Voedingstip: water

Een lekker koel glaasje water uit de kraan, hartstikke goed toch? Klopt! Maar hoe zit het met al die andere soorten, zoals bronwater, mineraalwater en water met bubbels, zijn die net zo gezond?

Water is een gezonde manier om het lichaam van vocht te voorzien. Het advies voor volwassenen is om per dag 1,5 tot 2 liter te drinken. Dit hoeft niet alleen maar water te zijn. Alle dranken tellen mee. Naast water staan koffie en thee zonder suiker, magere en halfvolle melk en karnemelk in de Schijf van Vijf.

Kraanwater

Kraanwater heeft veel pluspunten: het bevat geen calorieën, het tast de tanden niet aan, het is goed voor het milieu, makkelijk mee te nemen, overal verkrijgbaar en goedkoop. Voor 1 euro kunt u het hele jaar kraanwater drinken, uitgaande van 1,5 liter per persoon per dag. Flessenwater is 150 tot 500 keer zo duur.

Het drinkwater uit de kraan is in Nederland van goede kwaliteit. Sterker nog: het Nederlandse kraanwater behoort tot de beste ter wereld. En het is honderden malen beter voor het milieu dan flessenwater en alle andere dranken uit de fles.

Water uit een fles kan een afwisseling zijn voor water uit de kraan. Er is plat water, bruisend water met koolzuur en water met een smaakje. Waar kunt u op letten in de winkel?

Bronwater

Dit water wordt gewonnen uit natuurlijke of onderaardse bronnen. Het wordt verder niet behandeld of gezuiverd, het belandt dus puur in de fles.

Mineraalwater

In mineraalwater zitten soms wat meer minerale zouten dan in kraanwater. Soms zijn ze zelfs erg zout. Wilt u weten of het mineraalwater niet te zout is? Lees dan het etiket. Zit er meer dan 0,40 gram zout (0,15 gram natrium) per 100 milliliter in, dan is het te zout.

Water met koolzuur

Water met koolzuur (prik) is iets zuurder dan water zonder koolzuur. Maar het is niet zo zuur dat het slecht is voor de tanden. U kunt het dus elke dag drinken, al is het beter om te kiezen voor kraanwater, vanwege het milieu en uw portemonnee.

Water met een smaakje

In de supermarkt is ook water te koop met een smaakje, bijvoorbeeld met citroen, perzik of munt. Als er alleen een smaakaroma is toegevoegd levert dit water met een smaakje geen calorieën en staat het in de Schijf van Vijf. Waters waaraan zuren, zoals citroenzuur, zijn toegevoegd zijn minder goed voor het gebit.

Als u water met een smaakje koopt in de winkel, dan is het goed om op het etiket te kijken wat er in zit. Er worden ook vitaminewaters verkocht waaraan suiker is toegevoegd. Die pretenderen gezond te zijn, vanwege de vitamines die erin zitten, maar die drankjes kunt u beter laten staan. Er zit veel suiker in en als u gezond eet via de Schijf van Vijf, heeft u die extra vitamines niet nodig.

(Bron: Voedingscentrum)

Geef een reactie