Liegebeest

Kandidaten Liegebeest van het jaar 2018 bekend

Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier heeft 5 bedrijven genomineerd voor de titel Liegebeest van het jaar 2018. Albert Heijn, vorig jaar winnaar van de bedenkelijke titel, maakt opnieuw kans. De overige 4 genomineerden zijn Jumbo, Campina, de Rabobank en ECOstyle.

Albert Heijn: leefomstandigheden eenden

Met de internetverkiezing Liegebeest van het jaar vraagt Wakker Dier aandacht voor misleiding en leugenachtige claims over dierenwelzijn door bedrijven. ‘Regerend kampioen’ Albert Heijn maakt kans zijn titel te prolongeren met Premium Eendenborst. Wakker Dier stelt dat Albert Heijn over de goede leefomstandigheden van de eenden bluft. Het vlees is volgens Wakker Dier echter afkomstig van doorgefokte plofeenden, die nooit buiten komen en geen zwemwater krijgen. In 2017 heeft Albert Heijn de titel gekregen vanwege een product van industrievarkensvlees, serranoham, waarvan gesuggereerd is dat het afkomstig is van varkens in de wei.

Jumbo: levende kreeft invriezen

Jumbo Foodmarkt maakt kans met levende kreeft. “De supermarktketen adviseert om die kreeft een half uur in het vriesvak te leggen voordat deze levend wordt gekookt. Ze houdt haar klanten voor dat de kreeft hierdoor wordt verdoofd. Maar invriezen is geen bewezen verdovingsmethode”, zegt Wakker Dier.

Campina: leeftijd melkkoeien

Campina is genomineerd vanwege hun zuivelpakken, waarop staat dat de koeien op een verantwoorde manier zo oud mogelijk worden. “Terwijl melkkoeien meestal voor hun 6e verjaardag naar de slacht gaan vanwege gezondheidsproblemen”, stelt Wakker Dier.

De Rabobank: investering megastallen

De Rabobank zit volgens de dierenrechtenclub fout met hun ‘verduurzamings’-campagne met bijbehorende tv-spot. “Hierin pretendeert de bank dat ze de voedingssector wil verduurzamen. In werkelijkheid heeft de bank tussen 2012-2017 voor miljarden euro’s in onder andere megastallen geïnvesteerd.”

ECOstyle: industrievlees

Diervoeding van het merk ECOstyle is kanshebber wegens de merknaam. Het product is volgens Wakker Dier namelijk niet biologisch, zoals de naam doet vermoeden, maar gemaakt van industrievlees. Alleen de kruiden zouden biologisch zijn.

Stemmen

Consumenten kunnen tot 2 september 2018 stemmen op de site van Wakker Dier. Eerdere winnaars van de Liegebeestverkiezing zijn naast Albert Heijn de fastfoodketens McDonald’s en Kentucky Fried Chicken en vismerk Iglo.

(Bron: ANP, Wakker Dier)

Geef een reactie