaasappelsap zitten zo’n 7 suikerklontjes, wat neerkomt op ongeveer 110 kilocalorieën. Bij frisdrank is het nagenoeg hetzelfde. Bovendien voelt u als u vruchtensap drinkt pas veel later dat u vol zit, vergeleken bij het eten van een stuk fruit. Als u sap drinkt krijgt u dus ongemerkt calorieën binnen.

Is het drinken van sap slecht?

Wanneer u vaak sap drinkt, neemt het risico op overgewicht toe. Het drinken van suikerhoudende dranken, zoals frisdrank en sappen, verhoogt ook het risico op diabetes type 2. Het drinken van een blikje per dag (330 ml) hangt samen met een ongeveer 20 procent hogere kans op diabetes type 2. Daarnaast is het drinken van vruchtensappen slecht voor het gebit. De zuren in vruchtensappen zorgen ervoor dat het tandglazuur wordt aangetast (tanderosie). Ook kunnen er sneller gaatjes ontstaan (tandcariës). Drinkt u een keer vruchtensap, dan kunt u het het beste achter elkaar opdrinken. Dat houdt het aantal zuuraanvallen op het gebit beperkt.

In plaats van vruchtensap kunt u halfvolle melk, karnemelk, water, thee en koffie zonder suiker drinken.

Fruit eten is beter

U kunt fruit veel beter eten dan drinken. Waarom? In fruit zitten meer vezels dan in vruchtensappen. Bij de bereiding van sap gaan voedingsstoffen uit fruit – zoals vezels, maar ook vitamines – verloren.

Zelf sap persen

In vers geperst sap zit meestal meer vitamine C dan in sap uit een pak of fles. Sinaasappelsap met vruchtvlees bevat nog wat meer vitamine C en er zitten ook voedingsvezels in. Maar dat maakt het nog niet gezond: het beste is nog altijd om het fruit te eten en niet te drinken.

Vruchtendrank

Vruchtendrank, vruchtennectar en dubbeldrank zijn geen 100 procent fruitsappen. Zij bevatten naast vruchtensap water, toegevoegde suiker en vaak ook citroenzuur, aroma’s en andere hulpstoffen. Het sapgehalte moet op de verpakking staan. Er bestaat ook limonade met vruchtenextract, daar zit nog minder vruchtensap in. Al deze dranken staan niet in de Schijf van Vijf.

(Bron: Voedingscentrum)

Geef een reactie

Reactie

  1. Dreumes says:

    Ik drink al jaren iedere middag 1 kopje cranberrysap wat is daar mis mee tegenwoordig kun je niets meer eten en drinken ik neem ok iedere dag een handjevol cranberryvruchtjes heerlijk en gezond