Kandidaten Liegebeestverkiezing 2017 bekend

Actiegroep Wakker Dier heeft de kandidatenlijst van de Liegebeestverkiezing 2017 bekend gemaakt. Er kan dit jaar gestemd worden op supermarktketen Albert Heijn, visfabrikant Rio Mare en zuivelbedrijven Almhof en Friesche Vlag. Wakker Dier wil met de verkiezing aandacht vragen voor de dieronvriendelijke manier waarop sommige merken voedsel produceren.

Nooit naar buiten

Wakker Dier zet zich in voor het bevorderen van het welzijn van dieren in de voedselindustrie. Ieder jaar organiseren zij de Liegebeestverkiezing en nomineren zij producten van merken die dieronvriendelijk zijn geproduceerd, terwijl zij het tegendeel pretenderen. In 2017 zijn er in totaal 5 producten genomineerd, waarvan 2 van de Albert Heijn. Zowel de serranoham als de kweekzalm valt deze twijfelachtige eer ten deel. Volgens wakker Dier zijn de varkens waar de ham van is gemaakt tijdens hun leven nooit buiten geweest en hebben de zalmen te weinig zwemruimte gehad, wat ze erg ongelukkig maakt. De tonijn die voor Rio Mare wordt gebruikt is ook erg ongelukkig, want zij worden levend ingevroren, aldus de actiegroep.

Melk

Andere genomineerde Almhof is volgens Wakker Dier ook verkeerd bezig. Het merk zegt dat de koeien die melk leveren voor de producten mogen grazen in een wei, maar Wakker Dier zegt dat de koeien alleen maar op stal. Voor Friesche Vlag geldt volgens de actiegroep dat hun plantaardige melk voor ongeveer 95 procent uit zuivel bestaat.

Stemmen

Consumenten kunnen tot 20 augustus 2017 stemmen op de site van Wakker Dier. Eerdere winnaars van de Liegebeestverkiezing zijn fastfoodketens McDonald’s, Kentucky Fried Chicken en vismerk Iglo.

(Bron: Wakker Dier, ANP, Kassa)

Geef een reactie

Reactie

  1. oosterwijck says:

    Hilarisch, zo’n verkiezing. … Maak er maar weer een consumentenspelletje van, voor randdebielen, net zo als de Gouden Loekie verkiezing, waarmee kostbare zendtijd verknoeid wordt, en zwakbegaafden voor het karretje gespannen worden. … Al die leugenachtige reclames zijn een belediging voor de menselijke intelligentie. Leugenachtige reclame moet strafbaar gesteld worden. Zet je daarvoor maar in, in plaats van het show element stimuleren.