Het is haringtijd: zo gezond is dit visje

Door corona is de nieuwe haringtijd geruisloos begonnen. Geen grote haringparty’s, grootste veiling van het eerste vaatje of vlaggetjesdag, maar dus wel een verse ladingen Hollandse nieuwe bij de visboeren. Hoe gezond is deze vissoort?

Goede vetzuren

Vis is sowieso een gezonde keuze, maar vette vis als haring, zalm en makreel is het gezondst van allemaal. Dat komt volgens het Voedingscentrum omdat juist deze vissen veel gunstige vetzuren bevatten die beschermen tegen hart- en vaatziekten. Het gaat om de zuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA), beide onderdeel van de omega 3-verzuren-familie. Om hier genoeg van binnen te krijgen wordt 1 keer per week vis eten aanbevolen.

Daarnaast is vis (en haring dus ook) rijk aan de belangrijke vitamine B12 en de mineralen jodium, fosfor en seleen. Het is ook een bron van vitamine B6 en bevat het eiwit en vet. Al deze stoffen zijn ook van essentieel belang om het lichaam én de hersenen in goede conditie te houden

Let op welke variant u kiest

Haring is er in verschillende soorten: zuur, zout, de rolmops en rauw. Hoewel vrijwel alle haringsoorten gezond zijn, heeft de bewerking wel invloed om hoe goed het visje precies is voor uw gezondheid. Rauwe haring is de meest gezonde soort, maar eigenlijk niet te koop in de winkel of bij de viskraam. Dat komt omdat haring altijd gezouten wordt voordat ze naar de visboer gaan. Als dit niet gebeurt, zijn de vissen vermoedelijk al bedorven voordat ze in de vitrine liggen. Ook brengt het zout bepaalde smaken naar boven.

Hoewel zouten dus vrijwel niet te voorkomen is, maakt het wel uit hoe zout de vis is. Als er veel zout is gebruikt, is het zoutgehalte van de vis dus hoger, wat ‘m ook gelijk minder gezond maakt. Een vis die slechts licht gezouten is, is daarom de beste keuze.

Zure haring en rolmops zijn op zich ook gezond, maar zure haring bevat wel wat meer verzadigde vetten en calorieën dan zoute haring. Ook rolmopsen bevatten meer calorieën dan reguliere haring. Op de website van het Voedingscentrum kunt u de bestandsdelen van andere vissen vergelijken met die van haring.

Recepten met haring

Wij hebben op maxvandaag.nl verschillende lekkere recepten met haring staan. U vindt ze op deze pagina.

(Bron: Voedingscntrum, Margriet, Schmidt Zeevis)

Geef een reactie

Reacties (5)

  1. oosterwijck says:

    Ik hoor niets over: microdeeltjes plastic, zware metalen, chemicalien uit de industrie, evenals uit medicijnen evenals uit drugs, allemaal gevaarlijke stoffen die in de oceanen en zeeen voorkomen en vervolgens door de vissen tot hen genomen worden?

    1. Wim Vrijheid says:

      Voor u lijkt mij één zure haring genoeg!

  2. Ettore says:

    Gelukkig is Oosterwijck weer terug ! Ik maakte me al zorgen…

  3. luk1951 says:

    Stel je bent zoutarm, mag je dan toch zoute haring eten, en hoe weet je nu hoe zout een haring is? Ik heb ook begrepen dat haring niet gezouten maar gepekeld wordt?

    1. MAX Vandaag says:

      Beste Luk1951, bedankt voor uw reactie. Dat kunt u misschien het beste even met uw huisarts bespreken. Voor zover wij weten wordt zoute haring bij een natriumarm dieet afgeraden of aangeraden het zo min mogelijk te eten.