Voedingsmisverstand: zijn ‘gezonde’ alternatieven zoals bloemkoolpizza wel écht gezond?

Jaap Seidell is hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de VU in Amsterdam. Elke maand helpt hij in Tijd voor MAX een voedingsmisverstand de wereld uit. Dit keer bespreken we met hem of al die gezonde alternatieven zoals bietenbroodjes en courgettepasta wel écht gezond zijn. 

Gezond? Dat valt wel mee

Er wordt door voedselproducenten druk geadverteerd voor producten als pizzabodems van bloemkool en wraps van rode bieten. Veel gezonder dan het origineel, is het devies. Dat valt volgens Jaap Seidell wel mee. “Deze producten zijn heel erg bewerkt. Ik bestempel de groentes op de verpakking als lok-groente. Als ergens groente in zit wil dat namelijk niet zeggen dat het product dezelfde gezonde eigenschappen heeft als de groente die erin zit. Ter illustratie: zuivel is gezond maar als je er Fristi of Chocomel van maakt is het weer niet gezond. Net als een zak aardappels versus een zak chips”, aldus Seidell. “De hoeveelheden suiker, zout en calorieën gaan omhoog, maar de hoeveelheid vezels en eiwitten gaan in de regel juist omlaag. En de kans op overconsumptie van deze “groenten” producten is groot. Je denkt: ‘ik ben lekker gezond bezig, ik neem er lekker nog één’.”

Weinig groente

Niet gezond dus, maar dat is niet het enige misverstand rondom deze producten. Volgens Seidell zit er in veel gevallen ook helemaal niet zoveel groente in deze producten. Hij noemt de groentebroodjes als voorbeeld. Die wegen ongeveer 70 gram, waarvan 35 procent groente, wat neerkomt op zo’n 24,5 gram groente per broodje. Dat betekent dat iemand die er 2 eet, ongeveer 60 gram groente binnenkrijgt. Dat staat gelijk aan 4 snoeptomaatjes. Dat dit bij lange na niet genoeg groente is, laat zich raden.

Tarwebloem

Groentebroodjes bevatten relatief weinig groente, maar wel veel tarwebloem. In deze bloemsoort zitten weinig vezels, waardoor het ongeveer even gezond is als wit brood. Ook de pizzabodem van bloemkool bevat veel tarwebloem, dat ook gebruikt wordt bij de bereiding van een reguliere pizzabodem. Wie een pizza wil maken, is dus niet per se veel beter uit met een bodem van bloemkool.

Deze producten zijn wel gezonder

Waar sommige gezonde alternatieven dus slecht scoren op de gezondheidsmeter, zijn er ook alternatieven die daadwerkelijk gezonder zijn dan het reguliere product. Neem nu bloemkoolrijst. Dat zijn in feite gemalen stukje bloemkool. Ook de sliertjes courgette die vaak verkocht worden onder de naam courgettepasta zijn gezond. Het is overigens niet zo dat u voor deze producten kant en klaar in de supermarkt hoeft te kopen, want het is ook heel eenvoudig zelf te maken. Als u bloemkoolrijst wil maken kunt u gewoon een bloemkool kopen en net zo lang klein maken totdat het korreltjes zijn. Courgettepasta is eenvoudig te maken met een keukenmachine, of u kunt de courgettes zelf snijden. Let hierbij wel goed op uw vingers en koop altijd rechte courgettes. Dat snijdt makkelijker dan kromme.

Jaap Seidell bespreekt dit onderwerp op 24 april 2019  in Tijd voor MAX.

Geef een reactie