Voedingstip: kokosvet

Er wordt veel geschreven over kokosolie en kokosvet. Er zijn mensen die het op hun huid smeren of hun mond en keel ermee spoelen en er wordt ook mee gebakken en gebraden. Is het gezond om te eten? Liever niet te vaak, luidt het advies van het Voedingscentrum. Kokosvet of kokosolie bevat namelijk veel verzadigd vet, het meeste van alle vet- en oliesoorten.

Kokosnoot is geen noot, maar een steenvrucht. De vrucht bestaat uit 4 lagen: kokosvezel, de schil, vruchtvlees (kopra) en helemaal binnenin kokosmelk- of water. Kokos komt vooral uit de Filippijnen, Indonesië en India.

In wat voor producten zit kokos?

Kokos wordt op verschillende manieren gebruikt:

• In taarten, gebak, koekjes en in verschillende chocoladeproducten zoals repen.
• In gerechten uit de oosterse keuken.
• Als vet om op brood te smeren.
• Als vet om in te bakken en frituren.
• Als vloeibaar, romig product om mee te koken. Dit wordt ook wel kokosmelk of santen genoemd. Het is wit en wordt gemaakt uit geraspt vruchtvlees met kokoswater.
• Het zit veel in koffiecreamers.
• In dranken, bijvoorbeeld kokoswater.

Kokosolie of kokosvet?

Vaak komt u de term kokosolie tegen. Oliën zijn vloeibaar bij kamertemperatuur in het land van herkomst. In ons klimaat heeft de olie meestal een vaste vorm, dan spreken we van kokosvet.

Is kokos gezond?

Omdat kokosvet en andere kokosproducten veel verzadigd vet bevatten staan deze producten niet in de Schijf van Vijf. De kokosnoot staat als enige fruitsoort ook niet in de Schijf van Vijf. Het advies is om deze producten niet te vaak te eten.

Waarom niet in de Schijf van Vijf?

•Kokosvet (bijvoorbeeld om mee te bakken en braden) bestaat voor meer dan 80 procent uit verzadigd vet. Dat is het meest van alle vet- en oliesoorten. Verzadigd vet staat bekend om de ongunstige gezondheidseffecten. Zo verhoogt verzadigd vet het slechte LDL-cholesterol. Dit vergroot het risico op hart- en vaatziekten. De helft van het verzadigde vet van kokosvet bestaat uit laurinezuur. Sommige mensen zeggen dat dit een ‘gezonder’ verzadigd vet zou zijn. Het zou u juist beschermen tegen hart- en vaatziekten. Maar laurinezuur is van de verzadigde vetten het vetzuur dat het cholesterol het sterkst laat stijgen. U kunt beter olijfolie, slaolie of een ander vloeibaar vet gebruiken. Kokosvet bevat, in tegenstelling tot andere oliën en vetten, nauwelijks vitamine E en K.

•Kokoswater bestaat voor 95 procent uit water en bevat wat suiker, vezel en eiwit. Kokoswater bevat weinig of geen verzadigd vet. Door de term water lijkt het alsof er geen calorieën in kokoswater zitten. Dat klopt niet. Er zitten namelijk 19 kilocalorieën per 100 milliliter in. Kokoswater is een suikerhoudende drank en staat niet in de Schijf van Vijf.

•Kokosmelk is kokoswater gemengd met kokosvlees. Kokosmelk bevat veel calorieën en verzadigd vet.

(Bron: Voedingscentrum)

Geef een reactie