Het kan: te veel water drinken

Om goed te kunnen functioneren heeft het lichaam genoeg water nodig. Onder ‘genoeg’ verstaan we ongeveer 2 liter per dag. Wie denkt dat het beter is om meer dan dat te drinken, heeft het niet niet per se bij het rechte eind. Er bestaat zoiets als te veel water drinken, en dat is niet zonder risico.

Water voorkomt uitdroging

Net als voldoende zuurstof, is water ook van levensbelang voor mensen. Ons lichaam bestaat niet alleen voor 65 procent uit deze stof, maar heeft het ook nodig voor het transport van afvalstoffen, als bouwstof en om de temperatuur te reguleren. Als het lichaam te weinig vocht binnenkrijgt, raakt het uitgedroogd. Na een aantal dagen (3 a 5 dagen) stoppen de organen er 1 voor 1 mee en overlijdt de persoon in kwestie.

Te veel water is niet goed

Water is dus erg belangrijk en daarom is het goed om dagelijks 1,5 tot 2 liter te drinken. Meer kan, maar wees niet te enthousiast. De nieren, de zuiveringsinstallaties van het lichaam, kunnen maar een bepaalde hoeveelheid per uur verwerken. 0,75 tot 1 liter, om precies te zijn. “Als je te veel water drinkt, onttrek je als het ware zout aan je lichaam en dat kan gevaarlijk zijn”, zegt sportdiëtist Titia van der Stelt tegen NRC. Bovendien kan er bij veel te veel water drinken ook een zogenoemde watervergiftiging ontstaan. Het lichaam kan het dan niet meer verwerken, waardoor de druk op de lichaamscellen verhoogd wordt. Vooral in de schedel kan deze verhoogde druk erg gevaarlijk zijn. Ook voor de organen in een watervergiftiging onwenselijk. Zij kunnen uitvallen door een overschot aan water. Net als bij uitdroging kan een wateroverschot leiden tot de dood.

Controleer de urine

Hoe u weet of u te veel water drinkt? Allereerst kunt u natuurlijk bijhouden hoeveel u drinkt binnen het uur. De nieren kunnen zoals gezegd 0,75 tot 1 liter verwerken, dus alles wat boven deze hoeveelheden uitkomt is overtollig. Ook kunt u uw urine controleren. Zolang dit nog maar een beetje geel is, is het goed. Doorzichtig is niet goed. Dan kunt u beter even stoppen met drinken.

En wat als het buiten warm is?

Als het buiten erg warm is, zoals eind juli 2019, is het verstandig om altijd water bij u te hebben. Wie transpireert, moet de vochtbalans vaker aanvullen. Ook in dit geval is het niet nodig om meer dan 2 liter per dag te drinken.

(Bron: NRC, archief)

Geef een reactie