Weerstand tegen verdwijnen van blauwe envelop

De blauwe envelop van de Belastingdienst gaat verdwijnen. De Eerste Kamer stemde op 13 oktober 2015 in met het wetsvoorstel Elektronisch Berichtenverkeer. Deze wet stelt de Belastingdienst in staat de interactie met burgers en bedrijven volledig te digitaliseren.

Het regent klachten

De eerste berichtenstroom die volledig digitaal gaat is de voorschotbeschikking van Toeslagen in november en december 2015. In een proces van 7 jaar gaat alle post gedigitaliseerd worden. Bij de MAX Ombudsman regent het echter klachten van ouderen zonder internet of pc, die een brief hebben gekregen van de Belastingdienst waarin staat dat ze de berekening van hun toeslagen (zorgtoeslag, huurtoeslag) alleen nog maar digitaal met hun DigiD kunnen bekijken. “Ouderen die ons bellen zijn boos omdat ze dat ten eerste niet in kunnen loggen omdat ze zonder pc of internet zitten en ten tweede de administratie graag op papier bijhouden. Veel ouderen zijn bezorgd, hoe moeten ze dit gaan doen? Waarom worden er geen uitzonderingen gemaakt? En kunnen ze iemand machtigen en hoe moet dat dan?” aldus Rogier de Haan van MAX Ombudsman.

Weerstand

“Mensen zullen mee moeten gaan met de digitale ontwikkeling en inloggen met een DigiD op MijnOverheid. Een motie om correspondentie toch op papier te houden is al verworpen.” aldus Rogier de Haan. “Maar door alle klachten te verzamelen wil ik aantonen dat er veel weerstand is.”

Oplossing

Rogier de Haan vindt dat er alsnog een gewenningsperiode van 2 jaar moet komen. Hij licht toe: “De Belastingdienst moet de toeslagen de komende twee jaar óók nog op papier verzenden en iedereen zonder internetaansluiting de mogelijkheid geven om alles op papier te blijven ontvangen.”

Update van 24 november

Staatssecretaris Wiebes biedt op 23 november een opening in zijn antwoorden op Kamervragen. Hieronder vetgedrukt de belangrijke passage daaruit:

‘Voor mensen die geen beschikking hebben over een computer en internet, niet digitaal vaardig zijn, geen ondersteuning in de omgeving kunnen inschakelen en daardoor hun toeslagbeschikking in hun berichtenbox echt niet kunnen (laten) lezen, wordt een maatwerkoplossing gezocht. Dat kan het nazenden van een papieren kopie van de beschikking zijn.’

Heeft u ook een klacht? Neem dan contact op met de MAX Ombudsman via 035-6775511 (op werkdagen tussen 10.00 en 12.00 uur, lokaal tarief).

Meer informatie over het verdwijnen van de blauwe envelop vindt u op de website van de Belastingdienst.

In onderstaande instructievideo legt de Belastingdienst uit hoe u uw eigen account op MijnOverheid kunt activeren.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Hoe denkt u over het verdwijnen van de blauwe envelop en het digitaliseren van alle post van de Belastingdienst?

Geef een reactie

Reacties (5)

    Doeleentje says:

    Ik vind het niet terecht,dat de belastingdienst de blauwe enveloppe afschaft.Er zijn nog genoeg ouderen die het handmatig willen doen.Ik zelf doe het wel via internet.Je moet mensen de keuze geven.Als ik bijvoorbeeld in de toekomst sterk moet bezuinigen dan gaat als eerste de PC de deur uit.Dan moet ik terug kunnen vallen op handmatig inleveren van mijn gegegevens.Ik zelf hou niet zo van iemand te machtigen om MIJN gegevens in te vullen.De goeden moeten het met de kwaden ongelden,maar je leest steeds meer dat ouderen worden getilt en uitgekleed door zogenaamde goed willende hulpverleners.
    Als ik het in de toekomst niet handmatig zou kunnen aanleveren dan moet de belastingdienst maar zien hoe ze mijn aanslagen willen verwerken.

    Hanni Van de Peppel says:

    De oudere generatie raakt in paniek.
    Hierdoor wordt er een beroep gedaan op allerlei organisaties. Dus subsidie en zo creëert men werkgelegenheid.
    Of mensen lopen de toeslagen mis en komen in financiële problemen.

    John Anker says:

    Nieuwe spreuk van de belastingdienst.

    “Gemakkelijker kunnen wij het onszelf niet maken!”

    Zij hebben straks maar een paar mensen nodig die op “Enter” kunnen drukken op de computer. De rest gaan ze ontslaan.

    Nell says:

    Mijn moeder van 90 jaar kan niets met een computer. Zelf heb ik een keer geprobeerd om digitaal mijn belastingformulier in te vullen. Dat is niet gelukt. Alle gegevens waren voor het verzenden opeens verdwenen.
    Ik ben voor een blijvende keuze voor papier of digitaal voor iedereen die dat wil.

    peter61j says:

    het antwoord dat de belasting hanteert is in die mate moeilijk gemaakt daqt velen ouderen of digibeten
    hier moeite mee zullen hebben
    ik heb zelf wel vier keer opnieuw moeten beginnen.
    uiteindelijk is het mij dan gelukt om een didi d aan te vragen
    nu alleen nog iemand vinden ,
    die mij helpt om de weg te vinden,
    in die nog steeds ontoegankelijke warboel ,
    die de belasting een makkie noemt
    wat mij betreft haalt niemand mijn belasting voor me op
    dus van dit soort moeilijke wachtwoorden is je rijnste onzin.
    laat de belasting nu eens tijd nemen om echt na te denken,
    en laat de blauwe envelop gewoon blijven ,
    zonder al die onzin.
    de belasting maakt het je graag moeilijk