Zo gaat u goed voorbereid de weg op bij een storm

De afgelopen dagen is het het gesprek van de dag: storm Ciara. De storm zorgt zondag 9 februari 2020 voor behoorlijk wat schade en is nog steeds niet voorbij. Het advies is om bij storm de weg niet op te gaan als dat niet nodig is. Moet u toch de weg op? Bereid u dan goed voor. Onderstaande tips kunnen u daar wellicht bij helpen. 

Ciara

We spreken van een storm wanneer het windkracht 9 is. Een zware storm en zeer zware storm hebben windkracht 10 en 11. Bij windkracht 12 is er spraken van een orkaan, maar die komt zelden in Nederland voor. Een storm ontstaat door grote tegenstellingen in de temperatuur. En vooral de kustgebieden worden vaak de hoogste windsnelheden gemeten. Dit heeft alles te maken dat daar meer open vlaktes zijn waardoor de wind niet geremd wordt. Sinds september 2019 krijgen stormen waarvoor het KNMI een code oranje of rood voor afgeeft een naam. De eerste storm in Nederland met een naar is Ciara.

Hoge auto’s vangen veel wind

Bij zowel code oranje of rood is het advies om niet de weg op te gaan als dat echt niet nodig is. Maar voor wie toch de weg op moet is het goed om zich voor te bereiden. Rijden met een caravan en aanhanger wordt op dit soort dagen echt afgeraden. Hoe hoger de aanhanger, hoe meer wind deze vangt. Ga dus bij voorkeur niet met een caravan of aanhanger de weg op. Is het toch nodig, rijd dan niet te hard en vermijd bruggen, dijken en andere open vlaktes. Daar vangt u immers de meeste wind.

Niet te hard rijden en afstand houden

Het allerbelangrijkste is om niet te hard te rijden en afstand te houden. Dit is bij alle weersomstandigheden het beste advies. Het geeft u meer tijd om te anticiperen en te reageren op onverwachte situaties. Door de snelheid te verlagen heeft u ook een betere controle over de auto. Houd beide handen aan het stuur. Niet knijpen. Mocht de wind van zij komen en tegen de auto ‘aanduwen’ dan heeft u bewegingsruimte om dit op te vangen. Dat geld ook voor de luchtdrukverschillen die optreden als er vrachtverkeer passeert. Met beide handen aan het stuur kunt u dit makkelijker opvangen.

Rijden met wind en regen

Heeft u behalve last van wind ook last van regen? Pas dan wederom u snelheid en de afstand tot uw voorganger aan. Kijk goed om u heen wat de rest van het verkeer doet. Wordt het te hevig, zoek dan een parkeerplaats op (of stop bij een tankstation) en wacht tot de bui over is. Stop niet op de vluchtstrook. Die is echt alleen voor noodsituaties. U kunt uzelf en anderen onnodig in gevaar brengen.

Aquaplaning

Liggen er grote plassen op de weg? Rijd daar rustig doorheen. Er kan aquaplaning optreden. Dat is het waterlaagje tussen de band en het wegdek, het moment dat u even geen grip heeft. Dit ontstaat vooral als u te hard door een plas rijdt of als de band de hoeveelheid water niet kan verwerken (banden met weinig profiel). Voelt u dat u grip verliest, laat het gas dan rustig los, houd het stuur vast en stuur zo min mogelijk. Ga niet aan het stuur trekken. Raakt de auto toch in de slib, blijf dan kijken en sturen naar de richting waar u naar toe wilt en trap de koppeling in. Voor automaatrijders, zet de auto in de N-stand.

Lees ook: Met mist in de auto? Zo bent u goed voorbereidMet de camper op pad in de winter? Bekijk dan deze tips60 procent van de autobanden te zacht: zo pompt u ze wél goed op en Last van beslagen autoruiten? Wij hebben tips om condens te verhelpen en te voorkomen

(Bron: KNMI/ANWB/archief)

Geef een reactie