Gezonde vetten en een zonnig humeur

Veel mensen zijn in deze tijd somber, ze zijn vaak letterlijk en figuurlijk afgesloten van de buitenwereld. En daarom is het extra belangrijk om juist nu goed te eten. Want goed eten kan sombere gevoelens voorkomen of voor een deel een flinke duw in de goede richting geven.

Somber

Een groot aantal jaren geleden werd in een aan de Harvard Universiteit verbonden onderzoeksinstituut een proef gedaan met ‘sombere’ ratten. Ze werden in een tank met water gezet, maar na korte tijd zwemmen stopten ze en lieten ze zich alleen nog maar ‘drijven’, een overgave aan hun depressie. Daarna kreeg een deel van de ratten een antidepressivum toegediend en een ander deel een cocktail van omega 3 vetzuren  in combinatie met uridine (o.a. aanwezig in moedermelk, suikerbieten en melasse).

Omega versus antidepressiva

En inderdaad beide groepen ratten begonnen weer enthousiast te zwemmen. Grappig genoeg bleek dat de cocktail met omega 3 vetzuren en uridine evengoed werkten als 3 verschillende bekende antidepressiva. Na  dat onderzoek zijn vele onderzoeken gevolgd en uit alle bleek dat niet alleen ratten maar ook mensen zich na het regelmatig innemen van visolie beduidend beter voelden.

Gezonde vetten hebben een positief effect

Het blijkt dat vooral de goede vetten van ‘vette’ koud-water vissen als bijvoorbeeld wilde zalm en haring de stemming positief beïnvloeden. Dus het gezegde van onze grootouders: haring in het land, dokter aan de kant, was zo gek nog niet! Ook paling, sprot en makreel bevatten hoge hoeveelheden van de gezonde meervoudige vetzuren. De vette vissen bevatten vaak wel 10 keer zoveel essentiële meervoudige vetzuren als de magere vissoorten als kabeljauw, schelvis, tong en bijvoorbeeld snoekbaars. De term essentieel wordt trouwens gebruikt voor die stoffen die ons lichaam zelf niet kan aanmaken. De groep van omega 3 en omega 6 vetzuren behoort daartoe.

Niet alleen in vis

Hoewel omega 3 in hoge concentraties in vis én schaaldieren voorkomt, bevatten ook een aantal oliën deze gezonde vetten zoals lijn- en koolzaadolie, sojaolie, noten-olie en tarwekiemolie. Er zijn zelfs eieren verkrijgbaar die verrijkt zijn met omega 3. Kippen worden gevoerd met voer dat verrijkt is met het essentiële vetzuur, waardoor dat uiteindelijk in de eieren terechtkomt. Een andere bron van de belangrijke essentiële vetzuren zijn noten (vooral walnoten en pecannoten en amandelen) en bijvoorbeeld tofu. Zelfs een aantal groentesoorten en kruiden bevat, weliswaar kleine hoeveelheden, omega 3: vrijwel alle koolsoorten, spinazie en postelein net als de kruiden bieslook en peterselie.

Chocolade maakt gelukkig

En hoe fijn is het wel niet dat zelfs chocolade er voor zorgt dat we ons even wat gelukkiger voelen. Dat komt door een aantal stoffen waaronder tryptofaan en magnesium die in cacao aanwezig zijn, maar zorg er wel voor dat de chocolade een hoog cacao percentage heeft en niet te veel suiker en weinig vetten bevat.

Blijf gezond en bij voorkeur ook nog blij!

Geef een reactie