Groentewraps: zo (on)gezond zijn ze

Groentewraps worden vaak gepresenteerd als gezondere varianten van de ‘gewone’ wrap. Maar hoe gezond zijn groentewraps eigenlijk? Wij leggen het uit.

Misleidende verpakkingen

Op de verpakkingen van groentewraps zult u regelmatig (gezondheids)claims voorbij zien komen. Een merk kan bijvoorbeeld claimen dat er tot wel 50 procent groente in de wraps zit, maar dit blijkt in de praktijk niet altijd te kloppen. Keuringsdienst van Waarde legt uit dat de groentes die in groentewraps worden verwerkt eerst altijd gewogen worden. Pas daarna worden ze gemalen of gepureerd, om vervolgens toegevoegd te worden aan de wraps. Op de verpakking van groentewraps staat alleen niet hoeveel van die groentepoeder of -puree uiteindelijk in de wraps zit. In plaats daarvan wordt het gewicht van de groenten op het eerste weegmoment als uitgangspunt gebruikt. De verpakking kan daarom best misleidend zijn.

Voedingswaarden groentewraps

Als u van plan was om groentewraps als alternatief in te zetten voor groenten in uw dieet, kunt u dit dus beter niet doen. Doordat er maar een deel van de groenten in de wraps terecht komen, zult u niet meer dan 20 gram aan groenten binnenkrijgen per wrap. Dit is veel minder dan het dagelijks advies van 250 gram die het Voedingscentrum aanbeveelt. Daarnaast is er een verschil tussen bewerkte groenten en niet-bewerkte groenten. Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de VU in Amsterdam, legt uit: “Ik bestempel groentes op de verpakking als lok-groente. Als ergens groente in zit wil dat namelijk niet zeggen dat het product dezelfde gezonde eigenschappen heeft als de groente die erin zit.”

(On)gezond?

Zijn groentewraps dan ongezond? Het antwoord op deze vraag hangt af van de vulling die u kiest. De groentewrap op zichzelf heeft iets minder vezels dan de ‘gewone’ variant en de volkoren variant. Daarnaast bevat de groentewrap, met name de bieten- en wortelwraps, meer suikers dan de andere wrapsoorten. In plaats van te kiezen voor een groentewrap kunt u dus beter meer groenten in de vulling van een gewone of volkoren wrap stoppen. Dit is goedkoper en ook nog eens voedzamer.

(Bron: Vriendin.nl, de Volkskrant, Keurigsdienst van Waarde, Archief. Foto: Shutterstock.)

Geef een antwoord