Hoeveel AOW ontvangt u per 1 juli 2024?
Publicatiedatum: 13 juni 2024
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) heeft de nieuwe halfjaarlijkse AOW-bedragen bekendgemaakt. Alleenstaande AOW-gerechtigden gaan er bruto 28,22 euro op vooruit, gehuwden en samenwonenden 19,87 euro bruto. Maar hoeveel geld krijgt u precies, met ingang van 1 juli 2024?
Halfjaarlijkse indexatie per 1 juli 2024, minimumloon stijgt met 3,1 procent
De bedragen waar u sinds 1 januari 2024 recht op heeft, als alleenstaande of samenwonende AOW-gerechtigde, vindt u in een eerder artikel. Per 1 juli 2024 zijn de bedragen opnieuw berekend, zoals elk half jaar het geval is, op basis van de ontwikkeling van het minimumloon. Dat minimumloon stijgt van 13,27 euro bruto naar 13,68 euro bruto per uur. Deze toename van ongeveer 3,1 procent is dus een geplande halfjaarlijkse indexering.
Eerste Kamer stemt tegen extra stijging van 1,2 procent
Het heeft er lange tijd naar uitgezien dat er nog een extra verhoging van 1,2 procent zou komen, bovenop deze indexering. Maar de Eerste Kamer heeft in april 2024 alsnog tegen de extra verhoging van het minimumloon gestemd. Waarom dit minimumloon tegenwoordig per uur is berekend, in plaats van per maand, hebben we in dit artikel uitgelegd. De AOW-uitkering is nog wel per maand berekend.
Hoeveel ontvangen alleenstaande AOW’ers per 1 juli 2024?
Als u alleen woont en geen geregistreerd partner heeft, dan gaat uw maandelijkse AOW van 1.541,53 euro bruto naar 1.569,75 euro bruto. Netto komt dit neer op 1.486,24 euro per maand (met loonheffingskorting) of 1.187,66 euro per maand (zonder loonheffingskorting). Uw maandelijkse vakantiegeld gaat van 76,20 euro naar 78,34 euro bruto, uitbetaald in de maand mei.
Hoeveel ontvangen samenwonende en/of gehuwde AOW’ers per 1 juli 2024?
Voor gehuwden en samenwonenden stijgt de maandelijkse AOW van 1.047,60 euro bruto naar 1.067,47 euro bruto, per persoon. De nettobedragen per persoon zijn 1.010,69 euro (met loonheffingskorting) of 807,36 euro (zonder loonheffingskorting). Maandelijks spaart u niet langer 54,44 euro vakantiegeld op, maar 55,96 euro bruto.
Wat is nog meer belangrijk om te weten over uw AOW?
Hoewel de AOW-toeslag in 2015 is afgeschaft, is het nog steeds mogelijk dat u hiervoor in aanmerking komt. Dat is het geval als u voor 2015 al AOW heeft ontvangen en als uw partner de pensioengerechtigde leeftijd niet heeft bereikt. Als uw partner bovendien een laag inkomen heeft, dan heeft u recht op een volledige of gedeeltelijke AOW-toeslag. Wat dit voor uw AOW betekent, leest u op de website van de SVB. Op maandag 24 juni 2024 ontvangt u de eerstvolgende AOW-uitkering. De overige data waarop de SVB in 2024 uw maandelijkse uitkering overmaakt, vindt u in dit artikel.
(Bron: Archief, SVB, ANP, Rijksoverheid, Bijnametpensioen.nl. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
zijn bovenstaande bedragen wel uitgerekend op basis van de 3,1 % verhoging? Want ik kom dan dan hele op hoger bruto en nettobedragen uit
AOW stijgt mee met het minimumloon maar niet heus. Iedereen die een beetje kan rekenen ziet dat het niet klopt.
Minimumloon 3,1 % omhoog.
De AOW komt niet verder dan 1,9 %.
Bij samenwonenden bruto van €1047,60 naar €1067,47 😳.
Had al eerder gelezen dat ze (alweer en waarom?) een andere rekenmethode hanteren voor de AOW net als in januari toen bekend werd gemaakt dat het met 10% werd verhoogd en ook niet boven de 8% uit kwam.
Schandalig en iedereen tuint er met open ogen in of er wordt gezegd ‘alles is meegenomen’ …
Kat en muis stel van hooggeleerde economen waar ik niets van begrijp.
In mijn geval krijg ik er € 20 per maand bij maar mijn boodschappen gaan gelijk of nog verder omhoog dus blij met dode mus, moet alleen meer geld in mijn portemonai mee nemen dan 50 jaar geleden!
Maar 50 jaar geleden was de AOW ook een veel lager bedrag.
De AOW-uitkering is sinds haar ontstaan in de 50-er jaren, elk jaar geïndexeerd.
Ik ben er heel blij mee.
Bovendien krijgen zelfs mensen die er weinig of helemaal niets aan betaald hebben, toch de volle AOW-uitkering.
Jammer dat u er ontevreden mee bent.
Helemaal eens, we lopen al jaren achter de feiten aan. De grote inkomens mogen wel wat inleveren. Dan kan de AOW wel omhoog gaan. Want de hogere inkomens doen hun dagelijkse boodschappen op bij de voordelige winkel.
Die grote inkomens leveren al meer in.
De hoge inkomens betalen namelijk de maximale AOW-premie. Iemand die een laag of helemaal geen inkomen heeft betaalt dus veel minder of zelfs niets maar krijgt toch net zoveel AOW-uitkering.
Wat een prachtig en sociaal systeem is het toch.
Jammer dat u ontevreden bent.
U heeft misschien gemist dat u in januari ook al een verhoging kreeg?
De AOW-uitkering wordt elk jaar tweemaal verhoogd. De eerste keer in januari en de tweede keer per juli. Maar als u dat in januari niet doorhad, dan zult u het misschien ook niet zo nodig hebben?
Wees blij dat we in Nederland AOW ontvangen.
Veel landen kennen niet eens een AOW en moeten het doen van hun pensioentje.
Sommigen moeten er zelfs nog bij werken om rond te komen.
Dus eigenlijk moeten we niet klagen.
Het gaat er niet om of je het wel of niet ontvangt. De aow-er wordt besodemieterd. In Januari j.l. zogenaamd 10% erbij wat niet meer was dan 8% en nu zou het dan 3,1 % stijgen wat ook weer gelogen is want het is amper 1,9%. DAAR gaat het om. Los ervan of je nu wel of geen aow ontvangt ze houden er zogenaamd ‘andere rekenmethodes’ op na.
In het nieuws staat dan dat de aow meestijgt met het minimum loon en dat wordt door vrijwel iedereen geloofd zeker als je nog niet de aow gerechtigde leeftijd hebt. Daar maak ik mij kwaad om, leugens. Je snapt toch dat een verhoging van 3,1% over een bedrag van €1047,60 toch niet €1060,67 is….
De verhoging is nu afhankelijk of je 36, 38 of 40 uren werkte tegen minimum loon.
Daarom omdat ze van vaste naar per uur gingen klopte die 3,6% niet.
De aow ontstaan in de tijd van Drees, vooral bedoeld voor mensen die geen pensioen konden opbouwen. Het bewustzijn daarover heeft ertoe geleid, dat bedrijven en werknemers fondsen hebben gevormd en pensioenen nu beter voorzien in het inkomen vanaf pensionering. Onzalig de nieuwe WTP die gepaard gaat met “invaren” en hoge kosten, die van de inleg moet worden betaald. Gelukkig dat de aow er dan nog steeds is en inflatie correctie kent!!
Daar ben ik het helemaal mee eens!
Wat mij dwars zit is dat ze zeggen dat de aow meestijgt met het minimumloon, 3,1 % dus en dat het amper 1,9 % is. Leugens dus, alweer. Net als in Januari j.l.
@loanna:
U heeft misschien gemist dat u in januari ook al een verhoging kreeg?
De AOW-uitkering wordt elk jaar tweemaal verhoogd. De eerste keer in januari en de tweede keer per juli. Maar als u dat in januari niet doorhad, dan zult u het misschien ook niet zo nodig hebben?
Mijn vrouw ( waarmee ik in gemeenschap van goederen gehuwd ben leeft al 16 jaar in een verpleeghuis, ongeveer 7 jaar geleden kreeg ze AOW, het zelfde bedrag als ik kreeg. maar een paar jaar geledenvond de belsating dat niet tercht en werd zij meer dan gehalveerd
, de korting ging naar eigenbijdrage zorg en van de voorgaande jaren werd bij mij opgeeist! Bezwaar schriften werden allemaal afgedaan met een melding dat beroep afgewezen was, dus zij krijgt maar een klein beetje en bijna alle exgtra kosten zoals hypotheek, bijzondere ziekte kosten etc kan zij niet betalen maar moet ik doen. Is het in het belang van de overheid dan worden we samen gevoeg, en moet ik betalen terwijl ik kosten voor haar gemaakt niet mag aftrekken, althans de behandelend ambtenaar heeft een mening en dat is wet! Is er iemand die soortgelijke ervaringen heeft en wat tegen gedaan om toch duidelijk aan de ambtenaar te maken dat je nog steeds in gemeenschap van goederen getrouwd bent en zij dus ook mee betaald aan aaflossing van de hypotheek en onderhoud van de woning? Die kosten komen nu alleen voor mijn rekening waar door mijn spaarrekening steeds kleiner wordt!
De mening van die ambtenaar doet niet ter zake, het gaat er om wat de Wet zegt, de ambtenaar mag alleen de Wet uitvoeren en wat hij/zij vind, dat doet ie maar in zijn vrije tijd.
Laat u informeren door bijvoorbeeld een rechtswinkel of kijk naar een jurist in uw omgeving waar u voor een kort gesprek (vaak kosteloos of tegen een klein tarief) het probleem kunt bespreken en bezien of het haalbaar is om hierover verder te gaan…
Misschien is er hier bij de Max-lezers een (ervaring) deskundige, die u een stukje op weg kan helpen ?
Blijkbaar controleert ‘Max vandaag’ de bedragen niet want natuurlijk klopt het niet. Iedereen die een beetje kan rekenen ziet dat het niet klopt.
Minimumloon 3,1 % omhoog.
De AOW komt niet verder dan 1,9 %.
Bij samenwonenden bruto van €1047,60 naar €1067,47 😳.
Had al eerder gelezen dat ze (alweer en waarom?) een andere rekenmethode hanteren voor de AOW net als in januari toen bekend werd gemaakt dat het met 10% werd verhoogd en ook niet boven de 8% uit kwam.
Schandalig en iedereen tuint er met open ogen in of er wordt gezegd ‘alles is meegenomen’ …
Raar
Ik kom bij een verhoging van 3,1% voor gehuwden uit op bruto €1080,07 was €1047,60
Siem
Precies, ‘we’ worden weer in de maling genomen net als in Januari j.l.
Beste lezers,
Dank voor uw reacties. Dat de AOW ten opzichte van dit half jaar met ongeveer 3 procent zal stijgen, klopt helaas niet. We hebben deze passage dan ook uit de intro verwijderd. Onze excuses voor deze verkeerde voorstelling van zaken.
Met vriendelijke groeten,
Redactie MAX Vandaag
Prima, blij dat ik even aan de bel heb getrokken.
Ja hoera….en volgend jaar wéér meer belasting betalen.
Zakkenvullers😡
Wat is Gerritje toch een ontevreden manneke. Daar help je jezelf echt niet mee. Je wordt er zeker niet gelukkig van. Probeer de goede kanten te zien van ons prachtige landje.
Je zou de nieuwsbrief er voor opzeggen voor al dat gezeur. (Positieve reacties zijn er gelukkig ook) Mensen, zoals mijn moeder b.v., die het alleen moeten hebben van een AOW uitkering die klagen niet.
We hebben (of hadden tot het geneuzel over het nieuw in te voeren systeem) het beste pensioenstelsel ter wereld.
En toch klagen er veel mensen erover.
Dat zegt heel veel over de klagers.
Meestal dat ze zich nooit verdiept hebben in de materie en best vaak dat ze weinig of geen AOW-premie betaald hebben. En toch krijgen ze evenveel AOW-uitkering als iemand die z’n leven lang de maximale premie heeft betaald.
Maar dan nog klagen. Bah!
Ik ben blij en dankbaar dat wij in Nederland zo’n mooi stelsel hebben. Wat zijn er toch ontevreden mensen. Zooooo jammer.
Het gaat niet om het stelsel, het gaat er om dat men stelselmatig verkeerd informatie geeft en de boel belazerd. Mee gaan met de verhogingen van het minimumloon (juli 2024 3.1%) en dan 1,9% uitkeren. Net als in januari 2023. Z.g. 10% omhoog wat amper 8% was. Maar iedereen was blij omdat men toen toch aardig vooruit ging. Maar nogmaals het gaat om de rekentrucs die worden gehanteerd. Of je het nu wel of niet nodig hebt. De (verkeerde) info, daar gaat het om.
Even zeggen wat hieronder vemeld staat dat iedereen AOW krijgt zelfs mensen die er weinig of helemaal niets aan betaald hebben, toch de volle AOW-uitkering.
Dat is dus NIETWAAR, je wordt elk jaar gekort dat je niet in Nederland werkzaam was.
Ik ben 10% gekort omdat ik enige tijd in het buitenland heb gewerkt, En dat was echt maar heel kort 2 jaar.
@Belledu
Ja, dat klopt. Je moet wel ingeschreven staan op een adres in Nederland.
En ik heb daarom zelf ook maar 88% van de AOW-uitkering. Dus ik ken het probleem.
Maar ik vind dat volstrekt redelijk. Want het zou toch te gek voor woorden zijn als je in een ander land leeft, in Nederland dus sowieso geen AOW-premie betaalt, en tóch de volle uitkering bij elkaar spaart.
Ik heb in de tijd dat ik dus niet in Nederland woonde zoveel premie bespaard dat ik daar ruimschoots mijn “AOW-gat” mee kan aanvullen.
@Belledu
Voor elk jaar dat men NIET in Nederland woont na 50 jaar vóór je de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt, verliest men 2% opbouw.
Bij uw 2 jaar, is dat dus slechts 4%. Uw opgave klopt niet.
Kijk bij mijnpensioenoverzicht.nl.
Dat had je zelf kunnen regelen om het evengoed af te dragen .
@Heer Bommel, als u mijn berichtjes goed had gelezen had u ook kunnen zien dat ik schreef over de maand januari. Eigenlijk ging dat over januari 2023 waarin werd gezegd dat de aow met 10 was verhoogd maar dat de 8% nog niet eens werd gehaald. U schrijft dan ook ‘als u dat niet doorhad zult u het misschien ook niet zo hard nodig hebben’… U weet niet eens of ik al aow uitkeringsgerechtigd bent. Als ik dat niet ben kan ik mijzelf evengoed op de hoogte stellen aangezien ik inmiddels heb gemerkt dat ‘men’ steeds andere rekentrucs gebruikt. Maar als ik uw reacties zo lees krijg ik het idee dat u degene bent die niet zo hard de aow nodig heeft. Dan kan u wel gekort zijn maar dat zegt niets over uw totale inkomen want zelfs zeer rijke mensen krijgen nog hun aow uitkering. Ik klaagde trouwens niet over de uit te keren bedragen maar over de verkeerde voorstelling van zaken. 3,1 % erbij? Wat uiteindelijk amper 1,9 % is. Daar gaat het mij om. Ze hebben, net als in januari 2023 weer een rekentruc uitgevoerd op de aow uitkeringen wat niet kenbaar wordt gemaakt. Onrecht heet zoiets en daar kan ik mij druk om maken. Los of je wel of geen aow uitkering krijgt, dit klopt niet. Maar daarom kan ik wel op de hoogte zijn hoe ‘men’ weer bezig is om de mensen in de maling te nemen.
@loanna
Ik denk dat Max Vandaag een fout maakte. Die, lees ik hierboven, hebben ze onder dankzegging aan onder andere u, inmiddels hersteld.
Ik haal de indexeringpercentages gewoon altijd van de SVB website. En ik heb er door de jaren heen nooit een fout in gevonden als ik vervolgens mijn uitkering checkte.
U lijkt mij, met uw opmerking “dat ‘men’ steeds andere rekentrucs gebruikt” te suggereren dat het SVB de uitkeringsgerechtigden continue bedonderd. Ik kan dat dus niet onderschrijven.
En er is al enige tijd geleden besloten dat de AOW niet meer automatisch gelijk meestijgt met het minimumloon. Dat was mij in ieder geval reeds bekend.
@Heer Bommel, de rekenregels (rekentrucs) worden uitgevoerd door de Rijksoverheid en de AOW is (voor dit moment) nog steeds gekoppeld aan het minimumloon.
@Ioanna
Leg graag uit wat die rekentrucs dan zijn?
@Heer Bommel
Dat is dus de vraag. Hoe komen zij van 3,1% naar 1,9% ?
En in Januari 2023 van 10% naar amper 8%?
Mijn huur alleen gaat met € 40 omhoog, servicekosten met €25…
Dusss…wat is mijn ‘vooruitgang?
Mocht u ‘recht’ op huurtoeslag hebben, geef deze huurverhoging dan even door, het kan zijn dat er dan een kleine verhoging van de huurtoeslag volgt… kijk daarvoor op de overheidssite van toeslagen.
Andersom werkt het ook: als minima in een woning met te hoge huur, kreeg ik een huurverlaging….
Dan denkt men: lekker, toch een paar tientjes per maand voordeel… maar doordat de huurtoeslag lager werd, had ik toch mooi (maar liefst) 5,00 méér beschikbaar had per maand !!!
(De Overheid wilde de hoge woonlasten verlagen voor de minima, dus die paar tientjes werd uiteindelijk 5,00 – de kosten van het doorvoeren daarvan zijn waarschijnlijk hoger… zouden ze het écht hebben begrepen, denk ik dan ?)
U schrijft dat de aow het minimumloon volgt, maar ik zie bij controle van de bedragen, dat de aow de bijstands of participatie uitkering volgt. Ik kan ook geen onderbouwing van uw bewering vinden op de site van de rijksoverheid.
Ik zou willen dat ik al AOW kreeg: nog 5 jaar wachten in de “Bijstand” omdat ik liever werkte met beperkingen dan in de WAO wilde belanden omdat ik vond dat ik ook nog iets nuttigs kon doen…
In de AOW zou ik ongeveer 200,- meer te besteden hebben en dat is toch het verschil tussen overleven en leven !
Dan ben ik vrij en sta ik niet meer onder controle van ambtenaren en duur ingehuurde ‘coaches’ die mij als labberkakker zien en waarvoor ik uitsluitend een verdienmodel ben…
In de WAO zou ik een beter inkomen hebben, mocht ik naar een lekker warm land en mag je een eventuele erfenis gewoon behouden…
Dus ik zou vandaag nog een handtekening zetten als ik ineens 5 jaar ouder was en de AOW zou ontvangen…
En… ik moet nog maar zien of ik de AOW-gerechtigde leeftijd haal…