Blauwe envelop te snel afgeschaft

De Belastingdienst heeft de blauwe envelop te snel afgeschaft en vervangen door digitale post en geeft te weinig informatie over deze verandering, aldus de Nationale Ombudsman in dagblad Trouw.

Burgers voelen zich overvallen door de plotselinge verandering, zo blijkt uit een onderzoek van de ombudsman. De ombudsman begon dit onderzoek op eigen initiatief, omdat er veel klachten waren binnengekomen over het verdwijnen van de blauwe envelop. Ook op MAX Vandaag schreven we al eerder over de weerstand die de verdwijning van de blauwe envelop oproept.

Problemen

Ombudsman Reinier van Zutphen vindt dat de overheid burgers niet kan dwingen tot alleen maar het gebruik van e-mail. Daardoor komt onder andere de groep zonder internet uit onze samenleving in de problemen. “De Belastingdienst zou de digitale postbus alleen aan moeten bieden als een extra service”, aldus Van Zutphen. “De digitalisering vergroot de kloof tussen burgers en overheid, terwijl die juist kleiner zou moeten worden.”

MAX Ombudsman

Ook de MAX Ombudsman zet zich in voor de groep die nu tussen wal en schip valt: “De digitalisering van de post van de Belastingdienst heeft grote gevolgen voor de honderdduizenden Nederlanders die geen internetverbinding hebben. Een groot deel van hen redt zich prima zonder computer. Deze groep, veelal ouderen, wordt met één pennenstreek hulpbehoevend gemaakt” aldus onze eigen MAX Ombudsman Rogier de Haan in zijn column Weg met de blauwe envelop (?)

Digitaal de standaard

Staatssecretaris Wiebes van Financiën wil dat aangiften en andere correspondentie over een paar jaar zoveel mogelijk gedigitaliseerd is. “Digitaal wordt de standaard, maar de blauwe envelop blijft voor mensen voor wie het echt niet anders kan”, benadrukt de woordvoerster van Wiebes. “We versturen geen brieven digitaal naar mensen die daar niet mee overweg kunnen.”

Geef een reactie

Reactie

    peter61j says:

    de belasting denkt nog steeds als een amtenaar
    snel weg vroeg naar huis