Zo beïnvloeden emoties ons eetgedrag én bent u ze de baas

Thuiszitten door het coronavirus brengt veel teweeg. Bijvoorbeeld ook voor ons gewicht, want we bewegen veelal minder en de verleiding om te snaaien is thuis veel groter met als gevolg dat bij sommigen de kilo’s eraan vliegen. Maar zonder eten kunnen we niet. Het is de brandstof voor ons lichaam om alle processen aan de gang te houden. Maar wat als eten gekoppeld wordt aan bepaalde emoties? Bijvoorbeeld in tijden van (corona) stress, als het leven even tegenzit of zelfs uit verveling. Wanneer is ons eetgedrag gebaseerd op emoties? En bestaat dat, emotie-eten?

Conditionering

Bij spanning, stress of onaangename gebeurtenissen direct naar (ongezond) eten grijpen? Goede kans dat u zichzelf bestempeld als een emotie-eter. Volgens onderzoekers is er in de jaren 60 betekenis gegeven aan het eten onder bepaalde omstandigheden. Het werd gezien als mogelijke oorzaak van obesitas in die tijd. Mensen met overgewicht zouden niet goed in staat zijn om het onderscheid te maken tussen eten omdat het moet of omdat het tegenzit. Andere onderzoekers zoeken het in onze jeugd. Want al vroeg begint de beloningsstructuur dat als we vallen en pijn hebben of als er iets vervelends is gebeurd, er iets ‘lekkers’ tegenover staat. Dat is een vorm van conditionering die we in ons verder leven mee zouden nemen.

Wat is de trigger?

Onderzoekers aan de Universiteit van Maastricht komen in 2017 tot de conclusie na hun onderzoek dat emotie-eters niet bestaan. Maar dat wordt direct tegen gesproken door andere onderzoekers. Of het nu bestaat of niet, er zijn veel mensen die er last van hebben. En die mensen kunnen heel duidelijk aangeven wanneer zij getriggerd worden. Bijvoorbeeld bij verdriet of stress voelen zij de behoefte om te eten. Voor hen is eten een beloning. Daar ontstaat de conditionering, want bij een volgend moment van vermoeidheid, stress of tegenslag, is de kans groot dat er weer naar eten gegrepen wordt. Alles om van het ‘ellendige’ gevoel af te komen. Dubbel is het wel, want diezelfde beloning bezorgt de eter uiteindelijk weer een schuldgevoel. Van teveel eten komt men aan en door overgewicht ontstaat weer een ellendig gevoel wat beloond wordt met eten. De (vicieuze) cirkel is rond.

Hulp bij emotie-eten

Wie denkt dat lijnen helpt heeft het mis. Bij een dieet mag heel veel niet. Wie dan toch over de streep gaat en eet wat niet mag, voelt zich weer schuldig en gaat daardoor eten. Volgens diëtiste en therapeute Fenna Janssen is er een aantal stappen die u kunnen helpen bij emotie-eten om de vicieuze cirkel te doorbreken.

  • Ontdek in welke situatie u teveel eet of snaait.
  • Welke emotie heeft u bij deze situatie?
  • Waar heeft u werkelijk behoefte aan?
  • Zoek afleiding.
  • Ga de emotie aan en doorleef het gevoel. Door de emotie te doorleven komt u dichter bij wat u daadwerkelijk nodig heeft.
  • Ga na waardoor de emoties ontstaan.
  • Kom in actie. Ga aan de slag om ervoor te zorgen dat uw werkelijke behoefte wordt vervuld. En durf daar hulp bij te vragen!

Stap voor stap

Bovenstaande stappen zeggen het al, het oplossen van emotie-eten gaat stap voor stap. Eenvoudig is het allerminst, maar wel de moeite waard. Door inzicht te krijgen waar het emotie-eten vandaan komt krijgt u meer inzicht in uzelf en waar uw behoeften liggen. “Probeer stap voor stap je voeding te veranderen. Leer te zien dat je gezonder kan leven en beter voor jezelf kan zorgen door er iedere week aan te werken. En als je in een weekend of in de vakantie aankomt: dat kan gebeuren. Ga daarna gewoon weer rustig door”, aldus Janssen tegen Gezondheidsnet.

Lees ook: zo zegt u nee tegen lekkere trek.
Koolhydraatarme snacks om de lekkere trek mee te stillen. 
Waarom 1 chipje eten geen optie is.
Is brood een dikmaker of een gezonde aanvulling?
Een komkommer bevat meer dan water: hierom is hij zo gezond.
Honger voor het slapen? Een banaan eten is dan een goede keuze.
Zo verleiden supermarkten u met de indeling van hun winkels en meer verkooptrucs.

(Bron: Volkskrant/Gezondheidsnet)

Geef een reactie